Alla inlägg under oktober 2014

Av Mats Nilsson - 5 oktober 2014 20:16

Svamp, bilar och Rapport-Nytt

Hösten har visat sig från sin allra bästa sida de senaste veckorna. Det har blivit både svampplockning, ett par turer till Västerås, god mat och inte minst ska vi nu få iväg nummer 4 av Rapport-Nytt. 

Som sagt, svamp är bland det godaste naturen har att bjuda på, det vill säga om man vet vad man ska ta. Annars kan det ta en ände med förskräckelse. Det har varit mycket förgiftningar i år, kanske mycket beroende på att nysvenskar inte vet vad som är ätliga och inte. Själv plockar jag mellan fem och sju olika sorter och alla är delikata. 

 

En korg med fyra olika svampsorter

 

 

Pizza med dagsfärsk svamp, kött och vitlök bland annat

 

En dag gjorde Irene en hemmagjord pizza med bland annat svamp vi plockat samma dag. Det blev en festmåltid lovar jag. 

 

Vi har även varit till Västerås och Migrationsverket då min älskade fru Irene varit här i två år. Av säkerhetssjäl så måste man då anmäla sig med en ny ansökan om permanent boende i Sverige. Det var mycket papper att fylla i med färgkort på pass, mitt id med mera. Nu är personalen på Migrationsverket mycket trevliga och samarbetsvilliga så det är aldrig något problem. Allt gick som en dans. Nu är det bara att vänta på det slutliga beslutet. 

 

Det är nog inte så fel att kalla Västerås "Sveriges New York" här står Gunnar Karlsson och Irene nedanför en 

av Västerås skyskrapor, en av flera och flera är planerade

 

 

Här står min fru Irene och jag utanför tavlan med bland annat skylten på Migrationsverket

 

Västeråsresan före den till Migrationsverket blev en bullrig resa då mitt avgassystem hade sagt upp sig. Nu har jag en bilmekaniker som alltid ställer upp och alltid gör det bästa för min bil. En bilens akutläkare kan man säga. 

På ett par timmar var allt klart och jag kunde vända hemåt med en bra mycket tystare bil. Samma vecka var det dags igen, den här gången med mitt barnbarn Emmas pappa som hade problem med sin turbo på den Saab han köpt veckan innan. Vi tog helt sonika och bogserade ut bilen till Lasse som nu ska fixa felet och vi kan med all säkerhet hämta bilen tisdag eller onsdag vecka 41. 

 

Den här bilden talar sitt tydliga språk. Det är delen av avgasröret som gränsar till ljuddämparen

 

 

Så var det Anders bils tur att besöka Lasses verkstad

 

Vi har också hunnit med att packa nummer 4 av Rapport-Nytt som läsarna har under vecka 42. Då hinner dom få tidningen till UFO-Sveriges fältundersökarkurs som går av stapeln den 18-19 oktober på Föllingen konferenshotell utanför Kisa. Då hinner jag få med en artikel om kursen i nummer 5 som bör komma ut i slutet av november. 

 

Rapport-Nytt nummer 4

 

Återigen har några från UFO-Sverige varit över i England och fraktat hem ett större antal böcker och materiel från de engelska ufologerna. dom har ingen plats att arkivera sitt material utan en del värdefull dokumentation, tidskrifter och böcker ligger i fuktiga källarlokaler och förstörs. Denna gången blev det cirka 1200 kartonger med böcker och lite annat. Detta var sjätte resan över.

 

En bild tagen av Clas Svahn strax innan skeppningen till båten för vidare transport till AFU i Norrköping.

Det är Carl-Anton Mattsson och Niklas Svahn som tillsammans med Clas packat och lastat på pallar


 

Jag som sitter på UFO-Sveriges kansli har fått göra ett litet schema till arbetsdagar då jag är på kontoret svarar i mobilen, skriver brev, skickar en del eftersändningar. Tar en cykeltur till Posten samt lite annat. Det sköna är att jag arbetar på mina villkor vilket man kan göra som glad pensionär.

 

När det gäller hälsan har jag fått krypa till korset en aning då jag haft mycket förhöjt blodtryck, det var så pass att jag var yr fast jag låg i sängen. Då insåg jag att det var dags att uppsöka sköterska för blodtryckstagning. Det var nästan 200/100. Det blev akut läkartid och medicin. Nu mår jag bra och mitt blodtryck har givit med sig.

Jag återkommer.  

 

 

 

 

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards