Alla inlägg under april 2016

Av Mats Nilsson - 21 april 2016 17:05

Nu har våren kommit, bra att det sker lite lugn så det inte blir bakslag längre fram. 

Idag har förmiddagssolen värmt upp så Irene och jag var ute och började lite smått med vårstädning. Jag räfsade löv och Irene tog grillen till hjälp och eldade kvistar och torra löv. Det var bra att passa på då det i det närmaste var vindstilla. Då påfrestningarna blev för mycket för mina dåliga axlar gick jag in och fixade mackor och lite att dricka åt oss. Temperaturen låg på +15 grader.

Så småningom hopade regnmolnen upp sig och det kom en riktig regnskur precis då vi skulle åka och hjälpa en kompis och köra hennes sommarhjul till Sala Gummi. Hon har en folkvagn bubbla där hennes extrahjul inte får plats. 

 

Bäst att elda i grillen så vi inte skapar en storbrand liknade

den för några år sedan. 

 

Nu närmar sig årets Riksstämma allt mer. I år kommer den att hållas i flygets huvudstad Linköping den 30 april. Alla förberedelser är i stort sett klara. Alla handlingar, lokal och allt runt omkring utom utställningen som vi kommer att montera på fredagseftermiddagen den 29 april. Alla som har vägarna förbi är välkomna.

 

Den här affischen kommer att vara synlig lite var stans i Linköping med omnejd 

Av Mats Nilsson - 10 april 2016 13:25

Det är vår, äntligen. 

I torsdags åkte vi till Morgongåva där en av mina kompisar brukar byta däck höst och vår. Det är alltid roligare då man byter på våren. Nu var jag dock lite orolig eftersom bilen de senaste två månaderna inte gått så bra. Bilen har dragit kraftigt åt höger samt att det har låtit som att man sitter i en helikopter med dålig isolering. Därför bad jag min kompis Tomas kolla på det samtidigt. 

Han kommer in efter att ha bytt och berättar att ingenting är ovanligt, inget glapp någonstans allt ser normalt ut. Hhmm, där går någon tusenlapp igen då tänkte jag. "Vet du vad jag tror" sa Tomas efter en stund, jag tror helt säkert att du har luft i servosystemet. Så gick han ut igen och efter femton minuter kom han i igen. "Nu Mats kan du styra bilen med ett finger. Tomas berättade då att man kan på ett lätt sätt pressa ut luften genom att varva motorn samtidigt som man styr fram och tillbaka, gärna på et mjukare underlag typ grus. Om det var så väl tänkte jag. 

Efter vi fikat och vi tackade för hjälpen och satte oss för att åka hem. Det kändes som att köra en helt ny bil, alla vibrationer, ljud och högerdragning var som bortblåst. Tala om lättnad.

 

Tomas är inte bara en hejare på bilar, han är även suverän på instrument, här drar han en

boggowoggi på sitt piano.

 

 

I går lördag 9 april satt Gunnar och jag och kollade på en tidskrift, Natur & Teknik, jag prenumererade på då jag gjorde min utbildning inom flygvapnet 1966. Där hittade Gunnar ett brev jag skrivit det året om, vad man sa då, de flygande tefaten. Roligt att hitta det. UFO-Sverige bildades inte förrän 4 år senare. I dag har jag skannat det för att bevara digitalt.

   

Mina funderingar jag nertecknade fyra år innan UFO-Sverige fanns.

 

 

I morgon måndag blir det med all säkerhet packning av UFO-Aktuellt nr 2. Jag fick meddelande av Håkan E, att vi måste göra ett tilläggstryck av Rapport-Nytt nummer 1 också då prenumerationer och medlemsantal går i taket, vilket är mycket glädjande. Sen får vi kraftigt öka upplagan till nästa nummer. Vi får se hur det går inom den närmaste veckan.  

Av Mats Nilsson - 3 april 2016 22:44

I måndags var Irene och jag till Skattekontoret i Västerås och ordnade svenskt ID-kort till henne. Det gick snabbt och vi kan hämta det om ungefär två veckor. I övrigt har det varit lugnt på den privata fronten. 

 

Det är dock mer fart på arbetet inom UFO-Sverige, där har vi många bollar i luften. Innan denna månads slut kommer vi att hålla den årliga Riksstämman, den här gången i Linköping den 30 april.

Dokumentärfilmen på TV 2 den 10 mars ger fortfarande eko. Nya medlemmar och en del "äldre" är på väg tillbaka. Med äldre menar jag de som prioriterat andra saker tidigare då de var yngre, nu har dom blivit äldre och förståndigare, kanske. 

Vi ska försöka beta av äldre inrapporterade fall som ligger på arkivet.

Clas Svahn kommer att besöka en del intressanta personer då han i maj kommer att resa till USA. Det blir ett nytt Nammajaure i vinter om planerna håller. 

Glädjande är också att tidningen jag ansvarar för, Rapport-Nytt har ökat markant i och med nummer ett i år. Vi måste nu öka upplagan något. 

 

lördagen den 2 april hade vi styrelsemöte på AFU i Norrköping, ni kan se oss på en bild jag "lånat" av Anders Liljegren på AFU. 

 

Det är Johan Gustavsson till vänster följt av Tobias Lindgren, Jennie Backman, Tony Ekberg,

Håkan Blomqvist, Clas Svahn, Carl-Anton Mattsson, Gunnar Karlsson, mitt barnbarn Emma,

Emmas "pappa" Rickard Andersson och jag själv vid datorn där det skrivs protokoll.

 

 

Nu är det också dags att se om bilen inför den kommande sommarperioden. I mitt fall blir det att byta ut vinterhjulen mot lite tystare hjul. Det kommer att ske den 6 april. Så nu får det inte komma mer snö. 

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards