Alla inlägg under januari 2014

Av Mats Nilsson - 31 januari 2014 17:40

Ibland händer inte mycket och ibland hopar sig händelserna. 

Just nu har det varit lugnt. Mest svarat på mejl, telefonsamtal samt ringt en del själv. 

Jag blev sjuk direkt efter jul och sedan varit hängig länge. Nu har en förkylning slagit till ganska rejält.

 

För 10 år sedan 2004 skickade Europa upp en forskningssatellit kallad Rosetta, som skulle undersöka en komet i år.

Rymdsonden lades i bana med riktning ut mot Jupiter och under färden ligga i dvala tio år. Den 21 januari skulle man så väcka sonden som skulle börja sin mödosamma färd ut mot kometen. Det roliga med det är att Sverige i allra högsta grad är inblandad i projektet med mätutrustning och mikroskop som ska landsättas på kometens yta. Kometen heter Churyumov Gerasimenko. Det är IRF, Institutet för Rymd Fysik och ESA, European Space Agency som är inblandade i projektet och det ligger dels i Kiruna och Uppsala. Medansvarig i Uppsala är forskaren Anders Eriksson. Jag tyckte det var så spännande så jag tog kontakt med Anders för en intervju. Den återfinns i nummer 1 av Rapport-Nytt.

Hela det här året och nästa blir således spännande. Uppvaknandet det 21 januari gick perfekt och nu befinner Rosetta på sin långa resa. När sonden landat på kometen skall den undersöka gaserna som bildas vid dess snabba färd, mikroskop ska titta på och undersöka om det finns organiska ämnen. Det finns nämligen teorier, ganska starka, att livet på jorden startade på grund av att en stor komet slog ner på jorden och där hade med sig organiska ämnen som sen blev starten på allt liv.

Jag kommer att hålla kontakten med Anders Eriksson och har även fått tillåtelse att använda det material och dokumentation som framkommer under resans gång. Mycket spännande. Sen en teknik som vi vanliga dödliga inte fattar hur det fungerar.

 

Illustration av satelliten och Rosetta-sonden i bakgrunden

 

 

Schema med tider för den planerade landningen på kometen 

 

Irene, min kära livskamrat har fyllt år och det blev fest i ett par dagar med mat och fika. Roligt både för mig och henne. 

Hon har fått en stor kompisskara här inte bara i Sala utan runt Västmanland och Dalarna mm. Irene är social och har lätt att få vänner och det har redan dykt upp olika nationaliteter i vårt hem för att heja och fika. Det är minst sagt lärorikt.

 

Irene med lite av blommorna och presenter

 

 

En riktig matmamma är Irene och jag blir alltid glatt överraskad

 

 

Bosse med sin fru Eva och Gunnar

 

Mitt under mina dåliga dagar med virus och feber, satte jag mig i alla fall för att skriva dels om Rosetta sonden och lite annat då Rapport-Nytt skulle ha deadline 15 januari. Jag klarade mitt uppsatta må och nu är min PDF-fil skickad till tryckeriet. Enerel Service i Norberg.

 

Årets första tidning klar


Nu blir det slappa, TV och vila.  

Av Mats Nilsson - 19 januari 2014 11:29

För alla som är något initierade i ufofrågan vet säkert att universitetsläraren i språk, ufo-författaren Sune Hjorth gick ur tiden den 11 december 2013 90 år gammal. Sune var en excentrisk och fanatisk troende vad gäller utomjordingar och att dom besitter jorden samt att alla makthavare vet om det men hemlighåller det. Redan 2011 kom det på tal att Sune var till åren kommen och att han hade ett gediget material vad gäller korrespondens, böcker, tidskrifter och annat material som kanske går till spillo den dagen han går bort. I samråd med Clas Svahn och Carl-Anton Mattsson beslutade vi att dels prata med Sunes söner samt besöka Sune i hans hem i Sundsvall för dels försöka rädda lite material samt få till ett samarbete med honom. Han var inte så begeistrad i UFO-Sverige varför jag reste upp i egenskap av medarbetare i Parthenons bokförlag i Nyköping, (Som även det räddades undan förstörelse av bland annat Carl-Anton och mig. På den tiden låg Parthenon i Helsingborg.) 

 

Sune Hjorth död


Före advent 2011 for alltså Carl-Anton och jag upp till Sune Hjorth i Sundsvall och efter ett par samtal efter vägen blev vi väl emottagna då vi var framme. Sune stod faktiskt på förstutrappen och inväntade vår ankomst. Sune var då 88 år och hade sedan några år trappat ner betydligt i sin verksamhet både med sin tidskrift UFO-kontakt och föreningen Sveriges UFO-förbund. 

Många var de gånger som Sune var gäst hos Robert Aschberg i hans talkshower. Jag tyckte att hans teorier och idéer inte skulle stå oemotsagda varpå jag skrev till Robert och tipsade honom om UFO-Sverige och Clas Svahn. Nu hörsammade Robert mitt förslag och gången därpå var Clas med i debatten. UFO-Sverige har en seriös hållning där man i första hand försöker få fram en naturlig förklaring till sådant som människor ser och rapporterar till oss. Sune däremot häcklade det korrupta samhället för att sopa fakta under mattan att utomjordingar av illasinnad karaktärer besöker och försöker sno jorden på dess tillgångar.  Det slutade med att Clas fick sista ordet i den debatten där han sade; Citat, "Allt Sune Hjorth har gjort, skulle ha varit ogjort. Att läsa Sunes bok är det samma som att skicka hjärnan på semester". Slut citat. 

Debatterna var flera under ett antal program Robert Aschberg hade. 


Nu som sagt är Sune borta och vi hade i och med kontakter med söner samt vårt besök i november 2011 resulterat i att Carl-Anton Mattsson och Clas Svahn i går (den 18 januari 2014) for upp till Sundsvall och till hjälp av en av Sunes anhöriga fick med sig allt material av värde för eftervärlden att arkiveras på AFU i Norrköping. Ett mycket tålamodskrävande arbete som de två skötte med all heder. På vägen hem ringde dom mig och avlade en mycket glädjande rapport om utgången av vårt arbete.

 

Carl-Anton Mattsson och Sune Hjorth hemma i Sunsvallsbostaden 2011

 

 

Sune läser ett stycke ur sin tidskrift UFO-kontakt för oss. 

 

 

En del av Sunes samlade korrespondens 

 

 

2014, Carl-Anton sorterar en del av materialet efter Sune

 

 

Väl hemma i Stockholm sorteras ytterligare material i väntan på färd till AFU i Norrköping

 

 


Av Mats Nilsson - 10 januari 2014 10:42

Julen och Nyåret är över och vinter låter vänta på sig, tack och lov. Själv som ni läst har jag legat nerbäddad i slutet av 2013 och början av 2014. Varit till doktorn och fått penicillin vilket räddat mig från ännu värre biverkningar. Man ger inte medicin nu i den utsträckningen man gjorde förr beroende på dels resistens samt att en del virus hjälper det inte på. Men har man gått med feber, frossa och djupt rotad hosta i över en vecka så tyckte doktorn att nu får det vara nog. I övrigt var värdena bra, friska lungor, rätt bra kondis och bra hjärta. Det var uppmuntrande att höra, jag som trodde att mina lungor var sämre beroende på astma, men det kommer inte från lungorna, utan det är lungorna som inte får syret från andningsvägarna till lungorna.  Läkaren sa ordagrant. "Du har onormalt bra lungor för din ålder". Bara att suga åt sig. 

 

Fick också i dagarna besked på mitt senaste cancerprov från urologen i Västerås, det var ett glädjande brev. Värdena hade gått ner från 2.6 i PSA-värde till 0.05, vilket nästan var omätbart enligt min läkare. Nu får jag vänta 6 månader på nästa prov och hoppas det är lika positivt. 

 

I och med nya året så börjar nytt arbete med UFO-Sverige och Rapport-Nytt. Vi har mycket på gång inom organisationen, styrelsemöte i Ängelholm i februari. Planering av Riksstämman som i år blir i Östersund. Det är ett par projekt som ska fortsätta, bland annat Nammajaure, hemtagning av mer material till AFU. Ett bokmanus som ska behandlas som jag återkommer till när jag vet mera. Kort sagt ser det ljust ut. Vi har en del nya personer från kursen i höstas utanför Kisa som, om dom är intresserade bör delges lite uppgifter. 

 

Ibland när jag tänker tillbaka på UFO-Sveriges historia så blir jag både nostalgisk och upprymd. Från schismen 1980 då En del av UFO-Sverige försvann och därmed även vår tidning UFO-Information, till att ett "järngäng" där jag tacksamt fick vara delaktig rodde skutan åt ett annat håll. Ny tidning såg dagens ljus "UFO-Aktuellt". Jag fick så småningom förtroendet att vara med och leda en av Sveriges äldsta tidningar sedan hopslagningen mellan Rapport-Nytt och UFO-Raden som var Sundsvalls UFO-förenings medlemstidning, den äldsta i Sverige med start runt 1970. Tyvärr under början av 2000-talet så lades den ner och det blev bara Rapport-Nytt kvar, men det är inte illa och jag får mycket kredit för den. Jag framhåller alltid att vi är ett team bakom tidningen som riktar sig mest till folk inom organisationen, även om många utanför också prenumererar på den glädjande nog. 

Jag håller just nu på att författa artiklar till nummer 1 2014. Jag har sökt och söker lite gästskribenter vilket har fallit i god jord hittills och jag har två killar som skrivit en del till första numret i år. 

 

Ett exemplar av Rapport-Nytt precis ett år gammal  Nr 1 2013. 

 

 

Jag har även andra uppdrag som ska trängas med UFO-Sverige, dels stödperson inom rättspsykiatrin, vilket är mycket stimulerande och lärorikt, det medför även en del resor och möten. Dessutom RSMH-Västmanland där jag sitter som vice ordförande. I alla fall fram till årsmötet. Även det ger en del resor runt i Västmanland, också ett stimulerande uppdrag. 

 

Nu ska jag fortsätta nyskapandet av Rapport-Nytt nummer 1.

Sen visar det sig vad 2014 har mer som överraskar.  

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards