Alla inlägg den 26 juni 2013

Av Mats Nilsson - 26 juni 2013 10:03

Sommaren har övergått i midsommartid och vi har hunnit med en hel del både fiske endagsresa och vila i trädgården med grillning med mera.

Jag vill så mycket som möjligt visa Irene delar av vår närmiljö både landsbygd, större och mindre städer. Under två dagar efter att ha löst fiskekort åkte vi till två olika sjöar för att försöka få oss lite fisk. Med matkorg, kaffe och mackor drog vi iväg till dels Järndammen och Olov-Jons sjöar med en vacker natur och frisk luft. Det blev nu ingen fisk i någon av sjöarna, men det är bara upplevelsen av naturen som är viktigast tyckte både Irene och jag. Att kunna sitta och lyssna på fågelsång, inklusive gökens hoande, höra skvalpet av vatten mot stenarna och vinden i trädkronorna räcker gott för oss. Vi bor i ett underbart land vad gäller naturupplevelser och det ska vi vara stolta över.

 

Irene försöker lura fiskarna utan resultat.


 

Jag lyckades inte heller med att få fisk.


Min syster Anna-Nita åker varje midsommar till Kramfors för att fira med sin kompis Monica Manon och hennes barn och barnbarn. Då måste hon ta sig till Uppsala och där ta Y-bussen upp till Sollefteå. Resan till Uppsala brukar jag ombesörja, så även denna gång. Då kom vi över ens om att veckan efter då hon återkommer till Uppsala så tar Irene, Gunnar och jag en heldag i denna vackra studentstad, kollar på stan, åker runt och guidar Irene med de få kunskaper jag har. Naturligtvis inbegriper det en tur till Domkyrkan som är en gigantiskt stor Dom. Höjden på tornen motsvarar höjden på Keopspyramiden i Gisa så när som på två meter alltså 145 meter. Jag har vid ett tillfällevarit uppe i ett av tornen shögt man får gå. I dag får man inte det då det föreligger risk för olycka tydligen. Man går halva vägen i en trång spiraltrappa och därefter en trästege där man kanske inte bör titta ner under det man kommit upp. Men det var värt utsikten vilket man kan se ju socknars kyrktorn.

Jag visade Irene var Sveriges kung från 1523 till 1560 var begravd med det stora monumentet där han ligger omgiven av två av hans tre fruar Drottningarna Katarina av Sachsen och Margareta Eriksdotter. I kryptan under golvet är Gustav Vasa och hans tre gemåler begravda.

I Domkyrkan är även bland andra Dag Hammarsköld och Emanuel Svedenborg begravda.

Irene var mäkta imponerad och nästan lite rädd för den otroligt naturtrogna dockan i vax föreställande Jesus moder Maria. Efter en lunch utanför kyrktrappan åkte vi en sväng för att sen stanna vid Willys där Y-bussen nyligen anlänt.


 

Irene på parkeringen.


 

Kyrktornen sträfar uppåt och väl synliga så gott som i hela Uppsala, så nära ett underverk i svensk mening man kan komma.


 

En fantastisk syn att komma in i detta gigantiska kyrkorum.


 

Gustav Vasas Gravmonument


 

Maria, Jesus moder vid återkomsten


 

Lite storleksjämförelse


Väl hemma var det skönt att koppla av i skuggan vid husväggen.

 

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards