Alla inlägg under september 2017

Av Mats Nilsson - 24 september 2017 11:12

Den 28 september sänder SVT en repris av dokumentärfilmen Ghostrockets. Det kan vara kul för de som missade då den gick för något år sedan den 10 mars. Den finns även på DVD att beställa från AFU i Norrköping. Den vann även första pris i dokumentärfilms festivalen i New York 2016.

 

DVD´n som finns att inhandla från AFU i Norrköping. Kolla ufo.se länkat till AFU 

 

En dag för ett par veckor sedan tog Gunnar Karlsson och jag en tur till Ängelsberg och då passerade vi det stora skogsbrandsområdet. Det var den största skogsbranden i modern tid i Sverige. Under ett par veckor 2014 var halva Västmanland insvept i tjock vit rök. Släckningsarbetet tog mycket lång tid med både markpersonal,helikoptrar samt flygande vattenbombare inhyrda från Frankrike och Italien. Några hemska veckor sommaren 2014 som fortfarande har sina efterdyningar för det ansvariga skogsbolaget eftersom en gnista från en skogsmaskin orsakade branden då det varit extremt varmt och torrt under en längre period. 

 

 Så smått börjar det växa upp på brandområdet

 

 

 

Lite av det 13.800 hektar nerbrunna området. 25 hus brann ner och en person omkom

 

 

När vi ändå är inne på skog kan ni se några bilder från min gård där min hyresvärd och jag var tvungna att såga ner en jättestor alm som dessvärre dött i almsjukan. Varje gång det blåste kraftigt så föll grova grenar ner från trädet som då var en fara både för mina barnbarn och grannens hundar. Arbetet tog fem timmar i ganska blött och ömsom regnigt väder, det var turligt nog ganska varmt, även om vi höll värmen ändå med hårt arbete. Nu återstår bara för värden att forsla bort cirka ett ton virke från gården.

 

Den jättestora almen innan arbetet med nertagning började

 

 

Grenverket med en del avstympade kvistar som fallit under blåsväder

 

 

 

Ett riktigt mastodontjobb att kapa gren för gren innan man kunde börja med stammen

 

 

Min fru älskar att lägga pussel. I det här fallet skulle hon säkert gå bet. Jobbet är hur som helst

gjort 

 

 

Som jag nämnt förut så åkte den 28 augusti min fru Irene till Filippinerna på semester från både mig och massagejobb. Vi pratar med varandra en liten stund varje dag och hon längtar hem lika mycket som jag längtar efter henne. Hon besöker kyrkan, jobbar på sitt rätt stora risfält samt träffar barnbarnen som hon aldrig sett då hon varit i Sala under fem år. Två av barnbarnen är omkring 2-4 års ålder och det senaste ett par veckor gammal. Riktigt kul för henne. Värmen tär på henne säger hon, cirka 40 grader varje dag. Ibland riktiga skyfall vilket inte svalkar då det nästan är lika varmt under regnperioderna som i övrigt. Nu har halva tiden gått och i slutet av oktober får jag se min älskling som på bilden nedan vid köksbordet igen.

 

 

Här hemma fortgår arbetet med Rapport-Nytt och jag inväntar snart nummer 4 för tryckning och utskick. 

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards