Alla inlägg under maj 2016

Av Mats Nilsson - 1 maj 2016 18:16

Lördagen den 30 april höll UFO-Sverige sin riksstämma i Linköping. Berzeliusskolan var mötesplatsen. Vi anlände på fredagseftermiddagen efter att först varit till Håkan Ekstrand och hämtat årsmöteshandlingarna. Därefter for vi till Norrköping för lastning av utställningsprylar med ett matstopp i Katrineholm. 

 

Det gick rätt smidigt att få upp utställningen då det var många som ställde upp och jobbade. Jag jobbade på tills jag som alltid på kvällarna sväller upp i fötter och ben med följden att jag får så ont för varje steg jag tar. 

 

Utställningslokalerna börjar ta form med bokbord, modeller och tidskrifter. 

 

Victoria och Rickard skulle handla till kiosken och förbereda den biten. Tyvärr fick dom problem med bilen och dom var tvungna att hyra en bil ett dygn. Då allt var klart och vi tog en sakta promenad till matstället och satt oss till ro för att få in maten. Då kom Victoria och Rickard utan att hunnit handla.

 

Maten ja, Rickard som är evenemangsansvarig hade beställt bord på den indiska restaurangen Yogi mitt i Linköping. Han hade också tagit in vad alla skulle äta och mejlat över det till restaurangen dagarna före så man visste precis vad alla skulle äta.

Själv hade jag beställt Gosht Vindaloo, en starkt kryddig Goan-rätt med chili, vinäger och lök. Samt en indisk öl av märket Cobra.  Jag må säga att godare mat har jag sällan ätit från det indiska köket. Då vi var klara kom jag i samtal med personalen efter att hört deras kommentar att jag var mannen som beställt deras starkaste rätt. "Meddela oss om du kommer tillbaka så ska vi göra något ännu starkare åt dig" sade en av servitriserna. Kort sagt, av mig får Yogi 4½ stjärnor av 5.

 

Restaurangen kan varmt rekommenderas, god mat, bra serviceinriktad personal

 

 

Victoria var exalterad då det här var hennes allra första Riksstämma. Vid sidan sitter allas

vår evenemangsansvarige tillika Victorias man Rickard Andersson 


 

Då Rickard och Victoria hade hyrbilen så fick Gunnar och jag åka tillbaka till Hotellet. Det var också en högoddsare. Gunnar och jag fick rum på andra våningen, men då jag påtalade mitt dilemma med fötter och knän så fick vi ett rum i direkt anslutning till receptionen. Det är service. Park Hotell ligger efter Järnvägsgatan och är från slutet av 1800-talet och gick under smeknamnet Fawlty Towes. Något som inte fallit John Cleese i smaken då han besökte Linköping förra veckan. Han borde väl varit stolt istället. Men dessa engelsmän.

 

Några ur styrelsen fotade utanför hotellet av Clas Svahn innan vi gick till matstället

 

 

Park Hotell från framsidan


 

Årsmötet avlöpte som det skall ett väl planerat årsmöte. Endast lite ommöblering blev det i styrelsen. Jennie Backman gick upp till ledamot från suppleant och min dotter Victoria gick in som suppleant. 

 

Några värdefulla åsikter framkom från ett par av åhörarna och utan minsta anmärkning fick den avgående styrelsen full ansvarsfrihet.

 

Efter årsmötet hade Clas ett litet snack med Victoria om vad hon kunde hjälpa till med

under kommande mandatperiod. Victoria var intresserad av att förhöra sig om mejladresser

från de personer som blir medlemmar. Det blir då mycket lättare med kommunikationen

 

Själva Riksstämman var mycket välbesökt av ungefär 150 åhörare som både lyssnade på föredragen, tittade på allt i den två rum stora utställningen. Man handlade böcker, tidningar, kaffe, korv med bröd samt lite annat. Tyvärr fattades två viktiga personer. Anders Berglund var hemma för sjukt barn och Håkan Ekstrand var själv inte i allra bästa form.

Clas Svahn fick därför ta på sig rollen att även hålla Anders föredrag om ufofall i närmiljön. Det är alltid spännande för åhörarna att få kännedom om observationer i just deras område.

 

Victoria hjälte Tage Bång med inträde och lämnade ut biljetter, ibland spexade lite med 

sin far som fotograferade

 

 

Några av de duktiga medarbetarna som gör det möjligt att få till en bra utställning och bra

stämma i sin helhet. Från vänster; Per Eriksson, Tage Bång, Carl-Anton Mattsson, Roger Ersson,

Johan Gustavsson, Rickard Andersson, Gunnar Karlsson, Victoria Andersson, Clas Svahn,

Mats Nilsson, Jennie Backman, Tobias Lindgren och Thomas Michaneck.


 

 

Några av åhörarna på Riksstämman

 

 

Rickard står beredd att servera de sugna besökarna under pauserna 

 

Efterföljande frågestunden var också informativ då det var många som ville fråga om och ha synpunkter på mycket rörande bland annat observationer och fotografier. 

Min upplevelse var att det var en av de bästa stämmor jag bevistat på mycket länge, det var som på den gamla goda tiden och jag har varit på i stort sett alla sedan 1978. Ändå var det valborgsmässoafton, annars kanske det kommit ännu fler besökare. 

 

Senaste tillskottet i utställningen, en presentation av fallet i Nammajaure sommaren 1980 

 

 

Nu kan alla även betala både med kort, paypal och swish då man beställer något från oss

 

Efter att på lördagskvällen återlämnat utställningen på Arcives for the Unexplaned och en liten vilopaus var Gunnar och jag hemma i Sala vid 23-tiden. Då gick det sakta eftersom det på Valborgsmässoaftonen alltid är tradition med bil cruising runt stan. En tillställning som alltid drar många besökare och raggarbilsägare från i stort sett hela Mellansverige.

 

 

En av de nyare modellerna illustrerar ett ufofall i Frankrike. Gunnar Karlsson är den duktige

modellsnickaren

 

 

en liten paus på AFU innan vi skiljs åt för hemfärd till respektive hemorter

 


Fler bilder finns att beskåda i Clas Svahns blogg på hemsidan ufo.se.  

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards