Alla inlägg under april 2013

Av Mats Nilsson - 24 april 2013 18:52

 

I dag fick jag det mycket tråkiga beskedet att Jörgen Granlie har gått bort. Jörgen avled på Dalens sjukhem i Enskededalen strax före klockan 10 i lördags. För oss alla inom UFO-Sverige är det en mycket tung förlust.
Jörgen var alltid den som ställde upp och såg till att saker blev gjorda och han kunde alltid se på det som hände med positiva ögon och framåtriktad blick.


Jag lärde känna Jörgen 1976 då vi åkte runt på en turné i Mälardalen för att starta upp nya föreningar. Den gången var det Bevan Berthelsen och jag som åkte Sala, Heby och Enköping, där Jörgen bodde och verkade. Sedan dess har jag haft stadig kontakt med Jörgen och hans familj. Han kom till Sala ibland i början av 1980-talet och hjälpte oss att packa UFO-Aktuellt. Sedan när tidningslagret flyttade till Enköping skötte Jörgen om lagret, inventeringar och såg till att alla fick tidningar som beställde. Jörgen var också en mycket kunnig medarbetare i UFO-Sveriges styrelse där han verkade första året 1978 som revisor, 1979 gick han så in i styrelsen och verkade där till 2011 då Jörgen flyttade till Solna och ville ta det lugnt. Han var också med i Värmlandsprojektet samt att Jörgen var en mycket duktig utredare och gav inte upp förrän han löst det han var satt att göra.  I den så kallade "UFO-stugan" var han en eldsjäl och skötte inte bara lagret utan klippte gräs, reparerade det som behövdes och ordnade med vattenrening från brunnen.  

Det har uppstått ett stort tomrum som inte går att fyllas och vi inom UFO-Sverige kommer alltid att ha Jörgen i färskt minne. Det blir tomt att inte ringa upp honom och höra hans röst...."Granli"

 

En bild tagen hemma hos Clas Svahn på ett styrelsemöte.

Det är jag, Gunnar Karlsson och Jörgen Granlie till höger.


Översta bilden tagen då Jörgen och jag var på besök hos AFU, Arkivet

för ufoforskning.

Av Mats Nilsson - 8 april 2013 14:59

Nu var det länge sedan något blev skrivet på bloggen. Det har varit så mycket som kommit emellan. Man tror inte att det ska vara så mycket som det i själva verket blir och det ena ger det andra och det tar till synes aldrig slut. Men NU har jag satt mig ner för att plita ihop några rader.


Den 21 februari gick nummer ett Rapport-Nytt ut med det nya namnet, Rapport-Nytt istället för UFO-Raden/Rapport-Nytt. Nummer två har jag gjort klar och ligger på tryckeri och jag ska börja med nummer tre alldeles strax.

Sen har det varit andra problem. Tänker på ord som vår ordförande Clas Svahn skrev till mig. "Bilar är Guds straff till mänskligheten." Clas har haft problem med sin bil ett par gånger på grund av att folk inte kan låta andras saker vara ifred. Själv har jag hittills befriats från det men det har varit andra problem. Jag åkte och besiktade bilen den 28 januari och fick två tvåor, en spräckt strålkastare samt ojämn broms höger bak. Det var förståerligt då jag bytt skiva och bromsok på vänstra men inte höger. Åkte glad i hågen till Biltema och införskaffade ett lika komplement till höger sida, limmade glaset och åkte tillbaka till besiktningen. Men se det gick inte...glaset fick inte limmas det skulle bytas. Vad värre var, samma fel på bromsen höger bak. Bara att åka hem och försöka få tag i ett glas och sen försöka lufta bromsledningen.

Som tur är har jag en otroligt fin familj och hjälpsamma kompisar som alltid ställer upp. Luftningen gick bra, men att hitta ett passande strålkastarglas till en vanlig Volvo 740 SE, det var värre. Det berodde på att den är gjord för USA varvid glaset är kortare än på en vanlig 740 GL. Ägnade en hel dag åt att sitta och ringa runt utan att få napp. För att göra en lång historia kort så fick jag tips från Malmö bildemontering att kontakta V-parts, 100 % Volvo i Matfors utanför Sundsvall. Där fick jag äntligen napp.

Bara att montera det och iväg till besiktningen igen. Bra att du fick tag i glas, så ska vi kolla bromsarna!! Jo tack, samma elende IGEN. Skärtorsdagen trädde körförbud i kraft och en nybesiktning. Fick samtal rån min äldsta flicka Tea att jag skulle köra upp bilen på påskaftons morgon. Vi skulle dit på Påskmiddag senare på dagen och då jag kom tillbaka med övriga påskgäster var så bilen klar. Såg inte direkt fram emot nybesiktningen dagen efter annandag Påsk.

På besiktningen var man mycket godhjärtad och eftersom jag nybesiktat bilen bara för två månader sedan gick man bara snabbt igenom bilen och inriktade sig på bromsarna bak. Efteråt klev hon ur bilen med orden "Nu så nu funkar det som det ska". Då hade jag lagt ner 900:- i bara besiktningskostnader.


Det  gamla glaset innan bytet, man kan sjönja sprickan som går över hela glaset. På en vanlig Volvo går glaset

ända fran till grillen.

Efter det har det varit möten, RSMH-årsmöte, RSMH styrelsemöte, RSMH-distriktets möte, styrelsemöte i UFO-Sverige i Norrköping med efterföljande påhälsning hos Lina och barnbarnen, Mantorp ligger ju så pass nära Norrköping, så slapp Rickard ta tåget också.

 

Utanpå det har jag haft halsfluss med penicelinkur, urinsyra i blodet och lite annat smått och gott man kan vara utan.

Dessemellan har det varit rätt fint och eftersom jag har balkong i söderläge har jag tillbringat en tid både där och hos Gunnar som också har söderbalkong. Både mat och lite whisky ute. Det är enda gången jag kan tycka att det är skönt med nordlig vind.


Nu börjar arbetet med Rapport-Nytt nummer tre som ska vara ute innan sommaren. Jag ligger bra i tid. Men innan dess ska UFO-Sveriges årsmöte slutplaneras, sammanföra Verksamhetsberättelse, verksamhetsplan som jag fick på mail i går, sen den ekonomiska berättelsen från Gunnar och lite annat.


Riksstämman kommer i år att hållas i Halmstad. Vi försöker täcka upp så mycket av Sverige som det går så förra året var vi i Örebro.


Nu ska det väl inte bli så långa uppehåll mellan bloggarna, får jag hoppas.


återkommer...


Avslutar med ett par bilder från styrelsemötet i Norrköping

 

Tage Bång, Kaj Hahne, Rickard Andersson och Tobias Lindgren är upptagna med att lyssna medan jag skriver

protokoll.


 

Delar av styrelsen, Clas Svahn, Håkan Blomqvist, Gunnar Karlsson och Tage Bång. I bakgrunden ser man en

liten del av de oranga pärmarna som innehåller pressklipp om bland annat ufo omskrivet i dags och veckopress.


Slutligen en bild där min kära sambo och jag gjorde ett besök hos vår vän och UFO-Sveriges kassör Gunnar Karlsson.

 

Irene Perales och Gunnar Karlsson framför några elefanter ur hans samling.

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards