Alla inlägg under maj 2013

Av Mats Nilsson - 27 maj 2013 21:50

Tiden går så fort och senast jag skrev på min blogg var efter UFO-Sveriges Riksstämma i Halmstad den 3 maj.

Nu är snart maj slut också och jag har gjort mitt jobb med nummer tre av Rapport-Nytt som ska ut innan det blir "sommarlov". UFO-Sverige tuffar annars på som vanligt med vår nye ordföranden Anders Berglund. Clas Svahn är nu vice ordförande och kan därmed jobba med mycket annat och kommer att vara precis lika aktiv som tidigare fast med lite andra saker. Anders sköter den biten som ordförande och jag fortsätter oförtrytet att ta hand om kansliet och Rapport-Nytt med mina medarbetare.

 

UFO-Sveriges nye ordförande Anders Berglund.


Den 22 maj var jag kallad till min cancerläkare för lite samtal då värdena har stigit något och nu var det dags att göra något åt det menade läkaren. Det blir hormonsprutor en var 24´de vecka till att börja med. Tur att det för det visade sig inte vara den billigaste Apoteket hade att bjuda. 6000:-/spruta. Nu är det tur att det finns högkostnadsgräns så för mig blev det 607:- vilket är mycket ändå när man endast har pensionen att luta sig emot. Nu får vi se vad för biverkningar det för med sig.


Vi miste en kär vän och medlem i UFO-Sveriges förra styrelse just i prostatacancer, Jörgen Granlie, Enköping, senare Solna. Han blev 83 år och vi glömmer honom aldrig.


Det har varit mässa i Sala, helgen den 24, 25, 26 var det Industrimässa på simhallsområdet som samlade mycket folk. Jag hade inga planer på att besöka den i år men så ringde min sambo Irene att hon var där med sin väninnas dotter och ville att jag skulle komma och då offrar man sig förstås. För lillflickan som var med så var det Eurovisionssångaren David Lindgren som drog och Patricia fick hans autograf vilket gjorde henne salig. Dessförinnan hade Lill-Babs uppträtt vilket jag missade.


Som sambo med en flicka från Filippinerna kommer vissa förpliktelser och glädejeämnen och samma kväll den 25 maj var det stor Filippinsk-Svensk sammankomst i Eskilstuna. Det var "Damayan sa Sweden". Damayan står för samhörighet och dessa tillställningar och fester hålls med jämna mellanrum. Det var jag, Irene, Anna-Belle Pastoril med dotter Patricia som deltog från Sala.

Det var mycket storslaget med mycket god mat, föredrag och tal av Presidenten för Filippin-svenska föreningen Reverent Allan Forcado. Därefter var det stor underhållning med filippinska sångare/sångerskor och dansgrupp från Västerås. Mycket trevligt och ni kan se lite bilder här nere.


På väg hem blev det aningen komplicerat då man stängt av Kvicksundsbron för reparation samt total avsaknad av skyltar eller pilar hur man skulle komma till Västerås. Kön vid bron bara växte tills några klev ur och frågade ett par arbetare som beskrev hur vi skulle åka. Det blev en lång omväg över Kungsör, Köping och sen Västerås, Sala. Vi var hemma vid midnatt trötta men glada och upprymda av alla gamla och nya vänner vi träffat och fått under den gångna kvällen.


Så lite bilder:

 

Ett dignande matbord som det alltid är på filippinska fester.


 

Logotypen för Filippinerna -Sverige, Damayan.


 

Honörsbordet där styrelsen och Presidenten sitter.


 

På väg in till lokalen, Anna-Belle, Irene & Patricisa.


 

Irene med sina kompisar, dansgruppen från Västerås som uppträdde ett antal gånger i olika klädstilar.


 

Anna-Belle och Presidenten för Damayan, Allan Forcado.


 

Jag hann också få en stunds samtal med Allan Forcado innan han åkte vidare. Är ni observanta så ser ni hur man

håller varandra i händerna på loggan, samt hur Mr. Forcado håller mion hand, bevis för samhörighet. Lite stolt faktiskt.  


 

Till sist  Elsa Cano, Roberto "Boy" Raganas, Irene och Anna-Belle.


Av Mats Nilsson - 5 maj 2013 21:11

Årets Riksstämma var inte som alla andra. Redan tidigare hade alla i styrelsen fått samtal från Clas Svahn att han ämnar avgå som orförande för UFO-Sverige, inte för att lämna organisationen eller styrelsen, utan dels för att lämna plats åt en yngre förmåga samt at han stannar som vice ordförande.

Resan till Halmstad, platsen för årets stämma gick smärtfritt. Vi var fem i bilen från Linköping. Först hämtade jag upp Gunnar Karlsson, därefter till Hallstahammar där Håkan Ekstrand, klev på. Nästa stopp blev Norrköping för att plocka upp Håkan Blomqvist, sen till Linköping där Johan Gustavsson väntade vid IKEA. Därefter ett matstopp och lite tankning i Jönköping anlände vi Halmstad strax före klockan 14. Efter inbokning på Hotell Amadeus körde vi till Sturegymnasiet vid 15-tiden då alla började packa upp och placera ut alla föremål och skärmar och bokbord till utställningen.

 

Den sedvanliga kiss och rökpausen strax efter påfarten av E-20 utanför Eskilstuna. Jag och Håkan Ekstrand.


Klockan halv 8 var det så dags för den traditionella UFO-Sverigemiddagen som intogs på NorrePort. Där hade Rickard Andersson redan förberett maten genom att ta upp beställningar och föreberett allt annat på bästa sätt. Det är GO i den grabben. 


Själv hade jag beställt filé black & white som visade sig vara en höjdare.  Jag tror alla var nöjda med sina beställningar.

Efter måltiden var det så dags för nästa traditionsbundna del av stämman. Samling på hotellrummet och det har blivit så att alla samlas i Gunnars och mitt rum vilket är mycket trevligt. Det blev lite öl och prat om allehanda ting.

 

Samtliga styrelsemedlemmar i väntan på maten.



Alla var vi nog lite spända på årsmötet där vi skulle välja ny ordförande. Alla visste att det var Anders Berglund, en driftig och vaken ung man som går in i uppgiften på ett minst lika bra sätt som Clas gjort i 22 år.


Mötet började med en tyst minut för de tre medlemmar som lämnat oss med stor sorg och saknad. Alvar Johansson, Gotland, Arnold Idebring och Jörgen Granlie, båda Enköping-Sala UFO-förening. Jörgen sedan en tid bosatt i Solna.


I övrigt var årsmötet som vilket som helst och allt klubbades igenom med Rickard Andersson som vald ordförande för mötet. Därefter hade vi ett kort konstituerande styrelsemöte där alla poster tillsattes.


Håkan Ekstrand och jag  hade ilat iväg för att köpa en present till Clas då han skulle avtackas efter de interna mötena tätt följda av TV-teamets Kerstin Übelacker som filmade allt.


Presenten blev en Badenbaden stol samt en bok om konsten att slappna av. Där höll Håkan Blomqvist och jag ett litet tal för Clas och den insats han har gjort för UFO-Sverige och för kamratskapen inom organisationen.


 

Efter en stunds lunch vid en korvmoj på stan var det så dags att öppna den externa delen av stämman. Här är det

Håkan Ekstrand, Hallstahammar, Ronny Thornwall och Anders Persson Göteborg och Tora Greve Malmö som gottar sig.


Besökarna var mellan 50-60 betalande personer och alla stannade kvar hela dagen och lyssnade på föredrag med Håkan Blomqvist om AFU, Clas Svahn om spökrakterna 1946 samt Tobias Lindgren om hur vi tar emot och bearbetar inkoma fotografier på allt från prickar till stora föremål.


Slutsatsen blir att det var en bra och givande helg och jag får önska Anders Berglund LYCKA TILL i egenskap av UFO-Sveriges ordförande. Clas Svahn och vi andra i styrelsen kommer att göra allt för att peppa och stötta Anders i hans nya uppgift.

 

Utställningen på plats med skärmar rollups och modeller.


 

Clas Svahn och jag själv öppnade mötet i vanlig ordning med godkännande av dagordning och presentation.


 

Efter årsmötet var det ett konstituerande möte där Anders Berglund gjorde sitt första jobb som ordfrörande.


 

Clas Svahn avtackades av Håkan Blomqvist, Anders Person och mig medan

TV-teamets Kerstin Übelacker och Michael Cavanagh filmade. Dom har hängt

med UFO-Sverige nu i snart tre år för en dokumentär för SVT.


 

Våran kassör Gunnar Karlsson förbereder biljettförsäljning då allmänheten ska strömma till...hoppas vi.


 

Några av de nya rollups-skärmarna som är mycket lätta och behändiga att både ta i bilen och montera upp och ner.


 

Rickard Andersson förestod vårt lilla café med varm korv, kaffe och läsk.


 

Roligt att se ett par gamla kompisar som dök upp. Jörgen Bengtsson och

Tony Ekberg tidgare UFO-Sverigemedlemmar i samspråk med mig och

Håkan Blomqvist.


 

Efter stämman det sedvanliga gruppfotot av nya styrelsen.


 

Även lite skoj kan man kosta på sig. Här är det jag som tagit ett foto på

Anders Persson och Clas Svahn då dom klätt om till "The men in Black"  (MIB)


 

Ett historiskt ögonblick i UFO-Sveriges långa historia, Clas Svahn lämnar över

ordförandeklubban till den nye ordföranden Anders Berglund.


 

Båda två ser riktigt nöjda ut efteråt. Det här kommer att bli bra, håller alla med om.


 

Vi höll sällskap med Clas bil fram till Jönköping där vi samlades för en bit

mat på Burger King, sen bar det hemåt. Jag kom i säng 01.30

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards