Alla inlägg under februari 2011

Av Mats Nilsson - 27 februari 2011 12:11

I onsdags började bokrean. Jag hittade en bok som jag gått och kollat på men tyckte den var dyr, nu fanns den med på rean och kostade 69:-. Det var lagom, jag talar om Leonardo Da Vicci´s anteckningar. ett mycket fint band i guld och 300 sidor. Väl värt sitt reapris.


Fredagen den 25 februari, hade jag planerat in noga flera dagar före utsatt datum. Det visade sig att det lönar sig då dagen gick helt perfekt och varje detalj passade in som handen i handsken.


Tre saker stod på aggendan.

1. Besöka NASA´s utställning på Tekniska museet som öppnade klockan 10.00. 

2. Åka genom Stockholm ner till Alby och Sandra & Micke där mat väntade runt klockan 15.00 Sandra och dottern Wilma skulle sen följa med oss hem, men först väntade ett stopp i Enköping och Enköping-Sala UFO-förenings årsmöte klockan 19.00


Lina, Gunnar och jag startade klockan 8 på fredagsmorgonen och anlände till Tekniska museet 10.45 Trafiken var måttlig dock ganska mycket efter Vallhallavägen ut mot Gärdet.


Gunnar och jag som är pensionärer betalade 125:-. Normalpriset låg på 165:- vilket får räknas som billigt för en så pass informativ och bra utställning. I foajen var det information om Sverige i rymden med bilder från uppskjutningen av den första  forskningsraketen från Sverige, 14 augusti 1961, folkmun kallad Plutnik. Samt bilder på Christer Fuglesang.

Då vi sedan gick in i själva utställningshallen var det uppbyggt som när astronauterna går från hissen in mot sina plats i rymdfärjan. I första rummet var det historik och bilder på alla som gjort rymdfarten populär genom sina Science fiction litteratur, där fanns Jules Verne, H.G Wells, Alex Raymond med flera. Nästa anhalt var Juri Gagarin, den portfölj Gagarin hade med sig upp på sin tripp med Vostok 1 den 12 april 1961. Även den amerikanska pionjären i rymden Allan B Shepard som inte låg långt efter Gagarin, Shepard for upp den 5 maj 1961 i en Mercurykapsel, Friendship 7.

En gammal amerikans TV sände John F KEnnedys tal om att USA skulle innan 60-talets slut skulle sätta en människa på månen, vilket dom också gjorde, tyvärr fick Kennedy själv aldrig uppleva det.

Vi gick längre och längre in i historien. Där fanns den gamla markbundna panelen från vilken rymdkontrollen skötte allt i Huston. Där fanns Mercurykaplsen och det var fraperande att se hur otroligt trångt det var för de första rymdfararna. En obekväm stol med urgröpningar för benen, en joistick att styra med och draghandtag och swichknappar. Där fanns en av fallskärmarna som Apollo 11 kapseln dalade ner i stilla havet med. Niel Amstrongs rymddräkt fanns i en monter med tjockt plexiglas. Jag förundrade mig över att Niel Amstrong var så pass kort, kanske 1.68-1.70

15-24 juli 1975 dockade amerikaner och ryssar med Apollo. Det var bland andra Thomas Stafford från USA och Alexi Leonov från Sovjet (som det hette då). Dockningsmodeulen fanns till beskådande också i hallen. Även en exakt kopia på cocpit av rymdfärjan Atlantis i vad som jag tror skala 1-1. Allt var mycket sevärt och jag vet inte vad mer man kan vänta sig av en utställning av den typen. Mycket sevärt var det ialla fall och det lär bli någon mer resa dit framåt sommaren då den är kvar till 6 november.


Vi anlände till Alby klockan 14.30 och blev bjudna på taccos vilket var enastående gott efter en hel dag med i och för sig kaffe och bagett på museets kafé.

Micke kom hem från jobbet och vi pratade lite mat och foto innan vi entrade bilen med Wilma och Sandra för färd mot Enköping. Dit anlände vi 18.45 och mötet startade 19.00 Klockan 21.15 körde vi in i Sala och lämnade av Gunnar.


 

Niel Amstrong´s dräkt han bar då han satte första steget på månen

1969.


Cocpit av färjan Atlantis


Fyra av de sittplatser som finns i färjan. Lite rymligare än Mercury och Gemini.


Årsmötet i Enköping gästades av en skymd Sandra, Wilma, Lina, Taimie, Ivar och en kille från biodlarföreningen

Av Mats Nilsson - 20 februari 2011 23:01

Februari månad brukar vara den stora årsmötesmånaden. Enköping-Sala UFO-förening ska ha sitt årsmöte den 25 februari. Dessförinnan blir det en färd till NASA-utställningen på Tekniska museet. Därefter blir det en färd till Alby där min dotter Sandra väntar med mat. Därpå följer hon och lilla Wilma med och vi gör ett stopp i Enköping med årsmöte i UFO-stugan. Därefter far vi hem till Sala igen.


Under den gågna helgen hade föreningen RSMH sitt årsmöte på mitt gamla arbetsplats Kaplanen. Det blev mycket trevligt med efterföljande smörgåstårta och fika.

Några av oss beslutade tidigare att vi skulle gå ut och ha en helkväll tillsammans med vår gäst Monica Kanon som var på besök från Kramfors där hon numera bor.

VI beslutade på min inrådan att besöka vår Filipinsk-svenska krog S O D, som min kompis Gloria DeVera öppnat tillsammans med sin man en kompanjon. Dagarna före beslutade jag mig för att ta med vår lilla Emma dit och beställa bord inför lördagskvällen. Gloria smälte som smör i solen då hon fick se Emma och ville ha henne i famnen med blandade känslor hos Emma som började med att skrika. Då Gloria fick ta hand om Emma och välnigflaskan gick det däremot bättre.


Emma får lära sig tidigt att gå på krogen. Det var lätt att muta Emma och hon var glad efter maten.


På lördagskvällen var vi sex personer som begav oss till krogen och en trevlig kväll. Vi tog ett par glas öl och en förrätt bestående av tre hemgjorda vårrullar. Det ska tilläggas att allt på krogen S O D är hemlagad mat av Gloria själv. Hon är utbildad kock med många meriter och har jobbat utomlands bland annat i Singapore. Därefter hade jag beställt pasta med gorgonzolasås vilket visade sig vara en höjdare. Allt var mycket gott. Ett par öl till och vid 22-tiden dök en trubadur upp och började sjunga Credens-låtar, något som inte var så lyckat enligt allas vår mening. Det stod inte på för än krogen var fullsatt och vi kunde både mätta och belåtna traska hemåt i den -22 gradiga kylan. Hem till en varm skön säng.


Ett glatt gäng. Stephanie med mamma tillika restaurangägaren Gloria DeVera samt jag själv


Gunnar Karlsson skålar med vår "Norrlandsgäst" Monica Kanon. Ingen av oss blev dock kanon efter ölen.


 

Gunnar fotograferar det mesta, så även här. En av krogens dekorationer har tydligen blivit reserverad för mig. Skämt, lappen stod på bordet när vi kom.

Av Mats Nilsson - 14 februari 2011 09:35

Den här tiden varje år härjar vinterkräksjukan, namnet är ett nytt påfund. Förr hette det bara maginfluensa. Men det är tydligt att ju äldre man blir ju sjukare blir man, eller är det bara inbillning. Jag blev ialla fall ordentligt drabbad den här gången, började förra söndagen klockan fyra på morgonen. Bara att sitta där på toa med en bunke framför mig. Behöver nog inte säga mer. Efter en timme i sängen var det så dags igen och så pågick det i nära två dygn. Inget ont som inte har något gott med sig, jag gick ner nästan fem kilo.


Ufojobb är betydligt roligare. Jag väntar i dagarna på att nummer ett av UFO-Raden/Rapport-Nytt ska komma så vi får distribuera ut den. Deadline för nummer två är den 15 mars. Jag är precis klar med en artikel om styrelsemötet i Ängelholm den 22 januari. Det blev även ett besök vid Gösta "Pollenkungen" Karlsson´s ufomonument.


 

Nummer ett av årets UFO-Raden/Rapport-Nytt


Verksamhetsberättelsen för Enköping-Sala UFO-förening är klar och bara att vänta på årsmötet den 25 februari vilket kommer att bli i UFO-stugan. Det blir sista lokala mötet i den stugan då vi är uppsagda från och med den sista mars.  Innan dess ska även UFO-Sverige ha ett styrelsemöte där den 19 mars. Precis i brytningen. Dessförinnan kommer jag att ha Mantorpsgänget Rickard Andersson och Tobias Lindgren samt Håkan Blomqvist AFU som gäster på fredagen den 18 mars, sen samåkning till Enköping och styrelsemötet.

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards