Direktlänk till inlägg 7 oktober 2013

Distriktsmöte RSMH

Av Mats Nilsson - 7 oktober 2013 21:51

RSMH står för Riksförbunder för Social och Mental Hälsa.

Det är många som inte känner till att vi finns. Därför nämner jag det här också. jag sitter som vice ordförande i distrikt Västmanland och det är mycket givande, roligt och man märks att man behövs. Nu hade vi i kväll den 7/10 ett styrelsemöte där jag också invaldes som delegat i Landstinget genom Brukarrådet som finns. Det är inte så betungande då det är tre fyra möten per år.

Många människor i samhället mår dåligt och självmordsstatistiken ökar och mest bland yngre. Samhället ställer allt större krav på oss alla samtidigt som stressen går ner i åldrarna. Jag vet inte men jag upplevde aldrig något sådant då jag var ung i mitten på föra seklet. Jag hoppas man kan bidraga med något ialla fall för att folk runt omkring ska kunna må bättre.

Jag har själv heller aldrig varit i den situationen att må psykiskt dåligt och förr visste jag inte vad det innebar men då jag vistats i närheten av människor som verkligen mått dåligt och knappt fått någon vård mer än att bli hemskickade med en burk Valium. Det hjäler inte mer än för stunden. Man måste gå till botten med problemen och det finns lika många som det finns folk som mår dåligt kan jag lova.

Det här var en parantes och jag tycker det är en viktig fråga om hur vi mår i samhället. Vi är så bra att ha när det gäller arbete och betala skatt, men om vi blir sjuka då är det många som upplever att man vänder dom ryggen.

Sen vill man inte visa att man mår dåligt psykiskt och dom får då höra på stan, "Du ser så fräch ut". I sjäva verket gråter dom inombords. Säger dom då att dom inte mår bra får dom höra att dom inbillar sig edftersom det inte syns utåt. Kommer man däremot på kryckor med brutet ben, då, får man höra "stackars dig, krya på dig".


Jag jobbar ju till 90% inom UFO-Sverige och har en hel del att göra där med Rapport-Nytt samt sekreterare i organisationen. Väntar på att nästa tidning ska komma färsk från tryckeriet.


Nästa inlägg ska bli muntrare, det lovar jag!!




 
 
Ronja

Ronja

12 oktober 2013 02:58

hittade precis hit(: riktigt fiin blogg(: titta gärna på min:)

http://culatiews.devote.se

 
Ingen bild

Mats Nilsson

21 oktober 2013 17:31

Hej Ronja.
Tack ska du ha, det är min dotter Lina som designat den och ska ha kredit.
Visst ska jag kolla din blogg, genast.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mats Nilsson - 5 september 2019 14:13

Nu har det blivit så konstigt med uppladdning av bilder. Så jag anser att man förstör hela syftet med en bra och informativ blogg. Texten lyder endast att man inte får ladda upp upphovsskyddat material. På den här bloggen laddas endast bilder upp på ...

Av Mats Nilsson - 4 augusti 2019 13:42

Sommaren 2019  har hittills varit en riktigt bra sommar med ömsom sol och ömsom regn, lite lagom av varje. Våra insatser för att göra sommaren till en nöjsam sommar ar heller inte uteblivit. VI har varit hemma, grillat med vänner. Irene har haft seme...

Av Mats Nilsson - 25 juni 2019 08:18

Årets Midsommar blev en av dom bästa på många år. Dagen före regnade det och åskan mullrade. Det brukare ju vara så på Midsommarafton men vädergudarna tog fel på dag tack och lov. Det blev en klassisk svensk midsommar med sill färsk potatis gräslök o...

Av Mats Nilsson - 21 juni 2019 09:55

Tyvärr har det inte hunnits med att uppdatera bloggen, dels för att det varit problem med den, dels har tiden inte räckt till riktigt. Idag skriver vi Midsommarafton.  Den 8 juni hade vi en stor filippinsk fest hemma i trädgården med massor av mat,...

Av Mats Nilsson - 1 maj 2019 21:17

Påskhelgen blev en mycket trevlig tillställning. Irene och jag var bjudna till Västerås och Irenes syster och svåger på påskmiddag. Mycket trevligt och ni kan se bloggaren här med Irene på min högra sida och hennes syster Josefina på min vänstra sida...

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards