Alla inlägg under januari 2011

Av Mats Nilsson - 30 januari 2011 17:36

Kan inte låta bl att tänka tillbaka på UFO-Sveriges historia, i dessa tider när den så trevliga "UFO-stugan" går oss ur händerna nu den sista mars. Det har hänt mycker sedan dess. Från 1980 när UFO-Aktuellt kom it med sina fösta nummer befann vi oss alltid hemma hos mig på Östra Tulegatan i Sala. Jag trot det var 1990 som vi flyttade över allt till Enköping och dåvarande Enköpings-UFO-förening, det som sedan blev Enköping-Sala UFO-förening vid en hopslagning.


Lite avkoppling i mitt kök på Sötra Tulegatan efter en tidningspackning, från vänster, armen på Håkan Ekstrand, Christer Nordin (dåvarande ordförande i UFO-Sverige) jag själv, Lena Berggren och Karl.Olov Pettersson, Köpings UFO-förening.


Det har hänt mycket trevliga saker i den stugan i Ulunda, från styrelsemötem, en fältundersökarkurs 80 tidningspackningar där UFO-Aktuellt har gått ut till prenumeranterna därifrån och där ett stadigt gäng alltid troget ställt upp och packat, satt på etiketter (i början) packat med gummiband och lastat i Håkans bil för färd till posten i Västerås. För att sen inte tala om alla jul- och grillfester, paketauktioner som dragit in en heöl del slantar under åren till den lokala föreningen. Arnold Idebring, the Grand Old man, som gjort träskulpturer av kända ufofall, lampor, speglar mm. Irene Åkersén som då hon orkade, knäskurade golven inför varje julfest, kokat gröten, en 10-15 liters kastrull med riskgrynsgröt. Jörgen Granlie som har varit en trogen bild i föreningens front där han helhjärtat ställt upp och inventerat UFO-Aktuellt, klippt gräs och allt annat som skulle göras. Roland och Anita Andersson som den sista tiden hållt i arrangemangen vid fester och mackor till olika evenemang. Även en del personer i Sala har ställt upp helhjärtat, Gunnar Karlsson som hjälpt mig med gräset och mycket annat, Ingrid och Kent Roxhed som gjort mackor vid tidningspackningar mm. Ja listan kan göras hur lång som helst.


 

Gunnar Karlsson lassar utställningen

i min bil på väg till Kalmar


Tre bilder som illustrerar UFO-Stugan, en vårbild och två interiörbilder. Den övre av dessa syns Ingrid Roxhed, Anita Andersson, Irene Åkersén, Arnold Idebring och Jörgen Granlie.

På den nedre är det Håkan Ekstrand och jag själv under en av tidningspackningarna


En epok går alltså i graven i och med årets första kvartal avslutas. men Enköpig-Sala-föreningen och UFO-Sverige hänger inte läpp för det. Vi tar nya tag och tidningslagret har redan fått sin nya plats i AFU´s lokaler i Norrköping där dom få en bättre, torrare plats med större och bättre överblick. 

Kvar att lösa är packning av UFO-Aktuellt samt plats för vandringsutställningen. men med den nya datatekniken kommer utställningen inte att ta hälften så stor plats som förr.


För min del har ufoarbetet gått på halvfart då en gigantisk förkylning drabbat mig med hostande nattvak, rinnande nästa, värre astmaattacker har gjort mig till en ultrarapidens man.


Ett av gldjeämnena är mina barn och barnbarn, i fredags var jag med Lina och Anders och storhandlade på Willy´s Emma satt i barndelen på kundvagnen som jag körde runt med medan ungdomarna plockade i vad man behövde. Emma skrattade åt alla som gick förbi, många var trvungna att stanna och ge små mysiga kommentarer. Nu har både mor och dotter drabbats av vinterkräksjukan vilket knappast kan vara avundsvärt. emn det ger sig ju på ett par tre dagar.

Emma sitter helt inkappslad i varor och blöjpaket som krockkuddar. Inte undra på att folk tittade och ville gosa med mitt lilla barnbarn.

Av Mats Nilsson - 23 januari 2011 23:01

Året inom UFO-Sverige har börjat mede första styrelsemötet. Sedvanligt blev platsen Ängelholm och Hotell Lilton. Det har blivit en tradition sedan 1998 att ha staten på möten och planeringsträffar i Ängelholm.

GUnnar och jag startade vår resa klockan sju på lördagsmorgonen och med ett par uppehåll var vi framme trettio minuter efter utsatt tid. Alla hade tålmodigt väntat på vår ankomst. Vi är något av nyckelfigurer då Gunnar är kassör och jag själv sekreterare. Två förutom ordföranden som bör vara närvarande. Clas Svahn som är en omtänksam ordförande och människa kontaktade mig i bilen vid ett par tillfällen och frågade om resan gick bra.


Styrelsemötet var genomklubbat på ett par timmar och i väntan att vi skulle gå och äta på El Greko hade vi mycket att prata om.


 

Undertecknad Rickard Andersson och Clas  Svahn på styrelsemötet


Maten var välkommen och det var mycket gott, själv valde jag potatis och lammstek med tzatsiki.


 

På hemväg från restaurangen observerade vi en strimma på himlen


I sedvanlig ordning samlades vis edan på Gunnars och mitt hotellrum för den så gemytliga samvaron med olika deiskussioner om projekt inom UFO-Sverige samt lite prat om minnesvärda händelser. Även det har blivit en tradition väl värd att bevara. Det är även viktigt med en avslappnad samvaro mellan möten och det arbete vi dessemellan utför var och en på sin hemort. Det är ett bra sätt att ladda batterierna.

Fram på småtimmarna började man droppa av, först gick TV-teamet, sen vid tvåtiden somnade både Gunnar och jag in nöjda med dagen.


Det blev en snabb frukost då vi skulle hinna med en tur till "ufomonumentet" där våra TV-vänner ville filma och höra Clas berätta i korta drag vad som hände den där kvällen den 18 maj 1946 då Gösta Karlsson konfronterades med en landad farkost och dess besättning.


 

Vid monumentet: Kaj Hahne, Håkan Blomqvist, Clas Svahn, Matihas,

Anders Persson, Mats Nilsson och Gunnar Karlsson


Anders Persson berättar för Kerstin när han av en händelse besökte ufo-monumentet första gången innan han blev medlem i UFO-Sverige


Hemresan gick utan problem. Vi samåkte med Clas framför oss och då vi kom till motorvägen försvann hans röda bil i fjärran. Men i vanlig kamratanda ringde han och frågade hur det gick för oss. Då tröttheten gjorde sig påmind stannade vi och åt en god rödspätta utanför Motala. Nästa stopp gjorde vi strax söder om Örebro där vi bara måste ha kaffe och en macka. Det blev falukorv och stekt ägg. Bilen fick också sin del av 95-oktanig soppa som gjorde den så glad att den tog oss ända hem till min carport. Klockan var då 18.30

Av Mats Nilsson - 15 januari 2011 09:25

Det nya året med UFO-Sverige har fått en rivstart både med Träffar och att jag redan är färdig med min del av UFO-Raden/Rapport-Nytt. Nu återstår bara att få tillbaka materialet från korrekturet. Leif uppe i Sundsvall kör igång med tidningen på måndag.


I går (fredag) var Gunnar Karlsson och jag in på café Dreambook och kollade på lite böcker, sen passade vi på att kolla på de tjusiga grafittimålningarna som gjorts. Vi passade även på att ta en liten lunch i form av ost&skinkpaj. Därefter fick vi varsin amerikansk specialitet, ett glas med strawberrycreamcake. Mycket gott.


Gunnar Karlsson vid den tjusiga frontväggen på café Dreambook, mysigt ställe.


Ängelholm ska återigen få besök traditionsenligt av UFO-Sveriges styrelse den 22-23 januari. Det blir startskottet på UFO-Sveriges arbete. Det rä en hel del att ta upp på agendan. Även trevligt att träffa alla igen.


Familjemässigt är det roligt att följa barnbarnens utveckling. Min familj i Skyttorp träffar jag mest via nätet, Wilmas pappa och mamma lika så. Jag har bara Linas familj här i Sala. Emma gör stora framsteg både med krypande och hon är snabb nu när det gäller att försöka få tag i saker typ borduksflikar som hänger ner. Gäller att se upp. Även talet börjar så smått komma igång, när hon en dag fick se en av Lina & Anders katter komma gående utbrister Emma....daaa...kiss....och i torsdags blev det ett mycket tydligt...kisse.... Man blir glad och lycklig. 


Emma är en riktig solstråle


Det är jätteroligt i famnen på min mamma Lina


Som en liten kuriosa kan jag nämna att när jag satt och kollade på "På spåret" i gårkväll, gick tankarna tillbaka till ett av mina få TV-framträdanden. Helene Benno och jag gjorde under 90-talet ett ganska lyckat TV-inslag om UFO-Sveriges verksamhet. Helene var ju en av de som satt i buren i gårkväll.


Nu ska jag iväg och träffa Gunnar.....hörs vidare..//

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards