Alla inlägg under juli 2013

Av Mats Nilsson - 29 juli 2013 00:23

Min tid i Mantorp är späckad med äventyr och arbete. I går (lördag) hade vi sommarträff i Nyköping som ni ser i mitt förra inlägg. I dag (söndag) packade vi kylväskan med en god sallad bestående av makaroner grönsaker och en flaska dressing, lite dricka, sen drog vi till Gränna. Det skulle bli festligt att sitta någonstans och äta och titta på folk. Nu blir det inte alltid som man tänkt. Molnen tätnade och snart mullrade det och regnet började så smått falla. Vi hade tänkt oss till Visingsö, men det visade sig att under semestertider bör man förboka då man ska ha med bilen. Kom vi dit sa man, så kanske vi inte skulle lyckas komma tillbaka under överskådlig tid under dagen. vi åkte upp igen parkerade på huvudgatan med alla polkagriskokerier och affärer. Att man lägger ner så mycket tid och pengar bara på snask. Vi fann ett kondis ddär Lina och jag var in och Lina fixade lite kaffegott till kvällen. Nu hade regnet tilltagit så vi beslutade at snabbt hitta en plats där vi kunde äta lite och ge barnbarnen lite mat. Vi fick tillåtelse att sitta under ett tak vid en affär som sålde...ja vad tror ni, polkagrisar i alla färger och varianter. Under det vi åt pratade vi om hur dagen i övrigt skulle planeras. Det fick bli Brahehus. Dit kom vi då regnet avtagit och efter att vi parkerat gick vi under motorvägen upp på ruinområdet som kunde bjuda på en tyvärr disig men sjusärdeles utsikt över Vättern. Det var varmt men blåste snålt så efter lite koll och fotande åkte vi till Omberg på Rickards inrådan då ha sa att det var en vidunderlig natur med bokskogar i trolsk miljö och utsikt man aldrig glömmer. Han hade rätt för jag hade aldrig sett maken till mörk skog och en vidunderlig natur.

På vägen hem stannade vi och handlade lite mat i Vadstena, det blev hemstekta hamburgare med tillbehör. Regnet hade ökat igen och hela vägen hem till Mantorp regnade det ordentligt.

 

Lilla Emma hade fått en gullig frisyr av mamma Lina innan vi skulle åka.

 

Efter ett regnigt Gränna blev det Brahehus

 

 

Bild tagen inne i borgen, den är stor och magnifik

 

 

Lina och Emma låter sig villigt fotas, Emma var mest purken för det blåste kallt

 

 

Övertecknad är lite kall om benen.

 

 

En fantastisk utsikt fick mig att glömma blåsten för ett tag

 

 

Uppe på Omberg var skogen riktigt tät och jag kan tänka mig att John Bauer gillade att vara där innan hans tragiska

bortgång 20 november 1918 bara 36 år gammal

 

 

Det var på sina ställen mycket branta stup ner mot Vättern och på flera ställen stod varningstext "Skyddsräcke saknas"

 

Av Mats Nilsson - 28 juli 2013 01:11

Lördagen den 27 juli var det dags för den traditionella sommarfesten hos Carl-Anton Mattsson och hans fru Britt-Marie i deras trevligt belägna sommarstuga i Nydalen utanför Nyköping. Det startar alltid med kaffe och något gott till sen blir det femkamp och i år var det tipsrunda, golf, kast med skivor och navkapslar, luftgevärs skytte och kast med boll i holk. Dessemellan blev det kaffe igen och lite godsaker samt glass. Det blev prisutdelning samt att det fanns stort utrymme för trevlig samvaro.

Trevnaden var stor och Britt-Marie hade överträffat sig själv vad gällde maten och hela arrangemanget. Den klassiska gubbröran fanns med och hon avslöjade att i receptet fanns nedrört två sega gamla ufologer. Trots det var gubbröran utsökt god. dagen hade mycket att bjuda på och intet fattades oss. 

Min sambo Irene fick skjuts av Håkan Ekstrand som kom i sällskap med Gunnar Karlsson. Inga av dom har jag sett på ett par veckor då jag jobbar och verkar under en månads tid på äldreboendet Vifolkagården i Mantorp.  Det gjorde att det vart pricken över I-et.

 

Alla 25 deltagarna var samlade till fest och tävlingar.

 

 

Gunnar Karlsson genomförde golfrundan med en slutlig putt, men i gräset var det omöjligt att slå "hole in one."

 

 

Min dotter Lina Tellander-Roxhed under en av grenarna, luftgevärs skytte

 

 

Min sambo Irene sköt mest bommar med det var inte lätt.

 

 

I grenen kast med boll i holk tog Lina hem ett pris

 

 

Mitt barnbarn Emma passade på att bada i barnpolen som finns på gården.

 

 

Irene passade på att vila i en gunga medan hon väntade på nästa gren

 

 

Vi tog även tillfället i akt att hylla Gunnar Karlsson som dagen efter, den 28 juli fyller 67år.

 

Som sagt så fyller Gunnar Karlsson 67 år den 28/7. Ingen jämn ålder men ändå värd att nämna då han är värd all beundran både som kompis och som kassör i UFO-Sverige samt Riksförbundet för Social och Mental Hälsa - RSMH i Salaavdelningen.

Gunnar är också en samlare av elefanter stora som små, dock inte i levande form utan mest i porslin, trä och andra material.

Gunnar är omtyckt av alla och är både varmhjärtad och snäll. Han har en stor plats i både mitt och mina kompisars hjärtan. Ett stort GRATTIS Gunnar.

 

Gunnar Karlsson med en av de elefanter han fick under träffen i Nyköping.

Av Mats Nilsson - 23 juli 2013 16:23

I början av juli fick jag en förfrågan om att ställa upp som semestervikarie på ett demensboende i Mantorp. Min  dotter Lina bor med sin pojkvän i Mantorp och jobbar på Vifolkagården som ett et kombinerat hem för äldre och dementa personer. Lina hade ordnat en kontakt mellan sin chef och mig och när jag fick förfrågan var det ingen tvekan då jag skulle få en hel månad med mina barnbarn dessutom. Så den 9 juli åkte jag ner då jag fick erbjudande att jobba från den 10/7 07.30 och en månad framåt, alltså den 10/8.

Det har nu gått en dryg vecka och det går bra, trivsamt ställe, bra personal och boenden. Jobbet är ganska lika det på Kaplanen i Sala. Lina jobbar på äldreboendeavdelningen och jag på demensavdelningen. Det är krävande och mycket lärorikt samt ibland lite körigt. Jobbet innebär även promenader med patienter, göra gemensam frukost, hämta matvagn vid lunch och middag. Jag trivs bra med mina sysslor.

 

En liten promenad med Lina, Rickard och barnbarnen Emma och Linnea

 

 

En trevlig altan där vi ofta grillar, samtalar om dagens jobb och UFO-Sveriges verksamhet och där barnen leker.

 

 

jag själv vilar en stund efter en dags arbetspass som kan vara krävande.

 

 

Emma har stor plats att leka på då altanen är välanpassad.

 

Då jag jobbar var annan helg samt en del kvällar är jag ledig en del vardagar så innebär det att vi kan ta en del turer med bilen runt om i Östergötland som är ett mycket vackert landskap, böljande kullar, sjöar och små fina städer som Mjölby, Vadstena och Storstan Linköping.

På lördag bär det av till Nyköping för att träffa Carl-Anton Mattsson, hans fru och en del andra mnniskor inom UFO-Sverige för lite trevlig samvaro.

 

En bild från Vadstena fästning.

 

 

Emma vid Vätterns strand

 

 

Matstället i Mjölby är värt att lägga på minnet, fräscht, bra personal och fin och god mat.

 

 

I Söderköping passerar Göta kanal och det är gott om både fritidsbåtar och fartyg som tar passagerarna på en längre tur längs kanalen från Östersjön till Kattegatt om man så vill.

Själva Mantorp är ju mest känd för trav och biltävlingar. Man hör ofta ljudet från bilarna då det är tävlingar. Dock har jag själv inte besökt tävlingsparken ännu. Travet passerar jag varje dag vi åker till City Gross för att handla.

 

då vi inom UFO-Sverige tyvärr inte kunde vara kvar på Hållsta konferenshotell med vår årliga kurs så har Rickard Andersson och Tobias Lindgren funnit ett annat ställe utanför Kisa som heter Föllingen Hotell. Vi tog barnbarnen med oss en dag och for dit för att jag var nyfiken på hur det ser ut och dess läge. Jag blev mycket nöjd och efter titten och ett litet samtal med ägaren Magnus som är en trevlig kille. Han håller på at färdigställa en ny modul till Hotellet som kommer att innehålla konferensdelen. Därefter köpte vi varsin glass och gick ner till sjön. Det ligger en camping på andra sidan vägen och stället andas en mysig atmosfär.

 

Hotell Föllingen där vi kommer att ha UFO-Sveriges fältundersökarkurs i oktober.

 

 

Interiörbild från matsalen på Föllingen

 

 

Den nya modulen som ska bli konferenslokal då det blir färdigt

 

 

Ett litet snack med ägaren Magnus som garanterar att det är klart då vi kommer för att använda konferensdelen

 

 

Utanför hotellets baksida finns två badtunnor som vi får använda.

 

 

Emma passade på att sätta sig och sola lite nere vid Föllingens rastplats innan vi for vidare hem till Mantorp

 

 

En av de korridorer som leder till rummen, både enkelrum, dubbelrum och flerbäddsrum

 

Vi har även gjort små utflykter till Mjölby, Vadstena och Söderköping. Dessemellan har vi grillat, gjort promenader i omgivningarna samt vilat och jobbat.

 

Då jag inte var hemma när UFO-Aktuellt skulle packas så fixade Håkan Ekstrand och Gunnar Karlsson det själva. Även denna gång såg det mycket bra ut och avgående ordföranden Clas Svahn hade skrivit sin sista ledare. Han blir nu vice ordförande med möjligheter att odla de utländska kontakterna samt skriva på sina böcker men kommer ändå att kunna hålla i gång med ufoarbetet tillsammans med vår nye ordförande Anders Berglund.

 

Det blir säkert mer rapporter från Mantorp då jag har ett par veckor drygt kvar här. Sen återvänder jag till Sala och min sambo Irene Perales. Vi håller kontakten telefonledes två gånger om dagen samt på FB, mediet där vi en gång träffades.

 


Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards