Direktlänk till inlägg 29 augusti 2016

Födelsedag med besök samt flygdagar på Malmen i Linköping

Av Mats Nilsson - 29 augusti 2016 17:30

Förra året då jag fyllde 70 år tycker jag att jag blev lite extra firad. I år då jag fyllde 71 och ojämnt blev jag också firad ordentligt. Jag hade fått redan tidigare av min fru att hennes bror Saturnino Gaquit som sedan några år bor och verkar i Tyskland skulle dyka upp men inget bestämt. 

 

Nu fick jag dock veta att fredagen den 19 augusti anlände hennes bror till sin syster i Västerås för några dagar där. Därefter den 23 augusti skulle vi träffas i Västerås vid Skrapan. Det blev ett minst sagt känslomässigt möte, dels mellan Irene och hennes bror samt mellan honom och mig, första träffen med min svåger. Vi hade mycket att prata om. Med sig hade han även en kompis från Tyskland som inte talade engelska och då jag och Irene inte talar tyska så fick Saturnino översätta mest hela tiden. Vi käkade lunch i Västerås innan vi skildes åt för att nästa gång träffas i Sala. Främmandet hade rum i Västerås så dom åkte tillbaka och återkom på min födelsedag. 

 

 

Första träffen med min svåger, längst till höger

 

 

En god lunch i Västerås med Saturnino och Irene

 

 

Dagen efter en liten lunch hemma innan vi for till Borlänge

 

Det blev en riktigt glad och blöt fest med tanke på att vi fick flytta in allt i vår carport då det började regna, regnet tilltog tills det vräkte ner och än värre blev det. 12 millimeter på 10 minuter. 

Irene hade fixat god mat, olika sorter av filippinsk både för, varmrätt och efterrätt. Det blev också mycket presenter både av fasta och flytande vara. Födelsedagen blev en höjdare.

 

 

Födelsedagen fick bli inomhus men ändå utomhus, nämligen i carporten då regnet vräkte ner

 

Dagen efter, den 26 skulle vi åter ses för att resa ner till Stora Krokek där min dotter Victoria bor med sin man Rickard och barnen Emma och Linnea. 

Vi tog med Irene och hennes bror till Gränna för att visa lite av Östergötland/norra Småland vilket var riktigt uppskattat. Efter att ha handlat på Coop i Gränna åkte vi hem för lite mat och ett par öl. 

 

 
Saturnino och jag nere hos mina ungdomar i St. Krokek

 

Lördagen den 27 öppnade Malmslätt portarna för årets höjdpunkt, det svenska militärflygets 90-åriga födelsedag. Det firades med pompa och ståt. Flyguppvisningarna avlöste varandra. Biplan eller dubbeldäckare som dom också kallas, uppvisningar med tjejer som stod uppe på vingarna då planen gjorde akrobatiska övningar. Måste ha känts rejält i det blåsiga men soliga vädret.

 

 

Så gott som hela familjen samlad i väntan på mera uppvisningar, skönt med en matpaus 

 

 

Jag fick en kort intervju med en av piloterna till detta radarspaningsplan S 100 B Aergus

 

 

Jas Gripen på väg in efter en grandios uppvisning

 

 

Jag tog mig en närmare titt på vår storslagna Herkules

 

 

Irene däremot klev upp de nästan tio metrarna

och slog sig ner i cockpiten på Herkules

 

 

Irene hade nog gärna velat startat motorerna om hon fått

 

 

Det var häftigt att sitta där uppe tyckte Irene efteråt

 

Jas Gripen gjorde ett par riktigt halsbrytande nummer, följt av Viggen och SK-60. Klockan 13 var vi tvungna att åka vidare då Irenes bror hade en träff i Västerås vid 17-tiden. Bara att skiljas från familjen och åka mot Västmanland. Vi anlände Västerås klockan 16.30 ganska precis. Vi var både trötta och möra i benen och öronen då vi kom hem. Men det var en oförglömlig helg. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Nilsson - 5 september 2019 14:13

Nu har det blivit så konstigt med uppladdning av bilder. Så jag anser att man förstör hela syftet med en bra och informativ blogg. Texten lyder endast att man inte får ladda upp upphovsskyddat material. På den här bloggen laddas endast bilder upp på ...

Av Mats Nilsson - 4 augusti 2019 13:42

Sommaren 2019  har hittills varit en riktigt bra sommar med ömsom sol och ömsom regn, lite lagom av varje. Våra insatser för att göra sommaren till en nöjsam sommar ar heller inte uteblivit. VI har varit hemma, grillat med vänner. Irene har haft seme...

Av Mats Nilsson - 25 juni 2019 08:18

Årets Midsommar blev en av dom bästa på många år. Dagen före regnade det och åskan mullrade. Det brukare ju vara så på Midsommarafton men vädergudarna tog fel på dag tack och lov. Det blev en klassisk svensk midsommar med sill färsk potatis gräslök o...

Av Mats Nilsson - 21 juni 2019 09:55

Tyvärr har det inte hunnits med att uppdatera bloggen, dels för att det varit problem med den, dels har tiden inte räckt till riktigt. Idag skriver vi Midsommarafton.  Den 8 juni hade vi en stor filippinsk fest hemma i trädgården med massor av mat,...

Av Mats Nilsson - 1 maj 2019 21:17

Påskhelgen blev en mycket trevlig tillställning. Irene och jag var bjudna till Västerås och Irenes syster och svåger på påskmiddag. Mycket trevligt och ni kan se bloggaren här med Irene på min högra sida och hennes syster Josefina på min vänstra sida...

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards