Alla inlägg under april 2014

Av Mats Nilsson - 7 april 2014 13:03

I helgen som var 5/6 april hade UFO-Sverige sitt styrelsemöte på Öckerö. Ett för mig helt nytt ställe. Positivt och spännande även om resan dit blev lite kaotisk inne i Göteborg då jag har en GPS av lite äldre modell. Det förekommer hela tiden ombyggnation och nybyggda vägar vilket gjorde att min GPS ledde in oss på vägar som inte fanns eller var avstängda. Men ett telefonsamtal till UFO-Sveriges ordförande Anders Berglund som bor på Hönö löste hela krisen och det visade sig att vi var på rätt väg egentligen. Det var bara att köra ut på en huvudled följa leden genom Tingstadstunneln och sen var det raka spåret till färjan. Lätt som en plätt när man väl vet vart man ska. Vi hann med både färja samt i tid till mötet. Öarna visade sig dock i ett sämre dager då det duggregnade och tätt dis hela helgen.

 

Väl ombord på färjan Marie 

 

Styrelsemötet avlöpte smärtfritt även då det var lite längre än brukligt. Det blir så då det är sista mötet före UFO-Sveriges Riksstämma då allt ska vara planlagt och klart, valberedningsjobben klara, plats för stämman presenteras samt budgeten för kommande verksamhet ska klubbas. 

 

Deltagarna på styrelsemötet utom Clas som tog bilden

 

Efter mötet bar det av till Vandrarhemmet Havskatten för lite bäddning och därefter i bil till restaurang Trubaduren. Ett trevligt ställe med god mat. Jag valde en 200 grams hamburgare med tillbehör och det var inte lite, både majskolv, potatisklyftor och sallad, kolla på den här nedan. 

 

Maten lät sig väl smaka

 

 

Rejäla var portionerna med hamburgare, potatisklyftor majs och sallad

 

Efter maten bar det av tillbaka till Vandrarhemmet för sedvanligt prat och lite gott öl och en eller två whiskyn. Vi har alltid så trevliga diskussioner då vi sätter oss avslappnat och pratar om stämman, framtiden, vad som varit och det finns uppsjö av goda minnen som kommer fram en sådan här kväll. 

 

Vandrarhemmet Havskattens samlingssal var väl tilltagen med både kök och tillbehör

 

På söndagsmorgonen efter avklarad bäddning och div bestyr åkte vi över till Hönö och Anders Berglund som tillsammans med Amanda bjöd på kaffe och Hönökaka med ost och korv. Lilla sonen Ossian var med både på mötet och charmade oss på söndagen.

 

Clas kom ut och hälsade alla God morgon


 


 

På väg in till Amanda och Anders hem på Hönö

 

 

Amanda och sonen Ossian var glada

 

 

Amanda och jag som var mycket nöjd med kaffet besöket hos Amanda och Anders 

 

 

Gunnar låter sig väl smaka av Hönökakan med Anders Berglund i bakgrunden

 

Efter fikat och lite småprat var det så dags att styra kosan hemåt, ner till färjan och upp över landet.

Gunnar talade om sin lärostad Lidköping och då vi inte hade mer än tre mil dit och inte speciellt bråttom så beslutade vi oss för att ta oss en titt. Jag har varit över allt i vårt avlånga land tack vare UFO-Sverige, men Lidköping hade jag aldrig besökt. Gunnar berättade en del på vägen, bland annat historien om Norra Europas största Rådhus på Nya stadens torg som från början Magnus Gabriel de la Gardies jaktslott. 

Nu var det söndag middagstid och allt var stängt. Men på sommaren är det en vacker stad. Nya stadens torg var gigantiskt och rymmer säkert massor av torghandel. Vi måste åka dit en vardag i sommar och upptäcka mer av staden. Det är något jag tycker mycket om, att besöka nya platser, att upptäcka vårt eget land. Jag har sett delar av London, Köpenhamn, Helsingfors, delar av Cypern, Kairo samt en del annat spännande i Norden. Jag har även besökt det mesta av städer i Sverige och ändå finns det mycket kvar att se och uppleva. Vi är ett rikt land på både natur, kultur och sevärdheter som bara väntar att bli upptäckta. 

 

Här står Gunnar framför det berömda jaktslottet, numera Rådhus på Nya stadens torg

 

 

Där står Magnus De La Gardie med Gunnar i förgrunden

 

 

Jag var också tvungen att ta kort på detta vackra hus som innehar ett kondis där Gunnar 

fikade ibland under sin tid i staden på senare 60-talet

 

Jag kom hem vid halv sju på kvällen och då jag öppnade dörren slog en doft emot mig av mat, och det var även bröd på G i ugnen. Nu hade vi ätit en sen lunch bestående av stekt potatis, falukorv och stekt ägg strax söder om Lidköping. Hemma blev det soppa samt kycklinglår och ris. Därefter var det skönt att komma i säng. Det tar på krafterna att vara koncentrerad på bilkörning 5-6 timmar.  

Av Mats Nilsson - 1 april 2014 11:44

Nu är det klart Skickade in hindersprävning för Irene och mig förra veckan och efter tre dagar kom beskedet. Ni kan gifta oss när vi vill. 


  

Intyg från Skatteverket om hindersprövning.  

 

Den sista mars fyllde mitt barnbarn Emma 4 år och det föranledde oss att resa ner till Mjölby för att uppvakta henne. Det blev huset fullt och jag var även spänd att se hur det blev efter alla flyttkartonger och möbler huller om buller för två veckor sedan då vi lämnade Lina och Rickard efter flytten. Lina måste ha slitit ordentligt då Rickard jobbat hela dagarna. Lina hade och har pollenallergi, hon var förkyld samt ett skadat pekfinger, ändå har allt gått så snabbt. Stor beundran från pappa. 

 

Bland alla presenter fick Emma en dockvagn med tillhörande docka som kunde både skratta

och gråta. Snart hittar dom säkert på en docka som kan växa.

 

Som sagt Emma blev riktigt uppvaktad. Hela släkten samlades utom hennes pappa som ansåg andra saker viktigare. Det blev tårta och kakor sen på kvällen blev det taccos. Det gillades av alla. Tidigare på dagen tog vi en promenad ner till centrum och gallerian.

 

Emma med sin skrattande, gråtande och krypande docka

 

 

Då var dockvagnen monterad och klar att använda


 

På lördagskvällen åkte de flesta hem men Irene och jag stannade till söndagen där det blev frukost, sen ytterligare en promenad till MC Donalds för en lunchmeny. Promenad tillbaka sammanlagt 4 kilometer. På det kaffe och hemfärd. Vi var hemma klockan 21. Trötta men glada att vara hemma. Känslorna är alltid blandade när man kommer hem, dels skönt att vara hemma samtidigt saknar gemenskapen med ens barn och barnbarn.

 

Irene fick vara vikarierande häst åt Emma medan Linnea sköt på då det gick för sakta

 

 

Promenaden till Mc Donalds gjorde gott för ett par ömma knän, men roligt var det

 

 

Så en fantastisk fin bild, tycker jag själv, på Linnea som fyller 2 år den 16 juni. Tiden går. 

 

 

På hemvägen stannar vi alltid vid Djulö för bensträckare och kisspaus. Det finns en fin sluss

att titta på och en fors med ett gammalt turbinhus där Irene står och poserar 

 

På lördag blir det en ny resa, till Öckerö för styrelsemöte med UFO-Sverige, vi ska bland annat tala om Riksstämman som kommer att hållas i maj i Östersund. Ska bli roligt att återse den fina staden. Vi har inte varit där sedan den 3 maj 1986.

 

Hemma kommer "vårbruket" att starta, Irene och jag ska räfsa löv och städa på gården inför grillperioden som jag ser fram emot. På sommaren är jag nog en riktig grillfreak.  

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards