Alla inlägg den 18 januari 2017

Av Mats Nilsson - 18 januari 2017 16:09

Fredagen den 13 åkte vi ett gäng ner till Stora Krokek och min familj. Där skulle vi sova över till lördagsmorgonen. På kvällen anslöt sig även Håkan Ekstrand och Margareta Andersson. Victoria och Rickard bjöd på smörgåstårta han gjort på jobbet. Den var saftig och god och alla lät sig väl smaka. 

 

 

En lite suddig bild av Margareta Andersson, Håkan Ekstrand  och Rickard Andersson hos min familj

 

 

Lördagsmorgon klockan nio packade vi bilarna för vidare färd till Ängelholm med sikte på Hotell Lilton för UFO-Sveriges styrelsemöte. 

 

Det var välbesökt möte med 19 deltagare samt ett par gäster från orten. Dagen och kvällen var mycket trevlig. UFO-Sveriges möten varar i snitt mellan 4-5 timmar, så även denna gång. Efter mötet väntade beställda bord på den indiske restaurangen Cury nam nam. Restaurangen har mycket god mat och servicen är hög klass. Vår evenemangsansvarige Rickard Andersson hade förbeställt och lämnat en lista på vad alla ville äta, det gör att det hela flyter på utan längre väntetider. Ett vinnande koncept värt att ta efter. 

 

 

Styrelsemötet i full gång. 

 

 

Under senare delen av kvällen var det samling i vanlig ordning för lite diskussioner och ett par öl innan tröttheten gav sig till känna. 

 

Efter frukosten på söndagen hade vi beslutat att åka ut till Sibirien, ett område utanför Ängelholm där Gösta "Pollenkungen" Carlsson hade sin påstådda ufo-observation den 18 maj 1946 och där han 26 år senare uppfört ett monument till minne av händelsen. Victoria var mycket begeistrad då hon hört mig berätta om "mötet i Gläntan" otaliga gånger men aldrig varit där. Själv har jag varit där tre gånger tidigare. 

Det blev ett trevligt återseende och det berättades, frågades och fotades i cirka en timme då det var dags att fara hem mot Stora Krokek där Anna-Nita och min fru Irene varit barnvakter åt mina barnbarn under helgen. 

 

 

Ufomonumentet i Gläntan

 

 

 

En av minnesplaketterna som sitter på pelare vid ingången 

 

 

 

Victoria på plats för första gången, en upplevelse som hon kommer att alltid ha med sig

 

 

 

Kring monumentet de markerade ringarna på farkostens verkliga storlek och akterfenan

 

 

 

Clas Svahn, där han stått många gånger både med Gösta Carlsson samt själv. Mötet i Gläntan

finns som bok där Clas och Gösta redogör för hela händelseförloppet och vad som hände senare.

 

 

 

Så en gruppbild med Victoria Andersson, Jennie Backman, Clas Svahn, Rickard Andersson

Gunnar Karlsson och Carl-Anton Mattsson 

 

 

Nu blev det ju inte så lätt som meningen var. Då vi kom in i Ängelholm började min bil på att hosta och rycka som slutade med att den lade av helt. Vi stod precis utanför Räddningstjänstens stora mast och startförsöken var förgäves. Rickard kontaktade Clas som åkte före och försvann i fjärran i tron att vi stannat vid en mack. Clas är ju som han är och kom tillbaka för att se vad som kunde göras samt lämnade ett telefonnummer till FALK´s bilbärgning som efter samtal dök upp 30 minuter senare. Det visade sig att inget fanns att göra mer än att bogsera upp bilen på hans flak och köra till Munka Ljungby där ett par verkstadskillar väntade på oss trots att det var söndag. Det konstaterades att bensinpumpen gjort sitt och måste bytas. Nu kunde inget göras förrän måndagen då firmorna öppnat. Hotellet kontaktades som färdigställde två rum åt oss. Vi är stamgäster där sedan 1996 så personalen tog emot oss och fixade allt. En fin service som dom i och för sig alltid har. Mitt emot finns en pizzeria där vi beställde mat och dricka hade vi kvar så någon nöd gick det inte på oss. 

 

Under måndagen var vi tvungna att åka hem då vi inte hade viktiga mediciner med oss längre än till söndagen och min syster har en katt som behöver vård. Anna som äger Hotellet ställde upp och körde oss till en hyrbilfirma Sixt, i Ängelholm där vi fick hyra en BMW kombi så vi kunde ta oss hem till Rickard och Victoria. Det blev ett mål mat och sedan åkte vi vidare i hyrbilen mot Sala. 

 

Det var ett himmelrike att komma hem. 

På tisdagen fick vi lämna bilen vid centralstationen i Västerås och så tog vi bussen hem. 

 

På fredag får jag sätta mig på tåget mot Stora Krokek för övernattning, så på lördag åker Rickard och jag ner till Munka Ljungby och hämtar min bil som nu är klar. 

 

Alla har varit otroligt hjälpsamma och mött oss med otroligt bemötande så ni som säger att skåningar är dryga....Tänk om!!

 

 

Så det dramatiska ögonblicket då man fick veta att inget går att göra på plats

 

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2017 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards