Alla inlägg under november 2010

Av Mats Nilsson - 21 november 2010 15:56

November månad gör som vanligt skäl för namnet årets dystraste och mörkaste månad. Snö, regn och blåst om vart annat. Även dystert att en av min filipinska väninnors pappa ligger nere i Filipinerna och är mycket sjuk. Cancer och kan inte äta längre utan ligger med näringsdropp. Jag var hos min kompis Marina hela kvällen igår och vi pratade, kollade på bilder från hennes hem där nere åt mat och kollade på TV. Hon åkte idag klockan 15 mot Arlanda och under tiden hon är hemma ska jag ha hand om hennes lägenhet, blommor, post och ev. snöskottning. 

 

Hade hjälp i veckan som var av Anders och hans pappa Kent att byta bromsbackar på Volvon, vänster fram var totalt tuslitna och hade börjat tära på metallen. Men nu är det toppen. Var en vända till Västerås i veckan och nu är det toppen och framför allt tyst när man trycker på bromsen.

 

För alla som har Skype (gratis telefoni genom datorn) kan nu adda mig då jag har laddat ner det från internet. Det är gratis och det enda man behöver sedan är ett headset som kostar från 145:- till 4-500:-. Jag gav 199:- på Expert då Phonehouse inte hade den sorten i lager.

Det är mycket bra om man ska prata med någon som också har skype, spelar ingen roll var någonstans i världen du är så är det gratis. Eftersom jag fått ett par vänner nere i Filipinerna så var det helt nödvändigt för att ha råd att över huvud taget hålla kontakten med dom (speciellt en) den vägen.

 

Ni som har skype och vill lägga till mig till telefonboken så bör du ha mitt skypenamn som är mats.nilsson265

Nu är det dags för att hitta på något att äta. Hörs...//

Av Mats Nilsson - 16 november 2010 21:32

Det har inte blivit så mycket skrivet här på senaste tiden. Tiden ja, den räcker liksom inte till alla gånger. En dag tog jag hand om Lilla Emma, vi var på stan, till mitt gamla jobb där gamla tanterna blev som unga på nytt när dom fick lilla Emma i knät. I övrigt väntar jag nu på UFO-Raden som inte är färdigtryckt än.

 

Clas Svahn och Anders Persson drar till England vilken dag som helst och forslar hem mer än fem ton material i form av böcker och annat till AFU. UFO-Sverige fick ett kanonpris av Schenker för att köra hem materialet vad jag förstått av Clas.

 

Varje tisdag åker Gunnar Karlsson och jag till Västerås, först ska han till tandkliniken därefter gör vi stan. Det brukar bli Leanders Antikvariat, ufo, astronomihyllorna, SF-hyllan och så en titt i källarn.

  

Gunnar tog kort när vi kom ut från Leanders

 

Därefter besöker vi mitt stamställe på Zigmatorget, et är en Mongolian Barbique med jättegod mat, bara deras Pekingsoppa åååå man dånar, den lagom starka smaken fäster sig i hela gommen.

Sen blir det i allmänhet "Nya" Gallerian med Clas Olsson högst upp och systembolaget längst ner. Brukar testa om dom har någon ny öl. Hittade en bra men lite dyr öl härom dagen "Seven Giraffes". Mycket gott med lång härlig eftersmak. Priset 23.90

ÄVen om man inte han dlar varje gång så är det kul att gå och kolla på alla nya sorter både vin och öl.

Nu blir det en kvällsmacka sen boken.

Av Mats Nilsson - 7 november 2010 16:15

Först nu väntar jag på UFO-Raden/Rapport-Nytt. hoppas den kommer till Sala innan Håkan E och Clas far till England. Det visar att det är bra att ligga före i tiden. Gunnar Karlsson och jag står i startgroparna så fort den kommer.

 

Söndagen har ägnats åt att köra min syster Anna-Nita till Avesta teater där dom håller på med en uppsättning "Trolltider" som har premiär den 13 november. Då har jag fribiljett då jag ställt upp och kört henne några gånger. Ska bli kul.

 

I övrigt har jag besökt några av mina filipinska vänner, fikat och pratat samt via datorn haft ett givande samtal med en person i Filipinerna. Det är alltid roligt, nyttigt och lärorikt att vidga sina vyer och lära sig av andras kulturer, något som många fler skulle behöva göra så kanske det här med främlingsfientligheten skulle minska radikalt. Folk bryr sig inte om att ta reda på saker utan bildar sig en egen uppfattning som sedan visar sig vara helt fel, då uppstår rädsla för den främmande kulturen.

Nu ska jag ut och äta mat.

 

  

En glad Annabelle Pastoril  efter fikastunden och telefonsamtalet med hemstaden Leyte i Barangay

Av Mats Nilsson - 5 november 2010 18:20

I dag fick jag nya UFO-Raden/Rapport-Nytt, det är nummer fem och därmed sista numret för i år. Jag är nöjd som vanligt och tycker att alla gör ett enormt bra arbete.

Planeringskonferensen gick bra och det har Håkan Blomqvist skrivit om då jag själv var upptagen på annat håll. Jag hoppas dock kunna få tillfälle en bit in på nästa år att besöka mina vänner i Sundsvall ett par dagar. Kanske förena nytta med nöje.

 

  

UFO-Raden nummer 5 2010

 

Under andra delen av den här månaden far Håkan Ekstrand och Clas Svahn till England på den årliga "turnén" för att hämta hem böcker och annat material från våra engelska kollegor som så generöst skänker AFU en massa värdefullt material. Det hela beräknas till dryga fem ton material, helt omöjligt för dom att frakta hem i Clas bil som tidigare varit fallet. Nu får vi anlita ett åkeri som kör över det till Sverige och Norrköping.

 

Jag själv planlägger UFO-Raden för 2011 och letar material och kommer väl att återkomma där med ett referat på hur det gått med Englandsresan.

 

Dessutom trots mailens tidevarv så ringer telefonen varje dag från personer som vill prata ufo, prenumerera eller fråga var man kan köpa böcker mm. Även vanliga pappersbrev kommer så gott som varje dag som ska besvaras.

 

I övrigt som ni sett har jag inte haft så mycket att skriva om på ett tag. Mina ben har blivit mycket bättre även om det inte är helt bra, men som doktorn sa att det får jag leva med. I det fallet är det knäna som spökar. På något sätt blir man van vid det med.

 

Ibland besöker jag min gamla arbetsplats, Kaplanens äldreboende. Det är alltid mysigt att komma dit. När jag slutade fick jag inte ta med mig min gamla kaffemugg, den skulle jag ha kvar och dricka kaffe ur när jag kom och hälsade på menade man. Några av tjejerna umgås jag med och vi träffas och äter mat ibland. Det är tjejer från Filipinerna och den maten är bara så gudomligt god. Det är som en symfoni i smaker, kryddor och olika sortes friteringar.

  

  

Emma blir bara större och större och sötare för varje dag. Nu är hon sju månader även om bilden är tagen för någon månad sedan. Jag var barnvakt en dag och tog med Emma till Kaplanen och de tanterna blev som unga flickor när dom fick Emma i famnen.

 

Lilla Wilma är tre månader som i dagarna är på besök med sin pappa Michael och mamma Sandra och utvecklas också snabbt.

Vad vore livet utan mina flickor och barnbarnen.


Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards