Alla inlägg under juni 2010

Av Mats Nilsson - 29 juni 2010 23:20

I går var det att gå upp klockan 6, skulle köra Lina tillbaka till sjukhuset efter hennes midsommarpermis. Nu skulle hon opereras.

 

Vi åkte först till kemlabbet för provtagning, sen iväg till avd.8 på kirurgen. Där mötte en sköterska upp med ett formulär med frågor rörande hälsotillståndet i övrigt. Sen fick Lina lite flytande frukost, därefter kom narkossköterskan och ställde en rad frågor. Efter en halvtimme kom läkaren och berättade hur ingreppet skulle ske, det skulle bli titthålskirurgi. Vid 12.13 fick Lina en sängplats i väntan på igreppet. Då kom Anna Roxhed och hon och jag åkte hem till henne på Vallby för att hämta lite saker, därefter for vi till Erikslund där vi gick och kollade på Jula, åt lunch och sen körde jag Anna tillbaka hem, för att sedan åka hem till mig och ta det lungt då det var kokhett i bilen.

 

Hemfärd

I förmiddags var jag på stan och satt och pratade med Bosse Pokimica när Lina ringde och sa att hon skulle få komma hem. Jag cyklade hem och hämtade bilen, for efter Anders och Emma och sen direkt till Västerås. Lina var ok men trött och hade ont efter ingreppet och fick starka tabletter mede sig hem. Anna kom med bussen från Vallby då hon skulle följa med till Sala. Vi for till IKEA på Hälla och sen till Expert då Anna skulle köpa en platt-TV då det var jättrea. Sen for vi hem till Lina och Anders som bjöd på mat. Vi var alla trötta, speciellt Lina då det återigen var kokhett i bilen. Lufttemperaturen var cirka 28 grader.

Så nu hoppas jag att ordningen ska vara återställd.

 

Stammbyte

I kväll ringde min hyresvärd och berättade att på torsdag börjar man att riva mitt badrum för stambyte. Det kommer att bli bra när det blir klart men jobbigt under tiden det pågår. Sen blir det ny toa, nytt tvättställ nytt golv, det blir säkert toppen.

Av Mats Nilsson - 26 juni 2010 11:37

Årets midsommarafton blev lyckad av flera anledningar. Började förmiddagen att hämta Lina på sjukhuset i Västerås där hon fick permision över helgen. Bara det gjorde att dagen blev lyckad. Sen vädret var det bästa tänkbara. Det tonade upp en del åskmoln vid lunchtiden då Kent och jag for bort till Willys för att inhandla det sista. Då vi kom ut från affären sken solen och alla hotande moln som bortblåsta.

  

Gunnar skålar med mig som satt vid ett annat bord. Det var mycket gott.

 

Det blev allt vad som hör midsommaren till, färsk potatis, sill, snaps (Skåne), öl (Mariestads). Därefter lite paus och prat innan grillen tändes. Då blev det marinerad fläskfilé och klyftpotatis med paprika och broccoli.

  

Lilla Emma verkade trivas hon också, kanske för att mamma var hemma på permis

 

En bit in på kvällen kom det fram glass och jordgubbar samt kaffe till de som ville ha.

  

Lina är redo att kasta klotet för att komma så nära den lilla kulan som möjligt (Hon kom två´a).

 

 Efter att ha suttit länge var det sedan skönt att röra på sig, det skedde i form av att några av oss spelade bocia, där jag vann och Lina kom som god tvåa.

 

Då gänget gått hem avslutade Gunnar och jag kvällen med en god whisky på balkongen. Då det blev kyligt satte vi på en dokumentär om Rosettestenen och de två (en engelsman och en fransman) som löste gåtan med de egyptiska heiroglyferna.


Då Gunnar gått hem och jag skulle lägga mig tog jag en extra koll på himlen och fick ett par dunkla bilder av lysande moln i norr. Bilden är bara tagen med min mobilkamera.

  

Lite dålig bild  på lysande molndå den togs med min mobilkamera

Av Mats Nilsson - 24 juni 2010 19:47

I morgon är det midsommarafton. Lina ligger kvar på sjukhuset i Västerås. På måndag ska man operera bort hennes gallblåsa. Det som är tråkigt är att hennes lvervärden var dåliga. Själv känner hon inget av det utan mår bra. Glädjande nog har Lina fått permis över midsommaraftonen och jag ska hämta henne någon gång under dagen så hon får vara med oss andra och äta sill och grilla som hon älskar att göra. Sen på lördadag m åste jag köra in henne igen till avdelning 8 på kirurgen där hon ska vara tills hon opererats. Anders, farfar och Ingrid är så duktiga med Emma så henne går det ingen nöd på. Anders kommer även att gå hit med Emma då och då tills Lina är på benen igen.

Glad Midsommar alla...// 

Av Mats Nilsson - 23 juni 2010 08:50

År 1980 ombildades UFO-Sverige efter diverse tumult (läs Håkan Blomqvists blogg och boken En resa i tiden). Det fanns några som log lite i skymundan och sa att "den tidningen bilr inte gammal". Dom kunde inte ha mera fel. I år har UFO-Aktuellt funnits i 30 år. Under hela tiden har Håkan Ekstrand stått som ansvarig utgivare. I dag har han Clas Svahn vid sin sida som är proffsig journalist på DN och van vid arbetet med layout mm. Jag ordar inte mer om det här utan hänvisar än en gång till Håkan B´s blogg.

  

Ett nummer av UFO-Aktuellt

 

  

Sedan 1990 har vi packiterat UFO-Aktuellt i "UFO-stugan" i Enköping

 

Min semester och efterföljande pension var meningen att bli en lugn början. Istället blev det flera resor till Västerås då Lina återigen haft otur. (Se tidigare blogg)

 

  

Besök på kirurgavdelingen Våsterås sjukhus och Gunnar tog bilden

 

För att få lite guldkant på dagen i Västerås hade jag med mig min vän Gunnar Karlsson. Vi startade genom att besöka hans föräldrars grav på den vackra Hovestalundskyrkogården. Gunnar är född och uppvuxen i Västerås och vi passade på att även göra ett besök där Gunnar tills för ett tjugotal år sedan hade en kolonilott med stuga och en fin trädgård. Efter en tur längs landsbygden runt Västerås återtog vi färden in mot hamnen där vi intog en god lunch bestående av bakpotatis och skagernröra.

 

  

Gunnar utanför det uthus han egenhändigt byggt 

 

Efter en promenad i hamnen for vi upp till sjukhuset och hälsade på Lina, efter en stud anslöt sig Emmas farfar, Ingrid med Emma och "Lillmats". Kunde konstatera att Lina såg piggare ut men att infektionen i bukspottskörteln är envis. Efter några timmar med Lina åkte Gunnar och jag till Coop Forum på Stenby där vi överlämnade lite medicin mot allergi till Anna Roxhed som jobbar som jordgubbsförsäljare. Vi passade på att införskaffa oss ett par liter som vi senare avnjöt med glass hemma i trädgården som avslutning på dagen. En strålanden fin semseterdag med Gunnar som guid. Tack Gunnar för en fantastisk dag.

 

  

Till sist en bild på den glada jordgubbstjejen Anna Roxhed, besök henne gärna om ni åker till Coop Forum på Stenby i västerås

 

Av Mats Nilsson - 20 juni 2010 16:38

Har inte mer än hunnit börja min semester så hopar sig elendena. Lina som just hemkommen från en allvarlig propp i lungan, fick återigen ont, denna gång i magen. Det visade sig att det troligen var gallsten, avvaktar. Så sätter smärta och illamåenden igång. Hon och Anders far in till akuten. Där visar det sig att det inte bara är gallsten utan även infektion i bukspottskörteln, det hör troligen ihop lite. 

Nu ligger Lina på kirurgkliniken i väntan på att infektionen ska ge sig så dom kan operera bort gallsten ev. gallblåsan. 

 

Vad ska nästa bli? Det ska väl ge sig någon gång så man kan njuta av semestern. Ja så har vi ju det här med vädret förstås. Då är det lite svårt att njuta av ledigheten.  Jag hör av mig igen..// 

Av Mats Nilsson - 16 juni 2010 23:26

Idag har det varit mycket på agendan. Först hade vi en stadsparksvandring med våra boenden på Kaplanen. Det var trevligt då det även var min sista dag på jobbet. I parken var det Svenska Kyrkan i samarbete med Lions som bjöd på underhållning och kaffe. Mycket uppskattat av våra boenden.

  

Vår nye präst underhöll i parken under strålande sol...en verklig trevlig eftermiddag

 

Därmed hade jag fullbordat min sista dag på jobbet. Nu återstår två veckors semester och därefter pensionering. Ska bli trevligt samt även vemodigt.

På kvällen då jag gick hem hände inget alls, alla bara sa grattis och jag lämnade jobbet tyst och stilla för att sammanstråla med min dotter Lina för en middag på en av Salas krogar. (Det blev grillspett med bakad potatis). Sen en sväng till systemet för att inhandla några Brechnack..

 

Satte mig på balkongen med en stor rom & cola. Då det blev kyligt gick jag in till datorn för att svara på lite mail, Facebook mm. Då ringede telefonen, displajen visade att det var en jobbarkompis som ringde....då jag svarade sa "Maria" bara..."titta ut genom köksfönstret". Då jag kollade ut fick jag en verklig överraskning. Halva styrkan på mitt jobb stod utanför på gräsmattan och hurrade. Medisg hade dom champagne, ostar och druvor....Det var verkligen en härlig överraskning. Om någon av er läser det här så vill jag verkligen tacka för en fantastisk fin och trevlig överraskning.

 

Mina kompisar Lisen Wretling, Chefen Cicci Nilsson, Therese, Maria Winge och Inge Hurt, dukade upp kex ost mm i trädgården.

 

  

Maria Winge, Casandra Wallén, mamma Christina Wallén och Inge Hurt var med och överraskade mig med en trädgårdsfest till min ära.

Av Mats Nilsson - 13 juni 2010 20:17

Det har varit en mycket aktiv juni hitills. Först studentfest i Tierp, Ålandsresa, Bröllop på Skansen. Och så en 60-årsuppvaktning. Som jag skrev i förra bloggen så fyller Håkan E. 60 år.

Då Clas Svahn åkt på semester och Irre Bredin jobbar så föll det på Gunnar Karlsson och min lott att representera UFO-Sverige, även oss själva också.

 

Håkan firade först i Hallstahammar och sen i hemmet i Västerås. Där fanns två av Håkans barn med flera. Det blev god smörgåstårta, kaffe och kakor...mycket gott. Det alltid trevligt att komma till Håkan. 

Ni kan se honom här med presenterna från UFO-Sverige

   

Håkan Ekstrand med presenter bestående av blommor

och en liter whisky

 

Efter ett tag for alla iväg och Gunnar, Håkan och jag var själva. Vi pratade om lite av varje och visst kom vi in på UFO-Sverige också så klart.

 

  

En nöjd Håkan tar ett bloss på balkongen innan vi åker mot Sala

Av Mats Nilsson - 13 juni 2010 10:42

  

I dag är det 60 år sedan Håkan E. föddes.

Han växte upp och gick sina år i skolan i Heby. Det var där jag lärde känna Håkan. Tack vare en vurpa han gjorde med sin moped. Jag gick fram och frågade hur det gick och fick till svar att det gick bra. Dagen efter träffade jag honom och hörde hur det var. Det var början till många år tillsammans med honom, första tiden satt vi och lyssnade på musik, samtalade om olika grupper och countryartister.

Jag minns första gången Håkan var hem till mig i Heby. Min mamma var av den gamla stammen och eftersom Håkan spelade i ett litet band hade han axellångt hår. Då Håkan gått kom min mamma till mig och förklarade att jag inte fick umgås med "sådana där". Jag blev förnärmad och sa att hur man är inom sig sitter inte i håret...så glöm det. Efter att ha berättat vad min mamma tyckte så gick Håkan resolut till min mamma och pratade med henne. Där satt jag och väntade nog en timme. Då dom kom ut gav min mamma Håkan en stor kram och efteråt bad hon mig om ursäkt. "Det var ju en jättebra kille trevlig och hövlig".

Efter den dagen fick Håklan ofta en kram av mamma när han kom till mig.

 

UFO-intresset börjar

Håkan hade en släkting som jobbade på biblioteket i Heby, en mycket världsvan och inteligent äldre man. Vi samtalade ofta om rymden, som var mitt stora intresse då redan. Han rekomendrade mig ett par spännande böcker. "Flygande Tefat har landat" av George Adamski samt "Ombord på rymdskepp" av samma författare. Jag läste med stort intresse och berättade sedan för Håkan om böckerna. Håkan verkade föga intresserad, men har berättat efteråt. "Jag tog och läste böckerna för att inte göra Mats ledsen". Det fick Håkan att börja läsa mer och han funderade på varför USA lade ner miljoner på att försöka bortförklara vad människor sett och varit med om.

Då vi sen skulle starta Sala Amatörförening för Tvärvetenskap, var Håkan en givande medlem. Sen har det bara rullat på och idag är Håkan en hängiven redaktör och ansvarig utgivare för UFO-Aktuellt. Det har han varit sedan 1980. Ett tidskrävande arbete där Håkan är mycket skicklig i att utföra.

  

Här visar en stolt Håkan det första numret av UFO-Aktuellt/UFO, de norska tidningen som vi från och med nummer 1 samdistribuerar

 

Det är svårt att tänka sig ett styrelsemöte, en kurs eller en riksstämma utan Håkan. Med stor skicklighet kan han få igång hur gamla datorer som helst då vi behöver datorer att visa deltagarna rapportdatabaser och annat.

  

Håkan i arbete inför stämman i Kalmar maj 2010

 

Jag skulle inte kunna tänka mig ett UFO-Sverige, eller ett privat liv utan Håkan E. Han har varit en stöttepelare de gånger jag behövt någon att prata med. Jag kan heller inte tänka mig en mer beläst kille än Håkan, han har alltid 3-4 böcker på gång samtidigt. Han är en litteraturens allätare. Håkan är också mycket allmänbildad, vad jag än kommer med för författare eller en boktitel så berättar han alltid något om författaren eller handlingen.

Jag har även svårt att tänka mig en mer varmhjärtad person än min kompis Håkan.

Vi har hållt ihop i vått och torrt under mer än 45 år. Och idag önskar jag honom en fin födelsedag.

GRATTIS Håkan.

 

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards