Alla inlägg under maj 2015

Av Mats Nilsson - 20 maj 2015 15:32

Maj månad är snart slut och vårvärmen är det enda som lyser med sin frånvaro. 

Arbetet med Rapport-Nytt nummer 3 är så gott som klart. Allt finns nu uppe i Sundsvall för montering, sen blir det tryck som vanligt i Norberg. År 2016 blir det vissa förändringar då min partner i Sundsvall har bett att få sluta då andra uppgifter pockar på sin uppmärksamhet. Förmodligen blir det jag själv som får försöka med någon programvara försöka att själv göra hela tidningen. En utmaning som kan vara kittlande. Men man måste försöka det mesta innan man kan säga att det inte går. 

 

Måndag och tisdag 18-19 maj hade jag Irene och några fler från Sala anmält oss till en kurs inom RSMH "Kvalitet på dina villkor". Det var RSMH-Västmanland där Sala, Hallstahammar och Västerås ingår. En mycket givande kurs med många vinklingar. Det diskuterades mycket i grupparbetena och många ark från blädderblocket gick åt för utvärdering av grupparbetena. Nu är det gruppernas sak att arbeta med förbättringar och planeringar inför det kommande året. Glad att jag inte ingår i någon grupp då min tid säger stopp. 

 

Måndagskvällen avslutades med en trevlig stund uppe i "Gammelgården" ett anrikt hus från slutet 1700 början av 1800-talet. Där bjöds det dricka, ostbricka och till efterrätt Pannacotta, kaffe och kakor.

 


Vi har en del saker inom UFO-Sverige som vi också ska ta tag i under sommaren som är trevliga och roliga utmaningar. En av dom är Projekt Kålmorden. Får återkomma om det. 

 

 

Irene vid symbolen för Åsa Folkhögskola Kunskapens äpple

 

 

Irene på plats förväntansfull

 

 

Ann-Britt Grimberg Västerås hade hand om presentationen av grupp två´s arbete 

 

 

Från vänster, Jessica Nordlund, Gunnar Karlsson, Anna-Nita Nilsson som kommenterar ett inlägg i debatten, samt

Mia Lindström

 

 

Kursledarna Jimmy Trevetti och Jonas Andersson

 

 

Gammelgården intill kursgården

 

 

Skönt med öppen brasa i det trista kalla majvädret

 

 

Gamla  sängar i det trivsamma 1800-tals huset

 

 

Av Mats Nilsson - 13 maj 2015 16:00

Våren har bidragit med mycket jobb, både ute, dom dagar det har gått att vistats ute. Även på kontoret har det varit rätt mycket, folk vill veta mycket om oss, rapportera adressändringar,  och det ger upphov till både telefonsamtal som mejl och det välkomnar jag starkt. Mesta tiden går åt att planera och genomföra ett bra arbete med tidningen Rapport-Nytt och jag blev i dagarna klar med nummer tre som nu ligger i Sundsvall för montering, sen ska den till Norberg för tryckning.

 

Mycket jobb med både mejl, Rapport-Nytt och telefonkontakter

 


 

En kväll var Irene och jag ute och åkte lite uppe vid Silvergruvan, hon gillar historia och spänningen kring hela området. Därför både åker och går och cyklar vi en del runt gruvområdet, sen bor vi ju rätt nära. Vi fortsatte ner mot Måns Ols och på vägen dit körde vi in till "Lilla Istanbul" och träffade ägaren, pratade lite och tog kort på Blå moskén han byggt på sin gård. Ett gediget och vackert byggnadsverk. För flera år sedan satt ägaren Jan-Erik Svennberg och jag inne i moskén och han berättade om sina resor i Turkiet. 

 

Blå moskén i Lilla Istanbul vid Anedal i Sala

 

 

Förra veckan följde jag med Irene till Skatteverket och arbetsförmedlingen då hon beslutat sig för att ta upp sitt tidigare jobb från Filippinerna, massör jobbet. Min fru har 6 års erfarenhet av att jobba som massör. På Skatteverket blev vi kvar en halvtimme och diskuterade rutiner med mera och vi blev emottagna med öppna armar och lovade att göra vad dom kunde för att hjälpa Irene i starten. Därefter gick vi till andra sidan där Arbetsförmedlingen har sin plats. Där skrev dom in henne som egen företagare. Nu har hon fullt upp med att förbereda och jag hjälper henne så gott jag kan. Det är mest det administrativa som jag sköter åt henne. Skriver brev, gör annons med mera. Sen är det bara att önska Irene lycka till med verksamheten som startar i blygsam takt.

 

Min annons till människor som kanske vill ha hjälp med sina besvär, stela ryggar och muskler

 

 

Min fru Irene tar en kopp kaffe medan hon inväntar en intressent som vill ha massage

  

Av Mats Nilsson - 4 maj 2015 13:06

Den 2 maj var det dags för årets Riksstämma. Då vi besöker nya platser varje år så var det Trollhättans tur i år. Vi åker alltid med stora förväntningar hur det kommer att avlöpa med, besökare, träffa olika människor, årsmötet, platsen, blir det bra lokal för utställningen och så vidare.

Jag vill nu mena med facit i hand att det blev en mycket bra Riksstämma.

 

En lunchpaus på E-3 baren på väg ner till Trollhättan



Vi (Gunnar Karlsson, Håkan Ekstrand och jag) anlände Trollhättan fredag eftermiddag för uppmontering av utställningsskärmar, modeller och annat som ska ordnas. Det är uppackning av försäljningsartiklar som böcker, tidskrifter. Det ska kollas hur föreläsningssalen är beskaffad, ljudkvalitet, bildvisningsdetaljer med mera.

   

Väl framme på skolan var det bara att börja fixa utställningen. Övre bilden är det Tobias Lindgren, Jennie Backman

och Håkan Ekstrand som sätter upp skärmar. Allt ser kaos likt ut innan allt är klart


Därefter incheckning på hotellet som låg cirka fem minuter med bil från lokalen som var Nils Eriksson gymnasiet. Mycket bra och lättåtkomligt på nedre plan med tanke på allt som ska in på plats. 


Efterincheckning hade vi ett par timmars vila på Hotellet innan den gemensamma middagen som var på gångavstånd från Hotellet. Det blev Restaurang Butler´s, ett mycket trevligt ställa. Maten kom snabbt, den var god och servicen var också mycket god. 

   

Hotellet mitt i stan och nedre bilden vår utsikt från rummet


Som vanligt var det en stunds trevlig samvaro på ett av hotellrummen efter maten. Det blev inte så sent då det tar lite på krafterna att köra 38 mil. 


Efter en mycket bra, god och rejäl frukost på hotellet bar det av till skolan där årsmöte skulle hållas klockan 10.00 Väl förberett som det bör så tar det inte mer än högst en timme. 

   

Ordförande Anders Berglund hälsade alla välkomna och därefter blev Clas Svahn vald till ordförande

för själva mötet. Själv blev jag vald till sekreterare i vanlig ordning.


Klockan 13.00 slås dörrarna upp för allmänheten och 13.30 hölls första föredraget av Anders Berglund. Han berättade om Hunnebergs älgen som hittades död 1988. Läs gärna mer om det på ufo.se/fakta

 

En hel del åhörare hade infunnit sig för att lyssna på föredrag 


Efter en timmes paus var det så Clas Svahns tur att berätta om Ghost rockets (Spökraketerna) från 1946 fram till skapandet av Dokumentärfilmen med samma namn. 


Riksstämman avslutades som sig bör med en frågestund där många hade bra och konkreta frågor de ville ha svar på. 

 

Anders Berglund ordförande, Clas Svahn vice ordförande och Johan Gustavsson Rapportcentralen svarade på

frågor från åhörarna


Då vi efter nermontering av utställning, städning och packning av bussen som Rickard Andersson och Tobias Lindgren hade hyrt for vi hemåt. I Hallstahammar lämnade vi av en trött men nöjd Håkan.



Jag tog kontakt med Irene som under hela lördagen varit hjälp vid ett större bröllop på Brunnby Herrgård mellan Västerås och Irsta. Då vi var aningen hungriga efter dagen i Trollhättan där vi endast hunnit ätit ett par korvar med bröd, anlände till gården något tidigare än beräknat, blev vi mycket glada då vi blev mycket väl emottagna av de filippinska värdarna som bjöd in oss  på mat med vin, mycket mat, kaffe, bröllopstårta och avec. Jag körde ju så det blev ett par glas äppelcider till maten.


Vi anlände Sala vid 1-tiden natten till söndag. Jag bara ställde in väskor på kontoret och uppsökte genast sängen.

Nu i dag har jag en hel del att göra i pappersväg efter stämman i form av artiklar protokoll med mera.


 

Tony Ekberg  och Jörgen Gustavsson vid "Hunnebergs älgen´s" utställningsskylt 

 

 

Tobias Lindgren vid UFO-Sveriges litteraturbord 

 

 

Rickard Andersson skötte med den äran försäljning av korv, bröd drickor och kaffe

 

 

Carl-Anton Mattsson servade besökarna med böcker från Parthenon 

 

 

Nyaste modellen skapad av Gunnar Karlsson föreställer observationen av spökraketen vid Nammajaure i Muddus 

Nationalpark sommaren 1980. Observatörerna var Liz och Bo Berg från Stockholm

 

 

Även min vän Marie-Jeanne Atanasia hade tagit sig till Trollhättan. Då hon är journalist fick hon en intervju

med mig 

 

 

Som brukligt blev det också en gruppbild. överst från vänster; Håkan Ekstrand, Anders Persson, Johan Gustavsson,

Anders Berglund, Gunnar Karlsson och Tobias Lindgren. Främre raden; Amanda Berglund med sonen Ossian,

Mats Nilsson, Jennie Backman, Carl-Anton Mattsson, Roger Ersson, Clas Svahn och Rickard Andersson.

 

 

Avslutar med vår symbol för organisationen

 

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards