Alla inlägg den 28 oktober 2018

Av Mats Nilsson - 28 oktober 2018 11:28

Lördagen och söndagen 20-21 oktober höll UFO-Sverige den sedvanliga och populära kursen för blivande fältundersökare. Vi har sedan 2015 hållit till på Föllningen Konferenshotell utanför Kisa. Ett mycket trivsamt ställe med bra personal, trevliga rum och fin lantlig miljö. Så gott som alla anlände redan på fredagskvällen. Vi var runt fyrtio personer varav tjugo nyanmälda. Tre personer hade fått förhinder så det blev sjutton nykomlingar. Det var ytterligare ett rekord. På 1980-90-talen kanske det var tre till fem nyanmälningar. Vi fick även besök från USA av Adamski kännaren Glenn Steckling. 

Vi som varit med sedan urminnes tider, (första kursen var  Kolsva  1977.) Bår bana inom ufologin startade med George Adamskis böcker "Resa med Flygande Tefat" samt "Ombord på Rymdskepp". George Adamski förknippades då som en kultfigur även om jag ställer mig kritisk kring hans berättelser om möte med ursköna Venusianer och resor till diverse ställen i universum. Men i ärlighetens namn måste jag medge att det fanns något mystiskt omkring hans person. Han beskrev saker i rymden som amerikanska astronauter senare bekräftat på 1970-talet. Adamski själv avled 1965. 

Nu skulle vi alltså få träffa en person som stått Adamski rätt nära även om han var ett barn vid den tiden. Lite besviken blev man nog ändå då Mr Steckling berättade mer om sig själv och sin pappas arbete än om Adamskis bravader. 

 

I övrigt var jag mycket nöjd med både kursen och de utomhus bedrivna övningar med både ufo-ballonger och den nyligen inköpta drönaren som Tobias Lindgren hade med sig. 

 

Jag var också nöjd med de vinster som lottades ut där jag vann på tre av fem lotter. Alla vinster härrörde från det gamla Egypten i form av mycket intressanta böcker och en byst. 


Nu håller jag på som bäst med Rapport-Nytt nummer 4 och försöker bli klar i tid. Väntar också på material från andra inblandade personer.

 

Victoria, Gunnar och jag hann med en stund i det underbara Gränna.

 

 

 

Fredagslunchen intogs på Rickard Anderssons jobb, där han är kock.

 

 

Kursgården belägen vid sjön Föllingen

 

 

Gunnar Karlsson trivs alltid i gänget

 

 

Drönaren uppställd för att snart fara iväg

 

 

En testflygning under överinseende av Tony Ekberg, Anders Persson, Clas Svahn och Tage Bång

 


 


De nya deltagarna uppställda för gruppfotografering

 

 

Glenn Steckling talade om mötet med George Adamski 

 

 

Clas Svahn talade om misstolkningar som ger upphov till inrapporteringar till Rapportcentralen

 

 

Tobias Lindgren på Luftfartsverket talade om flygrutter och hur man kan lokalisera via flight24

 

 

Peo Wärring talade om "To the stars" USA´s hemliga ufo-projekt

 

 

Uppsläppning av ufoballonger är alltid ett populärt inslag i kursen

 

 

Det dignande bokbordet med bland andra Ole-Jony Brenne och Gunnar Karlsson 

 

 

Ännu en bild på Glenn Steckling under hans två timmar långa föredraget

  

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards