Direktlänk till inlägg 29 maj 2017

Ihärdig hosta, Ålandsresa och Riksstämman 2017 avklarad

Av Mats Nilsson - 29 maj 2017 20:05

Det var länge sedan jag skrev på min blogg. Det har berott mest på en ihållande förkylning som tagit alla krafter i anspråk att bli av med. Nu har jag äntligen blivit fri från en ihärdig hosta. Det har gjort att jag inte fått sova ordentligt heller på länge. 

Dock unnade vi oss ett par dygns semester och tog en 24-timmars kryssning till Åland 14,15 maj. Alla handlingar var klara inför årets Riksstämma så då passade det bra att vila lite. Vädret var på topp men ordentligt kyligt. 

 

Ålands hav låg som en spegel och inte en krusning mer än vad Cindirella åstadkom

 

 

En zoomad bild på Furusunds Värdshus

 


 

Maten var god och Ulrika, Maria och Jessica lät sig väl smaka

 

 

Ulrika Sonander och min fru Irene i väntan på att få gå ombord

 


 

Lördagen den 27 maj var det dags för årets Riksstämma på Armémuseum i Stockholm. Vi åkte till Stockholm på fredagen för att bygga utställning och förbereda allt inför lördagen då det skulle bli ont om tid. Först klockan 10.00 årsmöte sen en halvtimme innan utställningen öppnade klockan 11.30 fick vi äta pizza som beställdes och hämtades av Rickard Andersson och Tony Ekberg. 

 

En del slutarbete för att se över modellerna fick Gunnar ta tag i på fredagen

 

 

Tobias Lindgren med modellen över spökraketen i Nammajaure 1980



Årsmötet var väl förberett och drogs igenom på 50 minuter. Min dotter Victoria Tellander-Andersson valdes till sekreterare för mötet vilket jag var tacksam för då jag varit sekreterare av och till sedan 1978. Jag har avsagt mig rollen som sekreterare nu och kommer att ägna min tid i UFO-Sverige till att syssla med Rapport-Nytt som är mitt stora intresse. Att skriva är både roligt och berikande.

 

Victoria Andersson och Clas Svahn höll i årsmötet

 

 

Ute i solen, en liten paus utanför Armémuseum

 

 

I väntan på kvällens middag på Wellcome Hotell i Barkarby där vi bodde natten till lördagen

 

 

Efter möte och matpaus började så besökarna strömma till ordentligt. Man kollade på utställningen, pratade med oss  UFO-Sverige och läste i broschyrer och tidningar samt handlade en hel del av vad som bjöds. Klockan 13.30 skulle Clas Svahn hålla ett föredrag om UFO-Sverige och spökraketerna som slagit ner i sjöar runt om i Sverige sedan 1940-talet och fram till våra dagar.

 

Anders Berglund höll ett intressant företag om den så kallade Vallentuna vågen. Då många människor oberoende av varandra gjorde många iakttagelser runt om  Vallentunatrakten.

 

Klockan 16.00 var det dags att packa ihop då lokalerna skulle vara tomma klockan 17.00 Allt gick som på räls och besöksantalet översteg all vår förväntan. Över 250 besökare kom, handlade, ställde frågor och lyssnade på föredrag. Stämman var en stor succé.

Vi fick också mycket beröm för det arbete vi lägger ner och några kom fram och berättade att de kände igen mig från dokumentären på SVT 1 i mars förra året. Riktigt kul var det.

 

Folk strömmade till hela tiden och Dan Mattsson hade fullt upp med försäljningen av Partenons

böcker

 

 

Ylva Carlsson och Anneli Åsterbro dök upp Anneli är Clas Svahns fru

 

 

Besökare som kollar på modeller av varelser folk säger sig ha sett och mött

 

  

En del av utställningen jag plåtade innan vi slutade på fredagskvällen

 

 

Aulan var fullsatt till sista plats och man fick bära in extra stolar vilket var mycket roligt

 

 

Till sist en gruppbild på dels styrelsen samt några av de som hjälpte till med förarbetet

 


 

Trötta men glada vilade vi hemma med ungdomar och barnbarn på lördagskvällen och på söndagen åkte Victoria, Rickard och barnbarnen hem till sitt.  

 

 

Avslutar här med en häxring i vår trädgård jag upptäckte då vi kom hem från stämman   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Nilsson - 5 september 2019 14:13

Nu har det blivit så konstigt med uppladdning av bilder. Så jag anser att man förstör hela syftet med en bra och informativ blogg. Texten lyder endast att man inte får ladda upp upphovsskyddat material. På den här bloggen laddas endast bilder upp på ...

Av Mats Nilsson - 4 augusti 2019 13:42

Sommaren 2019  har hittills varit en riktigt bra sommar med ömsom sol och ömsom regn, lite lagom av varje. Våra insatser för att göra sommaren till en nöjsam sommar ar heller inte uteblivit. VI har varit hemma, grillat med vänner. Irene har haft seme...

Av Mats Nilsson - 25 juni 2019 08:18

Årets Midsommar blev en av dom bästa på många år. Dagen före regnade det och åskan mullrade. Det brukare ju vara så på Midsommarafton men vädergudarna tog fel på dag tack och lov. Det blev en klassisk svensk midsommar med sill färsk potatis gräslök o...

Av Mats Nilsson - 21 juni 2019 09:55

Tyvärr har det inte hunnits med att uppdatera bloggen, dels för att det varit problem med den, dels har tiden inte räckt till riktigt. Idag skriver vi Midsommarafton.  Den 8 juni hade vi en stor filippinsk fest hemma i trädgården med massor av mat,...

Av Mats Nilsson - 1 maj 2019 21:17

Påskhelgen blev en mycket trevlig tillställning. Irene och jag var bjudna till Västerås och Irenes syster och svåger på påskmiddag. Mycket trevligt och ni kan se bloggaren här med Irene på min högra sida och hennes syster Josefina på min vänstra sida...

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards