Av Mats Nilsson - 10 april 2018 08:48

Som traditionen bjuder så har UFO-Sverige alltid ett vårmöte inom styrelsen på Hotell Lilton i Ängelholm. Ett mycket gemytligt ställe för UFO-Sverige att ha styrelsemöte på. Personalen är glada och alltid hjälpsamma och behöver vi något så är det aldrig omöjligt.

Då mötet skulle avhållas lördagen den 7 april klockan 10 så fick vi sätta oss i bilarna och åka på fredagsmorgonen då för oss, Håkan Ekstrand, Gunnar Karlsson och mig själv innebär en resa på dryga sextio mil.

Gunnar står utanför Hotell Lilton och kollar den för stunden obefintliga trafiken. Medge att

exteriören ser mycket inbjudande ut.

På fredagskvällen hade Victoria Andersson, Rickard Andersson och Tobias Lindgren varit över i Danmark och på hemvägen inhandlat diverse tilltugg till fredagskvällen. Det var trevligt och gemytligt på alla vis. Ett stort tack till det initiativet.

Som vanligt blev det sent i säng efter att vi suttit och pratat halva natten.

Klockan tio startade styrelsemötet och ett par andra medlemmar var inbjudna att delta också för att vi mer skulle lära känna varandra. Innan mötet hann vi ta en sväng på torget då Victoria skulle besöka ICA.

Själva mötet gick rätt snabbt tre och en halv timme. Därefter var det några som åkte ut till ufo-monumentet vid Skäldeviken, ett område kallat Sibirien. Där Gösta Carlsson den 18 maj 1946 enligt egen utsago iakttog en landad farkost. Senare lät Gösta uppföra ett monument i form av en kopia i betong av det föremål som landade där. Ett av Ängelholms stora turistmål än i dag.

Min dotter Victoria har tagit över sekreterarjobbet efter mig som jag började med redan 1979

Här tillsammans med mötesordföranden Clas Svahn

På kvällen var det dags att gå iväg till restaurangen Pepelino som ligger på amma gata som Hotellet. Maten där var toppklass och inte så dyr heller. Jag tog sniglar till förrätt och sen till varmrätt blev det rödspätta med stekt potatis och tillbehör.

Restaurangbesöket var trevligt och här samtalar Clas Svahn med Tobias Lindgren och Hotellets

ägare Anna-Mchéle Nielsen medan Rickard Andersson kollar allas matbeställningar.

Mina sniglar var riktigt goda i sitt vitlökssmör

Rödspättan var också god och nära nog smälte i munnen.

Tillbaka på Hotellet blev det tårtkalas då Thomas Michanek fyllde år samma dag. Åter blev det eftersnack och jag kom i säng vid halv två-tiden.

Födelsedagsbarnet Thomas Michanek och Martina Myrtorp. Bakom dom står

Anders Persson, Clas Svahn och Johan Gustavsson.

Håkan Ekstrand senare på kvällen under en diskussion om UFO-Sverige och AFU

Tobias Lindgren och Clas Svahn lyssnar på argumenten från de övriga

Carl-Anton Mattson och Kenth Cedeborg lyssnar också på de övrigas diskussioner.

Efter en god frukost på söndagsmorgonen tackade vi för oss och startade resan hem strax före tio på förmiddagen. Ett traditionellt stopp för lunch blev det på Vätternleden. En restaurang med god utsikt över Vättern. Vi var hemma efter dryga sex timmars körning. Det var skönt att Håkan kunde ta över ratten ett par gånger då man blir ganska trött efter en långhelg med många intryck.

Av Mats Nilsson - 4 april 2018 23:26

Påsken 2018 blev en fantastiskt trevlig helg. På Påskaftonen gjorde jag för första gången en älggryta som blev supergod. Vi var bara tre personer, Irene, Gunnar och jag själv. God mat med sill och tillbehör, sen grytan. Vi tog sedan kaffe, glass med chokladsås och en whisky.

En uppskattad älggryta

Annandag Påsk var vi bjudna till vännerna Anna-Belle och hennes dotter Patricia samt Marina. Mina goda vänner och medarbetare på det äldreboende jag jobbade på innan pensionen.  Där blev det allehanda rätter från havet. Krabba, bläckfisk och lite annat. Det avslutades också med glass.

Så nu kommer det tider med avstånd till godsaker. Jag har konstant legat i vikt på 95 kg i elva år och vill inte bryta den trenden i alla fall inte uppåt.

Patricia Stadling och Anna-Belle Pastoril vid annandag påskbordet

Min fru Irene och Marina DeVera lät sig väl smaka av godsakerna

Potatis, ris och kött av både kyckling och havsdjur serverades

En filippinsk fruktcoctail  som jag gärna avstår ifrån, men glassen var riktigt god

Emellan måltider och TV-tittande på vetenskap och Kunskapskanalen så arbetar jag för fullt med Rapport-Nytt nummer två.

Nu har jag hållit mig hemma ett bra tag men på fredag är det dags igen att (som det heter i sången) Hit the road. Det blir styrelsemöte i Ängelholm på lördag den sjunde april. Då får jag träffa Victoria, Rickard och övriga styrelsemedlemmar. Ska bli kul.

Våren, eller senvintern kanske man ska säga, har varit lite kämpig med dödsfall inom organisationen. Först Jörgen Bengtsson från Vänersborg, en härlig kille som inte fick vara med längre, samt också Stig Aggestad, mångårig medarbetare på Rapport-centralen och personlig vän till många av oss.

Men nu vänder vi blad och går vidare med de ovan nämnda i färskt minne.

Vi har mycket att se fram emot inom UFO-Sverige, många utmaningar väntar och många fall väntar på att bli lösta.

Jag tänker också på AFU som kämpar dagligen både med ekonomi och platsbrist i sina lokaler. När jag först kom i kontakt med AFU så hade man en lokal i en källarvåning. Sen har det växt enormt under de här åren. Det rör sig om cirka 40 år sedan jag första gången kom till Norrköping och den enda lokalen. Nu är det 2018 och AFU rymmer 12 lokaler fullsmockade med böcker, tidskrifter, rapporter, foton, inspelade radio och TV-program och mycket annat. Allt rör det sig om material från hela världen. En skattkammare utan dess like.

Av Mats Nilsson - 31 mars 2018 09:19

Vill önska alla läsare av min blogg en riktig GLAD PÅSK!

Av Mats Nilsson - 26 mars 2018 22:22

Jag har haft en skön semesterhelg från fredag 23 till söndag 25 mars. Min dotter Victoria fyllde år den 22 mars och mitt barnbarn Emma fyller 8 den 31 mars. Så jag slog ihop allt och åkte ner på fredagen. Det var riktigt skönt att inte tänka på någonting mer än familjen. Rickard jobbade fredagen och lördagen, så vi fick umgås på kvällarna. På lördagen åkte vi andra in till Mjölby och handlade. Det blev både Willys, Lindex och systemet. Vi åt gott och pratade mycket. Dagarna före hade Rickards mamma gått bort efter en längre tids sjukdom. Alla som gjort det vet att det alltid är jobbigt att mista sim mamma.

Det är så otroligt roligt att komma ner till Stora Krokek då barnbarnen Emma och Linnea blir så glada att dom inte vet sig till. Genast sprang dom upp och hämtade sina sängkläder för nu skulle dom sova i amma rum som morfar.  "Morfar, Ska du sova här två nätter nu"? Utbrast Linnea på mitt jakande svar utbrister hon..Jaaaa!

Under min bortavaro passade ett par av mina kompisar på att gifta sig och Irene som var hemma fixade i ordning bruden och arrangerade festen. Det var ett Filippinsk/Svenskt bröllop. Då jag kom hem på söndagen var brudparet kvar och vi åt en gemensam lunch innan dom åkte hem till sitt. Jag ar som sagt inte med mer än i tankarna.

Emma älskar att rita och busa med morfar

Linnea älskar att dansa och sitta i morfars knä vid TV´n

Nu är jag tillbaka i verkligheten med post, skriverier och en del annat som ska göras. Hemmet ska skötas mest av mig nu när Irene jobbar nästan heltid. Jag är så glad att hon fått jobb.

Sen har hon sin massage verksamhet på helger och en del kvällar, beroende på kundtillströmning.

Snart är det Påsk och då får jag tillönska alla läsare av min blogg en riktig trevlig helg. Då ska jag passa på att vila. Helgen därpå bär det av till Ängelholm på styrelsemöte och då träffar jag Victoria och Rickard igen.

Jag ska färdigställa Rapport-Nytt nummer två innan april månads utgång.

Första helgen i maj då bär det åter av till Skåne och Lund där UFO-Sverige ska ha sitt årsmöte och Riksstämma för allmänheten.

Sen närmar sig sommaren får vi hoppas även om det ser rätt illa ut just nu , med en temperatur som knappt orkar över nollan. För ett par år sedan var det 20 grader i mitten på mars.

Nu tar jag kväller.

Av Mats Nilsson - 14 mars 2018 10:51

Stephen Hawking är död.

Hawking fick ALS som 20-åring och läkarna gav honom max två år att leva. Men Stephen Hawking trotsade döden och levde tills han blev 76 år. Hawking var banbrytaren som tagit över Einsteins teser och fortsatte att utveckla Relativitetsteorin. Hans livsverk och gärning kommer att prägla den fysiska och astronomiska världsbilden under många många år.

Själv har jag följt Hawking´s arbeten via medierna och har också skrivit någon artikel om honom som person och hans verk. Han fyllde 76 år den 8 januari. Hans viljestyrka var enorm och hans liv bevisade att det går att tänja på gränserna. Det var han som gav döden ett ultimatum och inte tvärt om.

Han besökte Sverige och Waterfront Congress Centre i Stockholm så sent som den 24 augusti 2015 där han föreläste för allmänheten om svarta hål. Stephen Hawking var vår tids Einstein. Frågan är om vi har eller får någon efter honom. Vi som följt honom genom medier, vetenskapsartiklar och böcker kommer att sakna honom. Hawking avled i sitt hem i Cambridge den 14 mars.

För att ta upp lite annat så jobbar jag precis med Rapport-Nytt nummer 2.

UFO-Sverige kommer att ha ett styrelsemöte i Ängelholm första helgen i april och sedan är det bara att invänta resan till Lund och UFO-Sveriges Riksstämma.

Av Mats Nilsson - 23 februari 2018 21:12

Livets gång drabbar även UFO-Sverige. I dagarna fick vi besked om att vår vän inom UFO-Sverige Jörgen Bengtsson avlidit den 3 februari. Han kämpade med cancer under sina sista levnadsår och blev bara 50 år. Jörgen var känd som en mycket lugn och diskret kille. Dock hade han ett stort intellekt och en humor som ibland gick åt det svarta. Han var också mycket omtänksam och ville alla väl. Jag lärde tyvärr inte känna honom så mycket vilket var synd. Sista gången var på UFO-Sveriges Riksstämma i Trollhättan där vi fick tillfälle att samspråka en stund. Vi saknar honom.

Här är en bild som Håkan Blomqvist tog på Jörgen Bengtsson den 30 juli 1996 vid hans besök

på AFU i Norrköping. I mitten Ulrika Christensson och Magnus Anderson till höger

I dag kom beskedet att vår mångårige medarbetare på Rapportcentralen under många år, Stig Aggestad gått bort också i början av februari. Stig hade polio och tillbringade hela sitt liv i rullstol. Vi sa alltid att det Stig inte har i benen det har han i huvudet. Han var med andra ord en mycket skärpt kille.

Stig skötte UFO-Sveriges Rapportcentral från åren 1980 till 1991. Han var mycket noggrann och hade genom sitt arbete som TV-Recensent och i den position han hade inom UFO-Sverige skaffat sig ett stort kontaktnät. Stig blev 80 år.

En bild på Stig Aggestad so Håkan Blomqvist tog vid ett besök hemma hos Stig i sin

lägenhet i Eskilstuna.

En bild jag tog på Stig Aggestad i mitten på 1980-talet då Håkan Ekstrand och jag besökte

Stig, vilket vi gjorde då och då under hans tid på Rapportcentralen.

Av Mats Nilsson - 20 februari 2018 09:17

Nu har vi fått iväg Rapport-Nytt nummer 1. Det känns riktigt skönt. Man kan ta en liten paus från tangentbordet och ägna sig åt lite andra saker. Men visst, skriva blir det ändå framöver. Jag har ett manus som jag vill få klart sen ett protokoll från Veteranfesten på Metso i julas. Det har jag inte hunnit med alls under början på året. Men det är ju god tid. Nu tänker jag i alla fall slå ner lite på takten och några dagar göra lite vad som faller mig in.

Kort den här gången men jag återkommer.

Av Mats Nilsson - 7 februari 2018 23:06

Så var då nummer 1 av Rapport-Nytt 2018 klart att tryckas. Det har tagit lite tid men i och med att det endast blir fyra nummer under året så jämnar det ut sig ändå. Allt ska komma i tid.

Det är alltid en hel del förberedelser och jobb innan man kommer så långt att det blir en färdig tidning. Jobbet är riktigt roligt och det är huvudsaken. Sen att läsarna är nöjda vilket dom varit hittills gör att det blir ännu roligare.

Jag är en sådan person, att jag kan sitta på förmiddagar, eftermiddagar och får nästan inget gjort.

Så kommer kvällen och det egentligen är dags för sängen. Då kommer inspirationen.
Det händer att jag skriver tre fyra rader, sen raderar och skriver om ett antal gånger. Sen efter middagen eller fram emot 23-tiden, då kan jag skriva ett par sidor på bara några minuter.

Men nu ska jag i alla fall gå till drömfabriken. Återkommer!

Alla skriver om Donald Trump så måste väl jag också få göra det

Välkommen till min blogg.