Alla inlägg under juli 2010

Av Mats Nilsson - 29 juli 2010 10:12

I går var det två födelsedagar att komma ihåg. Jörgen Granlie fyllde år och blev grattad via telefon av mig och Clas Svahn. Jörgen har alltid varit en klippa i Enköping-Sala UFO-förening fram till att han flyttade till Solna och trappade ner verksamheten. Jörgen ställer dock alltid upp med ett glatt humör om något ska göras samt att komma på styrelsemötena anser Jörgen som en viktig del i den fortsatta kommunikationen med oss övriga. 

 

Gunnar Karlsson, en i UFO-sverige och av övriga en mycket omtyckt person. Gunnars framtoning har alltid varit givmild och ödmjuk inför sina medmänniskor och för mig som vän till Gunnar har jag nog aldrig hittat något negativt hos Gunnar. Där kan man tala om en sann vän. Gunnar är kassör i UFO-Sverige, ett jobb som han sköter minutiöst. Även i RSMH-Sala är Gunnar kassör. Är man duktig så får man många uppdrag.

  

Gunnar på ett besök med mig i Västerås där vi åt mat vid hamnen en mycket het sommardag

 

Countrymusik

Många i min bekantskapskrets vet att jag är och har alltid varit en stor countrymusicfan med många kontakter inom musikbranchen i Nashville. Många brev och fotografier har det blivit under årens lopp. Nu är det även här intenet som gäller och jag får varje månad nyhetsbrev från Grand Ole Opry i Nashville samt att skivproducenten Lonny Ratcliff skriver till mig ibland och ger uppslag på nya artister. I förra veckan kom det ett mail från Lonny med en ny sångerska.  Joni Compretta. Jag lyssnade igenom de 15 låtar och föll direkt både till låtar och hennes outfit. jag skrev direkt ett mail till Joni och berättade vad jag anåg om hennes låtar. I går kom vad ni kan läsa här nedan, samt en bild på Joni Compretta.

 

Mitt brev

Hello Joni.
Let me introduce my self.
My name it´s Mats Nilsson from Sala in Sweden and I´m 64 years old. I have listen to countrymusic almost
al my life, I get many regards from Nashville and nice photos and letters from artists like Roy Acuff, (the most promenent
person in the Grand Ole Opry on the time when Rymans was used more than it is now) Also Loretta Lynn, Bill Anderson, Merle Haggard and many more have I get nice letters from. Some of my most beloved countryartists has sadly past away.
 I´m also get´s news from Ronny Ratliff´s home page and it was there I find You and I listen to some of your songs.
I find that you are a great singing goodlocking artist until 100% and you place most be at the Grand Ole Opry, if you not ready are? This it´s the best I heard for a long time among new country artist´s. 
 Good luck, and if you will answer my mail I will bee extremy happy. And I will not turn you down if you sended me a signed photo.
 
Yours truly
 
Mats Nilsson
Collingatan 5
SE-733 33 Sala
Sweden

 

Jag fick svar redan dagen efter:

Hi Matts,
 So great to hear from you, It's always nice to hear from other country music fans. I'm so glad you like my music and really appreciate you taking the time to write to me, I'll get you a signed picture in the mail around Friday, thanks so much for your friendship and support!
 
Regards,
Joni Compretta
Westwood Int'l Records

  
Joni Compretta,  kommer att bli ett nytilsskott
på min vägg med contryartister
Av Mats Nilsson - 25 juli 2010 17:20

Det har varit en lugn söndag i regnets tecken. Regnat hela natten och hela förmiddagen. Klockan 13.30 var Gunnar Karlsson, Staffan Karlsson och jag bjudna på middag hos våra gemensamma vänner Eva och Bo Pokimica. Det blev en trevlig stund med god mat bestående av fläskstek, potatis och gräddsås och grönsaker. Efteråt bjöds det på kaffe, Brandy från Lettland, rabarberpaj och glass eller marzansås.

 

Bosse som är en hängiven fotograf visade fantastiska bilder med Salamotiv samt motiv från Ekerö i Stockholm där deras ena dotter bor.

Bosse vill även gärna höra lite anekdoter inträffade inom UFO-Sverige under åren. 

 

Väl hemma mätt och belåten arbetar jag vidare för att färdigställa mitt material till UFO-Raden/Rapport-Nytt nummer 4. 

 

Bo Pokimica, Staffan Karlsson och Gunnar Karlsson (Ej släkt) på Bosses balkong   

Av Mats Nilsson - 24 juli 2010 09:43

Sedan jag fick pension har allt stått på ände med sjukdomar, sjukhusbesök och barnvakteri.

Den här veckan som gått har varit den första med lite normala göromål. Lina hemma från sjukhus och mår bra och jag har fått lite arbetsro. Sommaren har stannat av lite grann. Det har varit en vecka med skrivande till UFO-Raden/Rapport-Nytt, visserligen bara en ledare hittills men det blir nog mer och vi har gott om  tid då vi ska ge ut två nummer till i år.

 

Förutom lite välförtjänt ledighet med kompisar på stan och några trevliga besök hos mina ungdomar och barnbarn. Väntar just ett barnbarn till i Stockholmsförorten Alby, det ska bli spännande.

 

Jag har också hunnit med att tillsammans med Gunnar Karlsson packat UFO-Aktuellt nummer 2 i Enköping. En syssla som alltid har givit mig bra vibbar då det är roligt att träffa alla som ställer upp och hjälper till samt se vår kära UFO-Aktuellt utvecklas och bli än mer läsvärd. Har i dagarna läst nya numret från pärm till pärm. Mycket bra tidning.

  

Vår ordförande Clas Svahn var med och packade UFO-Aktuellt

  

Gunnar Karlsson hjälper till att packa bilen full med tidningar för färd till Posten

 

Jag håller också som bäst på att försöka finna material till UFO-Raden, den har också utvecklats åt rätt håll enligt de läsare som hör av sig ibland. Det är mycket roligt och eggar oss att försöka tänja på gränserna för att få den ännu bättre.

I höst kommer vi att hålla en planeringskonferens i Sundsvall. Det ska bli både nyttigt och roligt då allt material skickas till Leif Persson i Sundsvall som gör ett mycket bra arbete med det material som bland annat jag skickar upp. Även Malin Wiklander finns i Sundsvall som gör astronomisidan som också är mycket populär.

Vi har även folk i Rapportcentralen i Sundsvall som är viktigt att träffa. Visst är det bra med mail, Facebook och telefon men den fysiska kontakten är också mycket viktig och då Sverige är långt så blir det inte så ofta man ses i verkligheten.

 

Till sist lite kuriosa med tanke på tidningspackning

Fick en bild från Håkan Blomqvist, AFU tagen i mitt hem 1985 då vi packade UFO-Aktuellt där. Lägg märke till vilka tapeter man hade på den tiden, idag får man krupp bara av att titta på dom.

  

Det är UFO-Sveriges dåvarande ordförande Christer Nordin, undertecknad, Lena Berggren Sala UFO-förening och Karl-Olov Pettersson Köpings UFO-förening. Handen tillhör Håkan Ekstrand, ansvarig utgivare då så väl som nu.

Nu är det helg!!

Av Mats Nilsson - 17 juli 2010 09:03

Var över till Emma en stud i går då jag var på en cykeltur. Pappa Anders höll på att borra lite för ett par hyllor. Mamma Lina satt i ett annat rum med Emma och satte på öronskydd då det väsnades en del, men det hindrade inte Emma från att sova lungt, kolla den rätt roliga bilden.

 

 

På kvällen var jag bjuden på fest, en Filipinsk afton. Talar man om Människor från Filipinerna tänker iallafall jag på en sak, mat, mat, mat. Det var fantastiskt gott, starkt och mycket trevligt. Det var systrarna Marina och Joesan De Vera som bjöd på en liten intern fest.

Kom hem vid 22.30-tiden och satte mig en stund och kollade mailen innan jag gick och lade mig. Idag blir det lugn familjemiddag.

  

Joesan De Vera, Michelle (Marinas dotter) Terese  Strandberg och Marina De Vera.

Av Mats Nilsson - 15 juli 2010 22:24

Att vara pensionär är att hinna med så mycket som möjligt på kortaste tid. Gunnar och jag har gjort mycket under vår pensionstid hittills. vi har haft trevliga dagar i Västerås.

En dag cyklade vi runt Måns Ols och Silvergruvan, däremellan gjorde vi ett litet stopp hos Jan-Erik Svennberg som på sin gård byggt upp "Lilla Istanbul". Då Jan-Erik är mycket intresserad av turkisk moskébyggnadskonst, har han uppfört ett antal byggnader i

miniatyr i sin trädgård.

  

Blå Miskéen här i en stor miniatyr där man kan sitta på ett par stolar innuti moskéen vilket jag gjort många gånger tillsammans med Jan-Erik. Här ser man storleken i förhållande till Gunnar Karlsson

 

I går var jag tillsammns med min bästa kompis från jobbartiden, Marina från Filipinerna. Hon ville ha hem en halv gris som skulle hämtas i Norberg hos Marinas syster. Där blev det en riktig brakmiddag med allt som tillhör det filipinska köket, från speciella vårrullar till fläskköttsgryta kryddat på filipinskt vis. Jag åt tre mastodontportioner då det var sagolikt gott. Fick med mig hem det som blev över och idag kom Lina och hjälpte mig äta upp det.

Marina hade med sig sina barn, två flickor och en liten kille, Jairous, som är rikitigt charmtroll.

  

Lilla Jairous ville gärna vara med på bild till skillnad från sin mamma och moster som inte alls ville vara med

 

I dag var det en resa till Uppsala samt Gl:a Uppsala som stod på chemat. En mycket lyckad dag som började med en liten kafferast med medfört fika vid infarten till Uppsala.

 

Därefter stod Domkyrkan på chemat, där kan man gå i all oändlighet och ständigt hitta nya intressanta saker, mest drar nog gravkoret med Gustav Vasa med två av hans fruar.

    

Höjden på Domkyrkan överestämmer väl med Cheopspyramidens

höjd på cirka 147 meter

 

Det finns mycket annat att se i En av Sveriges vackraste kyrkor.

 

Efter en rejäl vandring i Domkyrkan gick färden vidare till Carl von Linnés botaiska trädgård. Där fanns det mycket att se för den som är intresserad av växter mer än vad jag är. Trots allt var det mycket att se på både i själva muséet och trädgården.

  

En av de märkliga växter man kunde beskåda på Linnés trädgård

 

En annan historisk plats är Gamla Uppsala med kyrka och de tre gravhögarna, där var det även välkommet med en god lunch.

 

Ulva Kvarn var det mattälle som vi valt vilket visade sig vara ett gott val. Chaffören BEngt Svensson hade ringt och beställt bord för 8 personer på ett ställe där det var skugga. När vi kom hade man iordningställt ett långbord på en utesceen med tak där det fläktade något. Maten var god, jag och fler med mig beställde kyckling i chilli på grillspett med klyftpotatis, till det blev valet en stor flaska kallt vatten.

  

Ulva Kvarns stora byggnad nedanför området där vi tidigare intagit vår lunch

 

Efter maten var det lite rundvandring bland glashytta, loppis, antika saker och bara försöka hålla sig i skuggan.

Vi var åter i Sala runt 4-tiden trötta men glada efter en mycket lyckad utflykt.

  

Den lilla trevliga (29-platsers) buss med väkl fungerande AC som förde oss till våra mål och hem igen

Av Mats Nilsson - 11 juli 2010 12:50

De två första pensionsveckorna har varit helt fantastiska, både vädermessigt och att jag fått vila upp mig, mest har jag känt en förbättring i knäleder.

 

Jag har ägnat tiden hittills med att läsa lite, varit ute i solen, träffat ungdomarna och hållit kontakt med min yngsta flicka Sandra som går i väntans tider. Man blir både spänd, nervös och lycklig samtidigt. I början på augusti har man sagt, sen är det bara att vänta och se. Tänker på dig och Micke.

 

Stammbyte

Det är tur att vädret varit kanon eftersom det knappast går att vara hemma dagtid då det har varit slammrande, slagmaskin som bilat upp cementgolvet i badrummet, hål i väggen in under diskbänken. Inget vatten, toa eller någon som helst möjlighet att göra dagliga sysslor. Tur att syrran bor i samma hus, jag var precis nere hos henne och diskade efter lördagens fest. (Se längre ner).

Jag har aldrig funderat över det här med beroendet av vatten, plötsligt märkar jag att man ska ha vatten till nästan allt. Tänk så lätt man tar saker för givet, friskt rent vatten tar vi här uppe som en självklarhet. Man tänker på de fattiga länderna i Centralafrika där vatten verkligen är en bristvara, hur priviligierade vi är egentligen och sätter inte värde på det inte för än nu.

    

 

Sommarbesök

Nästan varje sommar och semester passerar någon från UFO-Sveriges medlemmar eller styrelse Sala, då passar man klokt nog att besöka kansliet och se hur jag har det. Under åren har Carl-Anton varit en rätt stadig gäst då han och Britt-Marie "lånat" mitt bord för att duka upp medhavd frukost på deras resa upp i landet. Även Andras Ohlsson, Clas Svahn samt en del prenumeranter har dykt upp. Det tycker jag är jätteroligt. För två sommrar sedan stannade en bil med vilt främmande människor, en man och hans hustru. Dom ville gärna hälsa på. "Vi har prenumererat på UFO-Aktuellt sedan starten och nu åkte vi genom Sala" sade mannen. Det blev ett par timmars prat och visning av kansliet, lite böcker och andra samlingar innan dom jättenöjda for vidare med kaffe i magen. 

En gäst som jag aldrig kommer att glömma och som kom stadigt varje år var Gunnar Thorén från Kiruna. Hans fru Bibbi hade en syster som har en affär i centrum "Sala Elarmatur" därför var dom nere varje sommar och då passade Gunnar på att besöka mig, varenda sommar kom han. Jag saknar honom mycket. 

 

Den här sommaren är inget undantag. I går fick jag besök av två av våra fältundersökare Anders Berglund, Borlänge och Amanda Fredriksson, Ludvika, även Amandas bästis Marina Hedbom följde med och förgylde tillvaron. Dom var inte på genomresa utan hade för avsikt att att göra en dagsutflykt till UFO-Sveriges kansli, prata och bara ha det trevligt.

Naturligtvis så tände vi grillen och efter lite prat och besök på kontoret mm samlades vi i trädgården med min övriga familj, sammanlagt tio personer. på menyn stod grillade kotletter, karrébitar och korv samt potatissallad och grönsaker och lite gott öl. Kaffe och glass blev pricken över i´et. 

Senare på kvällen gick färden åter hem mot Dalarna. 

Jag hoppas dom fick en fin och trevlig dag i det soliga Sala.

 

   

Våra fältundersökare Anders Berglund och Amanda Fredriksson. I mitten Amandas bäste väninna Marina Beatrice Hedbom 

 

Senare i sommar väntar jag besök från södra Sverige, Mikael Karlsson, ämnar komma upp och träffa mig och Gunnar, förhoppningsvis kommer han att bli en av våra fältundersökare då han vill gå grundkursen i höst. Han är varmt välkommen.

 

 

 

 

Av Mats Nilsson - 4 juli 2010 17:53

Det är jobbigt att vara pensionär, det är så mycket man ska hinna med. Men det är också mycket trevligt. I fredags satt jag på Gunnar Karlssons balkong och provsmakade lite whiskysorter. Ingen fara, det var bara ett par munnar av varje sort, bland annat Mackmyra, den svenska whiskyn som är nog så god.

 

På kvällen var det PUB-afton vid Sala silvergruvas värdshus uteservering och vädret var strålande och varmt. Gruvguiden och sångaren underhöll med visor av bland annat Carl Michael Bellman. Då sångaren Niklas kommer ut tidsenligt klädd börjar han att beskåda gästernas minst sagt "udda klädsel" bestående av chorts, t-shirt och jeans, varpå han fyndigt utbrister, ""Inte visste jag att det var maskerad"". Kvällen gick fort och fram mot 23-snåret kunde man beskåda vackra av solen upplysta moln på hög höjd ovan gruvområdet.

  

Vackert lysande moln på himlen i norr vid 23-tiden den 2/7.

 

  

Vi fick också en kort pratstund md denne emenente artist. Bakom

Niklas syns Lena Hjelm-Wallén, tidigare medlem i regeringen som

utrikesminister och vid ett tillfälle vice Stadsminister.


Barndop

På lördagen var det så dags för barndop. Min dotterdotter Emma skulle döpas. Mycket att göra i förberedelser. Först skulle min doppresent anlända från Sätra Brunn, min kompis Johnny Pettersson kom punktligt klockan 10.00 med den. Det var en specialgjord tallrik med Emmas bild som dekoration och runt det stråk av bladguld. Ni kan se den längre ner.

 

Allt klaffade perfekt och på slaget 13.00 ringde kyrkklockorna för Emma. Dopet ägde rum i Kristina Kyrka, även kallad rosornas kyrka då hela valvbågarna i taket är målade med hundratals små rosor, av den kände kyrkomålaren Albertus Pictor 1440-1509.

 

Kristina Kyrka är väl värt ett besök av den som turistar

Sala

 

Sermonin var vacker som dop ska vara och 37 gäster hade infunnit sig i form av familjen och vänner. Saknade Sandra och Micke Hoffman, då Sandra låg på Huddinge sjukhus.

 

Efter ingångpsalmen "Tryggare kan ingen vara" Sade Prästen Ulrika Lindbohm några ord om dopets

mening och inträde i Guds familj, därefter läste jag bibeltexten "Låten barnen komma till mig". Innan det var dags för själva dopet.

  

Längst fram i kyrkan stod pappa Anders, mamma Lina och Gudmor

Camilla Jarpe som rest ner från Orsa där hon numera bor.

 

  

"Jag döper dig till Emma Alexandra Therese". Prästen Ulrika Linbohm förrättade dopet.

 

Efter akten var det samling i Mikaelsgården för kaffe och tårta. Tre tårtor specialbeställda för Emma.

 

  

 

Emma fick massor av presenter i form av kläder, pengar, speldosor, en jättetavla i mosaik gjord för hand av Tea Onerhed som kom med man och två av sina flickor, den tredje flickan var tyvärr sjuk hemma och vi saknade henne.

 

Av Gunnar Karlsson fick Emma en bok "Mitt första år" där Mamma Lina får skriva i namn på anhöriga och event som händer med Emma under året.

 

  

Den av morfar Mats beställda specialdesignade tallriken med ställning

 

     

Opps...felvänt. Nåja, om Emma visste vad fina presenter hon fick skulle hon säkert jollra

 

Till sist ett par bilder dels på familjen Roxhed, samt några vänner som gjrode Emma den äran. Samt fyra generationer Roxhed.

  

Hela klanen Roxhed samlad samt Gudmor Camilla.

 

  

Emma, pappa Anders, farfar Kent och farfarsfar Willy

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards