Alla inlägg under augusti 2016

Av Mats Nilsson - 29 augusti 2016 17:30

Förra året då jag fyllde 70 år tycker jag att jag blev lite extra firad. I år då jag fyllde 71 och ojämnt blev jag också firad ordentligt. Jag hade fått redan tidigare av min fru att hennes bror Saturnino Gaquit som sedan några år bor och verkar i Tyskland skulle dyka upp men inget bestämt. 

 

Nu fick jag dock veta att fredagen den 19 augusti anlände hennes bror till sin syster i Västerås för några dagar där. Därefter den 23 augusti skulle vi träffas i Västerås vid Skrapan. Det blev ett minst sagt känslomässigt möte, dels mellan Irene och hennes bror samt mellan honom och mig, första träffen med min svåger. Vi hade mycket att prata om. Med sig hade han även en kompis från Tyskland som inte talade engelska och då jag och Irene inte talar tyska så fick Saturnino översätta mest hela tiden. Vi käkade lunch i Västerås innan vi skildes åt för att nästa gång träffas i Sala. Främmandet hade rum i Västerås så dom åkte tillbaka och återkom på min födelsedag. 

 

 

Första träffen med min svåger, längst till höger

 

 

En god lunch i Västerås med Saturnino och Irene

 

 

Dagen efter en liten lunch hemma innan vi for till Borlänge

 

Det blev en riktigt glad och blöt fest med tanke på att vi fick flytta in allt i vår carport då det började regna, regnet tilltog tills det vräkte ner och än värre blev det. 12 millimeter på 10 minuter. 

Irene hade fixat god mat, olika sorter av filippinsk både för, varmrätt och efterrätt. Det blev också mycket presenter både av fasta och flytande vara. Födelsedagen blev en höjdare.

 

 

Födelsedagen fick bli inomhus men ändå utomhus, nämligen i carporten då regnet vräkte ner

 

Dagen efter, den 26 skulle vi åter ses för att resa ner till Stora Krokek där min dotter Victoria bor med sin man Rickard och barnen Emma och Linnea. 

Vi tog med Irene och hennes bror till Gränna för att visa lite av Östergötland/norra Småland vilket var riktigt uppskattat. Efter att ha handlat på Coop i Gränna åkte vi hem för lite mat och ett par öl. 

 

 
Saturnino och jag nere hos mina ungdomar i St. Krokek

 

Lördagen den 27 öppnade Malmslätt portarna för årets höjdpunkt, det svenska militärflygets 90-åriga födelsedag. Det firades med pompa och ståt. Flyguppvisningarna avlöste varandra. Biplan eller dubbeldäckare som dom också kallas, uppvisningar med tjejer som stod uppe på vingarna då planen gjorde akrobatiska övningar. Måste ha känts rejält i det blåsiga men soliga vädret.

 

 

Så gott som hela familjen samlad i väntan på mera uppvisningar, skönt med en matpaus 

 

 

Jag fick en kort intervju med en av piloterna till detta radarspaningsplan S 100 B Aergus

 

 

Jas Gripen på väg in efter en grandios uppvisning

 

 

Jag tog mig en närmare titt på vår storslagna Herkules

 

 

Irene däremot klev upp de nästan tio metrarna

och slog sig ner i cockpiten på Herkules

 

 

Irene hade nog gärna velat startat motorerna om hon fått

 

 

Det var häftigt att sitta där uppe tyckte Irene efteråt

 

Jas Gripen gjorde ett par riktigt halsbrytande nummer, följt av Viggen och SK-60. Klockan 13 var vi tvungna att åka vidare då Irenes bror hade en träff i Västerås vid 17-tiden. Bara att skiljas från familjen och åka mot Västmanland. Vi anlände Västerås klockan 16.30 ganska precis. Vi var både trötta och möra i benen och öronen då vi kom hem. Men det var en oförglömlig helg. 

Av Mats Nilsson - 14 augusti 2016 16:22

Under det jag har jobbat med Rapport-Nytt så har det kommit lite annat emellan. Den 11 augusti gjorde vi besök på tre platser i Dalarna. Först till Gagnef där Irene skulle massera en filippinsk kompis. Därefter gick färden till Leksands bröd, där vi gjorde den årliga inhandlingen av knäckebröd. Folk hade tydligen semestrar kvar för det var smockat med folk o fabriksaffären.

Då det var avklarat besökte vi RSMH´s lägerverksamhet på Knotgården vid Sätra norr om Leksand. Där blev det grillning av hamburgare och en stunds trevlig samvaro med övriga deltagare innan vi vid 19.30-tiden styrde kosan tillbaka till Sala och Västmanland.

 

 

Veronica, Ingalill och Lotta solar sig mot väggen på Knotgården

 

 

Irene vid sjön Opplimen vid Knotgården.

 

 

Dagen efter den 12 augusti var det ett avsked av RSMH´s Mary Eklöv som dagarna före sin 90-årsdag gick bort. Begravningen hölls i Kila Kyrka och var en mycket minnesvärd stund. Mary har kallats Salas Moder Teresa då hon hjälpt så många människor genom åren. Nu fick hon vila och möta de sina på andra sidan "bron".

 

 

Kila Kyrka och Mary´s sista färd mot ljuset.

 

 

I dag söndag den 14 blev det den vanliga resan till Västerås och Forex Bank då Irene hade ärende dit. Vi tog en fika på IKEA där vi också träffade filippinska vänner. Efter en liten pratstund styrde vi kosan mot F1´s gamla lokaler och Flygmuseet. Intressant för Irene att ta del av det svenska försvaret även om det var det som var modernt på 1950-70 talen. Alltid roligt att uppleva lite nostalgi från min egen tid inom flygvapnet där jag gjorde min militärtjänstgöring, en tid jag aldrig glömmer då det var en mycket god tid i min ungdom. 

 

 

En närmare titt på Saab 105 - SK-60 som jag var med och flög någon gång vid F-15 i

Söderhamn.

 

 

 

Under min tid  på F-15 hade vi A-32 Lansen. Sedan fick man Viggen och det här planet

kommer just från den flotiljen, markeringen 15 längst fram.

 

 

Den legendariska "Flygande Tunnan" som man alltid såg vid övningar när man var ung.

 

 

Man kan inte skryta om utrymmet i ett militärplan.

 

 

Irene funderade på att ta en tur med 37-Viggen. "Nu tar jag en sväng till Filippinerna" sa hon.

 

 

Medans vi besökte toan satte sig Gunnar och väntade under minnesbilder av Charles Lindberg

och hans flygplan "Spirit of St. Louis".

 

Av Mats Nilsson - 7 augusti 2016 21:54

Idag har Gunnar, Maggan och jag packat Rapport - Nytt nr 3 som skickas ut i morgon. 

Jag har också tagit emot ett ufo fall vi kommer att titta närmare på. I övrigt tas mesta tiden upp med att jobba med nr.4 av tidningen. 

Av Mats Nilsson - 3 augusti 2016 14:50

Jag beklagar djupt att det tagit så lång tid att uppdatera min blogg. Dels har jag varit upptagen med mig själv, lite problem med magen som nu rättat till sig självt mer eller mindre. Det var en medicin jag inte tålde och det tar alltid en tid att komma på vad åkomman beror på. Sen har det varit jobb med Rapport-Nytt nummer 3 som äntligen är klar efter mycket om och men och med några veckors försening. Sen det som jag inte rått över är datorn som ibland inte vill samma som jag. Den stannar plötsligt med texten "Svarar inte". En sak som kan göra en riktigt irriterad då man sitter mitt uppe i en artikel. Ibland rättar det till sig och ibland får man tvångsstänga datorn och starta om igen.

 

Dock har det hänt en hel del sedan senaste bloggen. Jag och min kära fru tog oss några dagars semester mellan den 30 juni till 3 juli och åkte tillsammans med Gunnar Karlsson ner till Stora Krokek där min dotter och barnbarn bor med sin man Rickard Andersson.

 

Den 28juli firade vi Gunnar som fyllde 70 år. Det var en rejäl och minnesvärd fest som blev något blöt då det kom en åskregnskur som inte var av denna världen. Turligt nog satt vi under tak och den slutade efter 10-15 minuter varpå det sken upp och blev både klart och varmt resten av kvällen.

 

I Stora Krokek var vädret inte det bästa, sen var det den perioden då min mage sa upp sig. Men ändå hann vi med att göra en del trevliga och roliga saker.

 

En sevärdhet jag inte ville missa var "Rökstenen" i socknen Rök inte långt från Ödeshög.

 

 

Den pampiga Rökstenen bevarad sedan vikingatiden.

 

Vi besökte Alvastra klosterruin, vida känd. Åkte med bilarna en tur högt uppe på Omberg, genom en lång allé med jättegamla ekar. Det är så täta grenverk att dagsljuset inte når ner på sina ställen. Sen är det några små avsatser där man kan stanna och titta ut över Vättern. Det är en hisnande upplevelse. Här och var står det varningsskyltar med texten "Sidoräcken saknas". Då gäller det att inte åka för nära kanten, för då är det kört, man vill inte störta ner 20-30 meter med bilen.

 

 

En del av Alvastra klosterruin.

 

 

Nedanför Omber ligger ett vackert beläget Hotell

 

Vi besökte även Vadstena och Gränna, två fina oaser i det vackra Östergötland/Småland.

Återkommer alltid dit då det är fantastiskt fint och både gammalt och sevärt.

 

 

Irene vid Slottet i Vadstena med den karaktäristiska vallgraven med höj och sänkbar bro.

 

 

I Gränna hälsade Irene på ett troll som satt utanför en butik.

 

 

Gunnar på en söndagspromenad innan vi skulle åka hem till Sala.

 

 

 

Clas fru Anneli och jag tog en promenad och hälsade på ett av mina favoriter bland djur.

På en av granngårdarna till Victoria och Rickard finns det en Lama. Så kelig och snäll.

 

 

Irene poserar vid en av utsiktsplatserna uppe på Omberg. Inga skyddsräcken fanns.

 

Den 23 juli var det åter dags att styra kosan mot Stora Krokek, den här gången för att övervara UFO-Sveriges styrelsemöte. Det var den varmaste dagen med över 30 grader så mötet hölls utomhus. Victoria och Rickard hade förberett med grillfest efter mötet. Dagen var helt lyckad och 16 personer dök upp lördagsförmiddagen. Flera av oss sov över till söndagen, som var lika varm. Det var tröttande att köra de 25 milen i värmen. Vi hade mycket vatten med oss och gjorde tre stopp efter vägen hem.

 

 

Styrelsemöte i den intensiva hettan som rådde den 23 juli.

 

Då jag skrivit den här bloggen blir det middag och sen bär det av till Västerås där vi ska packa nummer 2 av UFO-Aktuellt. Jag får även med mig namnlistorna till Rapport-Nytt nummer 3 som packas till helgen.

 

Jag får återkomma med mera information senare. 

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards