Alla inlägg under september 2014

Av Mats Nilsson - 1 september 2014 11:07

Den 19 juli gifte jag mig med Irene.

Nu den 30 augusti var det så dags igen. Min dotter Victoria Tellander gifte sig med Rickard Andersson, en aktiv medlem i UFO-Sveriges styrelse. Det gjorde inte saken mindre trevlig. 

 

Vi, det vill säga min fru Irene, Gunnar Karlsson och jag åkte ner till Mjölby på fredagsmorgonen för att hinna hjälpa till med förberedelserna.

Resan hade kunnat fått ett abrupt slut om jag inte hållit avstånd till fraförvarande bil då vi låg i omkörningsfil på motorvägen mellan Norrköping och Linköping kön plötsligt gjorde en häftig inbromsning. Jag fick stopp på bilen från 110 km till 0 km på fem sekunder. Det visade sig att någon tappat en lättmetallstege modell större som låg tvärs över vägbanan. En man hade stoppat framförvarande bilar och sprang och drog undan stegen så färden felfritt kunde fortsätta mot vårt mål. Det var nog första gången det skrikit om mina däck vid inbromsning. 

 

Med vårt bröllop i färskt minne vet jag att det är massor att göra. 

Bröllopet skulle hållas i Östra Tollstads kyrka i Mantorp. Vi började med att köra flera vändor med dekorationer, ingredienser för mat, bröllopskläder och allt annat mellan Mjölby och Mantorp. Vi var klara och hemma i Mjölby igen vid 23-tiden på kvällen. Då gällde lite mat och vila inför den stora dagen. 

 

Östra Tollstads bygdegård där bröllopsfesten skulle ta sin början dagen efter det fotot togs

 

 

Förberedelser av både mat...

 

 

...och tårtor

 

Till Östra Tollstad anlände vi vid 11-tiden på lördagen och bröllopet var satt till 13.30 Allt gick planenligt och jag hade tillfrågats av dels Victoria om jag ville föra fram henne som brud till altaret samt att om jag ville läsa ett par verser ur Höga visan. Det var ju klart att jag skulle göra det. 

Kyrkan var vacker och enkel och ceremonin likaså.  Brudklänningen var vacker och passade bruden perfekt. Brudgummen Rickard var mycket snygg i sin nya kostym. 

 

På väg till kyrkan i Östra Tollsta

     

 

 

 

Östra Tollstads kyrka är en vacker kyrka

 

 

Före bröllopet hade min hustru och Prästen Sara Olofsson en del att prata om då Sara varit präst i Filippinerna flera år

 

 

Vigselakten

 


Jag som brudens pappa läste två verser ur "Höga visan"

 

 

Efter ceremonin fotografering på kyrktrappan

 

 

Släktfoto skulle också tas

 

 

På väg upp genom den vackra björkallén togs en del bilder 

 

 

Bruden är lycklig och sprallig

 

Efter bröllopet inbjöds det till fest i Bygdegården nästgårds efter att följet gått genom en vacker björkallé under det att det lyckosamma duggregnet sakta och fint föll en kort stund. Det fotades friskt under färden till festen. Allt var helt perfekt och magiskt. 

 

Bröllopsfesten är i gång

 

 

Efter maten var det dags för brudparet att tillsammans skära tårtan

 

 

Brudgummens mamma Katarina var lika lycklig hon också

 

 

Bruden med sin kompis och skolkamrat från Tullingetiden

 

 

Mitt barnbarn Emma var så söt och ville gärna dela ut lite blommor till alla gästerna

 

 

 

Mycket hanns med sedan efter festen så det var ganska lätt att fixa resten på söndagsförmiddagen.

 

Efter städning och att alla saker blev tillbakakörda till Mjölby stannade vi på Citygross i Mantorp för att handla med oss lite mat. Irene tillfrågades om hon vlille göra lite filippinsk lunch innan vi antog vår hemresa till Sala. Då hon alltid är positiv så lovade hon att göra något gott till oss alla. Ingen var besviken kan jag meddela.

På söndagen var vi hemma 18.50 Lyckliga men trötta. 

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards