Alla inlägg under augusti 2011

Av Mats Nilsson - 24 augusti 2011 23:54

Min dator har segat väldigt de senaste veckorna. Så i går var Tea och Jessika Onerhed hos Lina och fixade hennes dator. Därefter kom dom till mig och förklarade vad det berodde på. Jessika satte sig vid datorn och med van hand gick hon igenom filerna och förklarade att jag har alla program på autostart vilket gör att det tar längre tid. Tea sa att det blir som en flaskhals där alla program vill ut samtidigt. Jessika stängde ner programmen och tog bort ett par onödiga program som bara tar palts. och vips blev datorn mycket snabbare. Mina flickor påtalade också att jag borde snarast inköpa en kylplatta då värmefläkten sitter i botten och värmen blir således kvar och överhettar datorn.


Min äldsta flicka Tea och jag hemma hos Lina


Semester i Västerås

Så idag åkte Gunnar och jag till Västerås och på Clas Ohlssons hittade jag vad jag sökte. Jag fick den i födelsedagspresent av Gunnar vilket var mycket tacksamt.


En kylplatta ökar en laptops livslängd.


Efter en god lunch på vårt stamställe Restaurang Jim (Mongolian barbique) på Zigmatorget. Där passade vi även på att titta på det "UFO" man byggt strax intill torget. Se bilden nedan


Västerås egna UFO.


Den trevlige kinesiske servitrisen kommer alltid fram med ett välkomnande leende när vi kommer dit. Gick vi runt lite då det är så mysigt i Västerås. Vi åkte därefter upp på Djäkneberget där jag inte varit på 50 år och Gunnar har heller inte varit där på länge. Det blev en mycket trevlig dag i solens värme.


Vy över Västerås från Djäkneberget.


  Gunnar vid en av dammarna där de fridlysta grodorna ska finnas, vi såg inga grodor alls.

En oas mitt i Västerås.


Nu är det bara att starta med nummer fem av UFO-Raden.


Av Mats Nilsson - 21 augusti 2011 16:54

I går lördag hade Carl-Anton Mattsson åter bjudit till fest med femkamp och tävling i 50/60-tals musik.

Det var trevligt som vanligt. Vill rikta ett stort och varmt TACK till både Britt-Marie och Carl-Anton för ännu en trevlig samvaro i deras mycket trivsamma miljö.


Den här gången blev det lite manfall då Irre jobbade och Håkan & Birgitta var upptagna på annat håll. Men det blev trevligt ändå med Roger Ersson, Gunnar Karlsson, Carmen Henriksson, Carl-Anton, Britt-Marie och jag.


Det började med att jag trodde jag hade åkt fel varför jag stannade och ringde till Carl-Anton som lugnade mig med att jag var precis rätt, bara att svänga mot Mariefred och på fem minuter var vi framme.


Britt-Marie hade gjort i ordning en jättegod lunch i form av färsk nyupptagen potatis, lax med sås och grönsaker. Jättegott. 

Därefter var det dags för femkampen som var lite nya udda grenar. Stövelkastning där man skulle kasta över källartaket och träffa rutor på andra sidan. Jag minns faktiskt inte vem som vann grenen. Allt var så roligt att jag totalt glömde memorera protokollen.


Därefter var det gevärsskytte som vi även hade förra gången. Då började det duggregna och vi funderade på att gå in men efter lite regnkläder så fortsatte vi med krocket som Carl-Anton vann. Att gå ner och runt jordkällaren med ett ägg på en sked var inte så svårt, jag gick på 30 sekunder.


Roger Ersson lägger an för att skjuta....bom.  


Något nytt och mer udda var LP-kast. Ni kan själva se bilderna hur det gick till.


Övre bilden. Gunnar kastar sina tio skivor med rätt bra resultat. På under bilden kan ni se hur skivorna hamnade. Det var cirklar med tre, två och ett poäng.


Gunnar på väg med ett ägg därav den suddiga bilden.  


Efter grenarna blev det kaffe och sen musiktävling i 50 och 60-tals musik. Då Roger var med fanns det inte en chans att vinna något där. Men då Roger hade fixat både svenska och utländsk musik och inte fick vara med så kom jag i alla fall tvåa efter Britt-Marie.


Carl-Anton och Roger under musiktävlingen, Carl-Anton kollar vinstlistan, jag vann iallafall ett dubbelalbum med countryklassiker. Samt en vaggande blomma i avstressningssyfte  driven av solljuset.


Dagen var späckad med program och min dotter Lina skulle åka hem från Mantorp och Rickard Andersson, hon skulle komma med tåg till centralen i Norrköping klockan 21.00 där Gunnar och jag skulle jag skulle möta upp. 

Dessförinnan hade Carl-Anton ett förslag. att vi skulle åka in till Nyköping och göra ett studiebesök på förlaget Parthenon.  19.30 drog vi så iväg. Det var mycket intressant och det var många boktitlar jag var sugen på. Hittade en som jag köpte. "Egyptens nycklar, jakten på hieroglyfernas gåta" av Leslie & Roy Adkins. Carl-Anton visade också hela serier av böcker rörande rymden vilka jag redan hade. Gunnar hade inte den serien så han köpte hela serien. Så Carl-Anton fram en serie på tolv böcker som jag inte hade och som jag bara måste ha. Nu har jag den.


Carl-Anton guidar oss på förlaget Parthenon där en ansenlig samling böcker fanns till försäljning, mycket intressant.


Några av den samling på 12 böcker som jag införskaffade till mitt privata bibliotek.    

Efter besöket i denna gedigna boksamling bar det så av till Norrköping för att hämta Lina. Då hon, väl framme tog upp telefonen för höra hur långt vi kommit körde jag in på stationsområdet. Efter lite stopp på Maxi invid stationen, då Lina var lite sugen på lökringar bar det så av hemåt. Väl komna mellan Västerås och Sala hade en fruktansvärd bilolycka nyligen inträffat. En fyrhjuling och en bil hade krockat varvid mannen på fyrhjulingen kastats i gatan och blivit ihjälkörd av en annan mötande bilist. Då en förbipasserande stannat för att ge assistans hade även denne blivit på körd av ytterligare en bil. Så vi fick vända och åka över Salbohed och var hemma 00.30


Flera bilder

  Roger och Carl-Anton utanför den vackert belägna stugan.


Alla samlade vid bordet. Jag, Roger, Carmen, Carl-Anton och Britt-Marie. Foto:Gunnar


Undertecknad skjuter...prick


 Carmen spelar ett parti krocket.


Carl-Anton tar tid när Britt-Marie springer med ägget. 0.35


Jag med Clas nya bok Naturfenomen.


   


 

  

Av Mats Nilsson - 17 augusti 2011 23:38

Det har inte blivit så mycket skrivet på bloggen i sommar, men det ska vi väl ändra på framöver.


Den här sommaren har varit helt fantastisk både vädermässigt och när det gäller familjelivet.

Det har blivit en del resor, dels Åland, Linköping, Mantorp och Vadstena. UFO-Sveriges Rickard Andersson har varit hos Lina i Sala nära en hel månad. Fredagen den 12 augusti skulle Rickard hem till Mantorp, jag körde hem honom och Lina följde med dit för att tillbringa tiden en vecka i Mantorp hos Rickard. Jag åkte hem på lördagen för att jobba med UFO-Raden nummer 4 som skulle vara klar den 15 augusti.

Min del av UFO-Raden blev så gott som klar på dagen då den skulle.

En god lunch hos Rickard och Lina innan jag entrade färden upp mot Sala

 

Jag har också hunnit med en trevlig resa till Leksand för att hälsa på Syrran som var på läger vid Knotgården med RSMH. Ett fint ställe vid en liten sjö. Där bjöds det på lunch bestående av pasta och köttfärssås. Därefter fortsatte Gunnar och jag till Tällberg där Gunnar aldrig varit. Tällberg är en av tre av mina oaser i Sverige jag återvänder till då jag har möjlighet, de andra två är Gränna och Gotland.Vi tillbringade nästan hela dagen i Tällberg.

Överst en vy över det vackra Tällberg och under Hotellet Dalcalia  där UFO-Sveriges delegater bodde under Riksstämman i Rättvik 1991.


Färden gick sedan vidare till Leksand för en liten enkel middag, strips och lövbiff. På vägen hem passerade vi Leksands Knäckebrödsfabrik. Då vi passerade sa Gunnar att vi skulle egentligen varit in och köpt lite bröd, det är ju så gott. Vi tittade på varandra så gjorde jag en u-sväng och åkte tillbaka den kilometer vi tillryggalagt under vårt samtal. Där var det full rullians på försäljningen. Gunnar köpte en brödburk full med knäckebröd, själv fick jag 10 kilo knäckebröd andrasortering för 100:-.

Gunnar utanför Leksands knäckebröd.


I kväll avslutade Gunnar, Bosse och jag semestertiden med en konsert på kurorten Sätra Brunn. Det var den Irlandsinspiererande gruppen The Waves. En grupp otroligt skickliga musiker som på ett otroligt sätt trakterar diverse instrument bland annat dragspel, mandolin, gitarrer banjo fiol mm. Huvudrepertoaren är irländsk pubmusik samt Countrymusik.

The Waves

 

Under pausen pratade jag med sångaren i gruppen och bad om en klassisk countrylåt "The Orange Blossom Special" En låt om ett tåg. Låten gjorde stor succé då en massa ungdomar bildade en kedja som ett tåg och dansade genom hela publikhavet, det var otroligt att se och att min låtönskan skulle starta en sådan härlig reaktion. Därefter samlades dom framme vid scenen och dansade den klassiska amreikanska towstep. Man avslutade konserten med den legendariske countrystjärnan John Hartford´s klassiska låt "The man of constant sorrow"

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards