Alla inlägg under december 2012

Av Mats Nilsson - 20 december 2012 13:12

Årets sista UFO-Aktuellt är nu packad och ivägskickad och når förmodligen våra läsare i mellandagarna. Det passar bra att ligga på soffan och smälta julmaten och läsa tidningen. Allt gick planenligt som sig bör, lite duggregn blandat med snö på väg mot Hallstahammar på tisdagskvällen, men det gick bra. Det är trevlig samvaro och jag reflekterade över att det går lika fort nu om inte snabbare när vi är tre personer som packar som när vi höll till i Enköping och var 7-8 personer. Kanske beror det på att vi lagt om rutinerna så vi packar, räknar och buntar samtidigt i postnummerordning.

 

Snart är alla tidningar packade för utskick till prenumeranterna.


 

Ja, då var det klart, en skål i sockerdricka kunde vara på sin plats eftersom jag skulle köra bil hem på kvällen .


Julen står för dörren men jag har inte drabbats av julhysteri i år heller. Finns ingen som helst mening med att stressa upp sig för två tre dagar och när dom väl kommer är en del helt slut och somnar framför Kalle Anka. Nej, en skinka, lite sill en snaps och någon öl, sen är jag nöjd. Julklappar blir det till barnbarnen. Själv har jag sagt nej till en massa paket.


Nu är det bara att tillönska alla bloggläsare en riktigt GOD JUL & GOTT NYTT ÅR!  

Av Mats Nilsson - 17 december 2012 10:41

När man har haft ett husdjur i många år, saknar man det lika mycket som en annan anförvant. Jag hade två katter tidigare, Lucas och Hampus. För dryga tre år sedan fick jag lov att göra mig av med Lucas på grund av cancer i urinvägarna. Han blev 6 år. Nu i slutet av november fick jag lov att ta bort Hampus, detta på grund av hans höga ålder. Han blev 19 år. Hampus låg alltid i mitt knä varje gång jag tittade på TV och den första människa förutom mig som han gick till var Gunnar. Han gick annars aldrig till någon annan än mig. Nu vilar han sin sista vila här i trädgården där han alltid sprang som ung och klättrade i träden och var med vid vårat grillbord i hopp om att få sig en köttbit. Saknaden är stor, men nu blir det inget mer husdjur för min del.

 

Mina katter Lucas i förgrunden och Hampus bakom, dom gjorde allt tillsammans, som här då de sov i samma fotölj.

Nu är båda borta.


Den 15 december var jag på min första filippinska julfest tillsammans med Irene, Anna-Belle och hennes barn, Nicki och Patricia.

Dagen började med ett riktigt snöoväder med både kallt och drivsnö. Vi skulle till en lokal strax utanför centrala Borlänge där festen skulle gå av stapeln klockan 17.00 Vi kom något sent på grund av väglaget och att vi låg bakom en snöplog nästan hela vägen vilket var positivt då det var nyplogat ända fram till Säter. Sen var det lite moddigt men det gick bra om man höll låg hastighet.


Det var faktiskt en ganska traditionell julfest, med mycket god mat, blandat svenskt och filippinskt. Sill & potatis och skinka och ägghalvor var den svenska biten. Sen var det mycket nyheter, olika nudlar, ris, kyckling, grönsaker där allt smakade mycket gott. Efter tre portioner sa det stopp i min mage.

Därefter var det lekar för barnen, julklappsöppning innan det blev lekar för de vuxna i form av bland annat säckhoppning. Det blev underhållning av två flickor som sjöng och dansade. Därefter kaffe med en massa sötsaker, tårtor och kladdkakor. Då jag inte är så förtjust i sött så tog jag endast kaffe och två klassiska sockerkaksbitar. Innan hemfärden runt midnatt blev det varm soppa med kinakål och kött.

Vi fick många nya vänner bland filippin-svenskar i Dalarna. För mig var det så roligt att träffa Anna-Belles syster Leni Norberg och hennes man Jim som jag inte sett på över ett år. Återseendet blev kramigt.

 

Irene och jag i Borlänge på julfest.


 

Nya vänner, Björn Pettersson med fru Angelica.


 

Rejält julbord var det med mycket gott.


Söndagen den 16 december besöktes Sala av en av Sveriges riktigt stora världsstjärnor, Robert Wells. Det var treje året i rad som han besökte Sala. Robert berättade att han lärt sig hitta bra i Sala under årens lopp och älskar den här staden varför han kommer varje år innan hans Kina-turné för att uppträda helt gratis för Salaborna.

Det bjöds båe på Rapsody in Rock, lite fyrhand med en begåvning på 13 år, minns inte hennes namn nu. Men hon var med på Roberts konsert i Royal Albert Hall förra sommaren. Helt fantastiskt var dagen ialla fall.

 

Robert Wells spelar fyrhänigt med en ung begåvning.

Av Mats Nilsson - 4 december 2012 09:27

Ända sedan min flickvän Irene Perales lämnade Sverige den sista april i år har jag kämpat med papper, alla som känner mig vet vad det har inneburit, onödigt att tjata om det igen. Jag fick information om att allt var klart och att den 3 december kommer Irene till Arlanda. Man vågade knappast tro att det var sant. Efter SMS mm med henne och de som hjälpt mig var allt klart och klockan 15.00 startade jag färden mot Arlanda för att möta upp. Planet skulle vara cirka 45 minuter försenat visade det sig. Men vad gjorde väl det, hade jag väntat i 6 månade kune jag vänta tre kvart.

17.00 stod det på skärmen att planet från Manilla via Peking "Have landed".

Efter cirka trettio minuter kom så den efterlängtande stunden. Irene var tillbaka hos mig denna gång för att stanna.

Det blir ett kort inlägg eftersom jag har en tid att passa nu på förmiddagen. Men det kommer säkert mer.

 

En mycket suddig bild från Flygplatsen då en trött Irene kommer ut efter 10-12 timmar i luften.


 

På vägen hem ringde Anna-Belle Pastoril, vår gemensamme vän och frågade när vi

skulle vara i Sala. Hon hade gjort varm kycklingsoppa åt oss så vi skulle

slippa börja med mat direkt vi kom hem. Underbart.

Här jag tillsammans med Irene och Anna-Belles dotter Patricia.

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards