Alla inlägg den 28 december 2011

Av Mats Nilsson - 28 december 2011 18:09

Jag minns min barndoms jular hemma med familjen. Jag har aldrig i hela mitt liv tillbringat en jul någon annan stans än hemma. Men föräldrar går bort och tiderna förändras. Man får andra traditioner med sina barn och i år var det första gången i mitt liv jag firade julen utanför hemmet. Lina, Rickard och Emma åkte ner till Mantorp för att fira jul och då ville dom naturligtvis att vi skulle samlas hela familjen hos Mattias, Rickards bror och hans barn. Det är klart att man vill tillbringa julen med sina anhöriga, så på fredagen drog vi ner allihop, syrran, Gunnar och jag till Linköping för en träff hos Rickards mamma där det väntades en god middag med stek. Det var en middag värd att minnas för alltid.

Rickard Andersson med sin mamma Katarina hemma hos Rickards bror Mattias 


Därefter bar det iväg till Rickards bror Mattias ett par kvarter bort för inkvartering. Vi tog så en sväng till centrum av bostadsområdet för lite inköp. En sväng in på systemet var givet där jag hittade en öl av sällan skådat slag. En flaska på 75cl. till priset av 57:-. Det måste vi bara smaka. N´ice Chouffee var namnet. Det var inte alls dumt men knappt värt priset ändå.

Den här ölen är värd att testa, en gång i alla fall. 


Julaftonen nalkades och jag for för att hämta Rickards mamma. Vi samlades till en angenäm julmiddag hos Mattias där vi med barnen och allt var nio personer.Vi skulle vara tio men Lina var dålig på grund av graviditeten. Det var mycket tråkigt och innan middagen tog jag bilen och drog iväg för att se om hon ville och orkade följa med, men icke. Hon bättrade dock på sig och kom cyklande till Mattias senare på kvällen bra mycket piggare och alla var glada.


Emma stortrivdes med Mattias pojkar och höll igång precis hela dagen, under middagen gick TV´n med Kalle Anka och hans vänner i vanlig ordning. Efteråt var det klappöppning och barnen var verkligen på alerten. Vi vuxna väntade till kvällen då vi körde ett julklappsspel med tärning där man skulle ha två lika för att få ett paket. En enda gång fick jag två lika vilket föranledde att jag sedan fick sno ett par paket av någon annan. Det blev ett par välbehövliga handdukar samt en chokladask. Bra att ha och bjuda på på Nyårsafton.

Den natten somnade jag nästan på en gång jag lagt huvudet på kudden, i och för sig gör jag alltid det.

 

Min syster Anna-Nita och Rickard i ett ömt ögonblick innan maten på julafton


Trots att det fanns mycket att göra ville Emma sitta hos morfar ibland och vila sig.


På juldagen skulle vi fara hem, hem till Katarina, Rickards mamma och hämta Emma som skulle med till pappa i Sala, det tog ett ag att stuva bilen, Emma i barnstolen, Syrran och Gunnar, sen alla väskor, julklappar och barnvagn i skuffen. Efter pusslande av Rickard och Lina gick det bra vi drog iväg strax före 11. Klockan 14.30 ganska precis åkte vi in i Sala för avlämnande av Emma, vagn och halva packningen, sen hem med Gunnar och till sist hem trött och mör med en underlig känsla i magen. 

Jag bytte om till mysdress och lade mig på soffan i vardagsrummet, då kom frossan, sen in på toa, därefter stupade jag i säng och somnade och vaknade klockan nio på annandagen och inte ett spår av vare sig frossa eller magont. Konstigt. Men jag hade i alla fall haft en helt underbar julafton i Linköping med hela familjen. 

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards