Alla inlägg den 26 juni 2012

Av Mats Nilsson - 26 juni 2012 21:58

Årets midsommarfirande var mer än traditionsenligt. Först var vädret något helt otroligt vackert och varmt, vi har nog inte haft en sådan fin midsommarafton på åratal. Tea, Peter och Ninni kom över och genast började vi ta en titt på min bil som efter några veckors hackande bara lagt av helt. Den sade helt enkelt upp sig. Det skulle bli för dyrt att laga. Peter och jag gjorde ett tappert försök att få igång den efter att varit till OK och fixat nya tändstift, fördelarlock och rotor hade dom naturligtvis inte inne och på vår fråga blev svaret att man skulle sluta med bildelar. Konstigt kan man tycka. Det är ju dock en av Sveriges största bensinstationer med tillhörande tillbehör. Men nej Nu är det bara Biltema och Mekonomen som gäller, ja om man inte vill åka till Volvo och betala skjortan för reservdelar förstås. Efter att vi slagit våra kloka huvuden ihop Tea, Peter och jag så ansåg vi att det kommer att komma mer fel och det är inte kul att se tusenlappar flyga iväg gång på gång.

 

Men nu var det midsommarafton och vi dukade fram det klassiska som ska vara. Sill, färskpotatis, lite snaps till de som ville och sen tändes grillen. Alla njöt av maten, vädret och sällskapet. Anna-Nita, min syster hade tagit semester och farit upp till Kramfors där hon firade midsommar med sin kompis och hennes barn och barnbarn. Hos mig var det Gunnar, Ingrid, Tea, Peter, Ninni och Rottweilern Bella Därefter hade vi lovat Ninni att hon skulle få besöka lekparken som i Sala blivit känd vida omkring för sina många attraktioner.

Ninni gav sig inte förrän morfar Mats som hon alltid säger hoppade in in en gunga som hon satte full fart på. Midsommaraftonen var räddad för både Ninni och oss andra.

 

 

Tea, Gunnar, Ninni, Peter och Ingrid samt hundarna Bella och Jakob dåsar efter midsommarmaten i skuggan.

 

 

Jaja, skratta ni, Ninni sätter fart på gungan med morfar Mats under det att hon bara njuter åt sitt busiga tilltag.

 

Så var det då bilproblemet. Tea kontaktade mig några dagar senare att hon letat på Internet och funnit ett antal potentiellt möjliga bilar man skulle kunna titta på som både passar mig och plånboken. enligt plånboken?? Då blir det nog en sparkcykel sa jag till Tea. Men men, Tea hämtade mig och vi startade jakten. Överallt kammade vi noll från Örebro till Eskilstuna och Uppsala.  Många bilar såg bra ut men så började man ...eller Tea på att syna dom närmare....nej..vi gav upp.
Hemma i Skyttorp åt vi en jättegod skinksås med grönsaker och potatis sen blev det lite TV innan jag somnade gott.

 

Efter frukosten och då vi fått Ninni till lekis for vi runt lite i Uppsala utan vidare resultat. Tea hade dock en adress i Täby som ligger rätt nära Uppsala så vi for dit. Två möjliga bilar fanns som var värda att kolla på. En V-40, grön metallick samt en vit 740 av 1992 års modell. V-40´n gick bort nästan direkt, återstod 740´n. Den var vit som min andra och en del saker som jag inte hade tidigare, bland annat automatlåda. Det hade jag inget emot så efter provkörning och genomgång där vi fann 0 rost, bra motorgång, kamrem bytt allt annat tipp topp, välskött av förra ägare och besiktad ett år framåt slog vi till. Hemfärden, där jag bland annat skulle hämta Anna-Nita som kom tillbaka från semestern i Kramfors med Y-buss var som en dröm. 

 

Min gamla Volvo som jag köpte för cirka tre år sedan av Sandra har tjänat mig troget hela tiden och gått som ett urverk...men även bilar blir gamla och trötta.

 

 

Ett riktigt fynd till ett bra pris.

 

 

Nu blir det till att tvätta och vaxa så lystern kommer fram mer.

 

 

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards