Alla inlägg den 31 maj 2012

Av Mats Nilsson - 31 maj 2012 08:33









Vill gratta Anders Liljegren på födelsedagen.   Jag brukar tänka ibland, vad vore AFU utan Anders....

Varje gång jag kommer ner till Norrköping och AFU (och det har blivit rätt ofta nu den sista tiden genom att min dotter Lina bor i Mantorp med sin älskade Rickard Andersson, även han en veteran nu mera i UFO-Sverige.) Finner jag Anders fördjupad i något projekt vid datorn, eller plockandes upp böcker eller tidskrifter som donerats till biblioteket. 

Jag lärde känna Anders någon gång i slutet av 1970-talet. Han är inte den som visar sig så mycket utåt genom föredrag och liknande, det överlåter han till Håkan Blomqvist. Nej Anders jobbar i det tysta och får saker gjorda. Han och Håkan samt flera har byggt upp ett gediget bibliotek och arkiv från en lokal till tio till bredden fyllda lokaler. Man kan kalla det ett storverk. I dagarna kommer det hem ännu mer från England dit Clas Svahn, mångårig medlem i AFU´s styrelse, Håkan Ekstrand, Carl-Anton Mattsson och Anders Persson, dom har med sig ett antal ton material som kommer per lastbil. Då får Anders ännu mer jobb då han nu även går i pension. Någon gång har Clas sagt när han far mot Norrköping med bilen packad med material..."Anders kommer att bli vansinnig"... men se, det tror inte jag, nej Anders vill se arkivet växa ytterligare och han har visioner om något större enat på samma ställe. Vi får se, Anders brukar få till det.

Hoppas nu du får en riktigt bra födelsedag Anders, det är du värd.


Anders Liljegren på sin plats i AFU 


Här är en promille av det material som finns och förvaras på AFU. Kartongerna i förgrunden finns nu på sin plats

i själva tidningslagret som ligger längre ner efter samma gata.  


Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards