Alla inlägg under oktober 2015

Av Mats Nilsson - 24 oktober 2015 12:41

Ibland händer det som man inte vill ska hända. Den 8 oktober var vi i skogen och plockade svamp. Åter igen fanns det mycket trattkantareller. Vid ett tillfälle trampade jag snett på en gren och var nära att falla. Men just då gick det bra. Under helgen började det så göra ont i knävecket. Värken bara tilltog och blev under natten till söndagen outhärdlig. Det föranledde mig att ringa 1177, sjukvårdsupplysningen. En mycket vänlig kvinna svarade efter runt 40 minuters väntan på min tur. Hon kom med den vanliga kommentaren att jag skulle uppsöka vårdcentralen under måndagen. Men så frågade hon om mediciner jag tog. Då jag förklarade att jag hade blodförtunnande medicin blev tonen en helt annan. Då skulle jag åka in till akuten så forts om möjligt. 

Där visade det sig att jag hade fått en utgjutning av ledvätska i knät, åt det gjorde man ingenting då det skulle läka efter ett par tre veckor.

Min hustru masserade med läkande olja och lindade benet vilket gjorde att jag var relativt bra efter en vecka.

 

Helgen därefter, den 17-18 oktober hade vi den årliga fältundersökarkursen på Föllingen Hotell utanför Kisa. Där ingår även en tipspromenad i terrängen vilken jag valde att avstå ifrån för att inte ytterligare förvärra mitt vänstra bens situation. 

Till kursen anländer de flesta redan under fredagskvällen vilket ger en trevlig samvaro och man lär känna de som för året är nykomlingar. Till årets kurs var det fyra nya deltagare som snabbt smälte in i miljön. 

Kursen startade klockan 9 på lördagen med UFO-Sveriges ideologi och policy. Därefter får man

lära sig att utreda ett ufofall samt vilka fällor man ska akta sig för. Det gäller att göra allt för att få fram en förklaring vad än det må vara. Man bör besöka observatören och eventuella medvittnen, ta ut kompassriktning, kolla terrängförhållandena och låta observatören tala fritt ur hjärtat utan avbrott. 

 

Carl-Anton Mattsson och jag under en paus  då vi passade på att gå ut i det vackra vädret.

 

 

Clas Svahn och Gunnar Karlsson under en pratstund på Gunnars och mitt hotellrum.

 

 

Här agerar Clas Svahn och Tobias Lindgren vittnen, myndighetspersoner och observatörer under

rollspelet att lösa ett ufofall.

 

 

Bokbordet var välbesökt av deltagarna under de två dagarna.


 

Det blev också rollspel där deltagarna delas upp i fyra grupper och där Clas Svahn och Tobias Lindgren agerar vittnen, samt då man ringer till exempel SMHI, flyget, och andra instanser för att lösa fallet. En mycket nyttig och samtidigt rolig genomgång. Man kan begära ut kartor, listor på flygrutter inom det aktuella området med mera. 

 

Även föredrag står på programmet. Ett föredrag handlade om den omtalade "Orsafilmen" där problematiken benades ut av Göran Lengqvist som granskat fallet in i minsta detalj och kommit fram till att det till 90% är en fake. 

 

Göran Lengqvist berättade om Orsafilmen, kommer även en artikel i kommande UFO-Aktuellt.

 

Vi fick även en liten inblick i en annan förening som finns uppe i Jämtland, Storsjöodjurets sällskap. Det var Göte Norlander från Östersund som berättade lite om deras verksamhet. Göte fick vi stifta bekantskap med då vi hade riksstämman i Östersund den 14 maj 2014.

 

Göte Norlander berättar kort om Storsjöodjuret.

 

Man kan summera det med att det återigen var en lyckad kurs och alla var nöjda med både programmet och med den mat som serverades. Fanns inget att anmärka på mer än att det, som någon sa, lite flera mickropauser.   

 

Under lördagskvällen dök Linda Lindström upp vilket gladde oss alla mycket. Hon är en karismatisk och fantastiskt rar tjej som vi veteraner känt i många många år. Linda har varit med länge och bor inte långt från vårt kurshotell. 

 

 

Bloggaren tillsammans med Linda Lindström.

 

Så ytterligare ett par bilder, det var som alltid även dags för gruppfotografering av årets

kursdeltagare. 

 

 

Clas Svahn hade tagit plats på hotellets tak för att få en så bra gruppbild som möjligt.

 

 

Gruppbilden visade sig bli riktigt bra. Fotot här är taget av en personal på Hotellet

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards