Alla inlägg den 25 juli 2011

Av Mats Nilsson - 25 juli 2011 19:17

Att resa i Sverige på sommaren är fantastiskt vackert. Jag har fått förmånen genom arbetet i UFO-Sverige att få se vårt land från Luleå i norr till Malmö i söder. Den här sommaren har jag gjort en hel den resor korta och längre som ger mig ett ännu rikare liv och perspektiv på Sverige. 
En plats jag aldrig varit på var Säterdalen, jag har varit i Säter många gånger, gjort något jobb på Säters sjukhus, men aldrig sett den så omtalade Säterdalen. Nu blev det iallafall av i och med att jag ställde upp som chaufför åt ett par skådespelare samt syrran som skulle köra en barn-och ungdomsteater på friluftsceenen i dalen. Man gav "Trolltider" Det var otroligt fint ställe. Min syster var sufflös men behövde inte rycka in mer än en gång, alla kunde sina repliker. Det blev stor succé och det var fullsatt till sista plats.

 Det var fullsat intill uteceenen i Säterdalen, en stor publiksucce.


Häxan, gestaltad av Margareta Tejne Abelli. Hon var mycket uppskattad av alla barnen. 


Ett annat sevärt äventyr jag inte velat missa var besöket på Älgparken i Gårdsjö kanske knappt tre mil från Sala. Vi fick en guidad tur på traktorkärra. Guiden Rolf har byggt upp parken från grunden och i början var det inte en som trodde på honom. Nu tror alla på hans idé. Där finns 14 älgar från stora tjurar till unga kalvar och då en ny kalv föds, ligger Rolf ute med kalven i hagen de första tre nätterna så den vänjer sig vid människor på en gång. Tala om eldsjäl. Det finns fler sådana än UFO-Sverigefolk.

Här står Gunnar vid ingången till Älgparken


  Den pampiga tjuren var medveten om sin rang och status

   Här får han mat av Rolf precis intill min plats på vagnen.  Även en vit älg finns i parken, men det påpekades noga att det inte var en albino  

 

Vi har även hunnit med att packa nummer två av UFO-Aktuellt, den 21/7. Det visade sig att det fungerade mycket bra trots att vi inte hade stugan i Enköping kvar. Ett rum i Håkan Ekstrands källare fungerade mycket bra och trots att vi bara var tre personer så var det gjort på två timmar. Det var Håkan E. Gunnar Karlsson och jag själv.


Den 18 juli Åkte Gunnar och jag med RSMH (Riksförbundet för Social och Mental Hälsa) på en 24-timmars kryssning till Åland. Mycket uppskattat samt att vädrets makter stod på vår sida. Det var mycket trevligt med god mat och dryck samt trevlig personal. 

  En whisky av märket Dalmore Eos 59 årig kostade 166.250:-, Jag tänkte beställa två flaskor men ångrade mig.  På besök, ett av världens största fartyg.  Skall segla på Caribien men kom till Stockholm nu sommaren 2011. Roligt att ha sett henne. 


En av dom mest uppskattade resor den här sommaren var till min kompis, tillika min dotter Lina´s fästman Rickard Andersson. Alla inom UFO-Sverige känner väl till radarparet Tobias Lindgren och Rickard Andersson. Nu har Tobias flyttat till Norrköping och ett av husen där en av AFU´s lokaler är belägna, mycket lämpligt. 

Vi hann med en liten titt hur Tobias fått det också på vår resa.

Vi startade med ett besök hos Rickards mamma där det bjöds på porterstek med allehanda tillbehör. Behöver väl inte tala om hur många hörn magen stod i då vi åkte vidare.

Fram på kvällen äntrade vi Mantorp där jag varit många gånger på UFO-Sverigemöten, kräftskivor mm, men aldrig varit hemma hos Rickard, det var mycket trevligt. På fredagskvällen var jag bra slut efer resan och värmen i bilen så det var skönt att bara slappa efter att ha handlat lite frukost till lördagsmorgonen. Det blev en stressig pers då vi kom till Citygross knappa tio minuter innan stängningsdags, men det funkade trots allt. 


Vi var uppe vid åttatiden på lördagsmorgonen då Rickard hade ett späckat program för oss. Först till Linköping och Flygvapen muséet, något jag drömt om i många år. Nu blev det trots allt av och det var en upplevelse, att se alla flygplan från förr och nu. En uppbygd stridsledningscentral fanns i ett rum samt mycket annat att se på. 

Det mest svärda var nog ändå vrakdelarna från den av sovjet nerskjutna DC-3´an. Planet försvann den 13 juni 1952 med åtta mans besättning. Ryssarna erkände sedan att man skjutit ner planet över internationellt vatten. Planet var borta i 51 år. Till historien hör ocksåa tt man skickade upp två Catalinaplan för att söka efter överlevande, oljefläckar eller vrakspillror. Ett av Catralinaplanen blev också nerskjutet av rysk militär. 

Natten mellan den 18 och 19 mars 2004 lyfte man upp planet som idag alttså finns att beskåda på Flygvapenmuséet. 


Efter besöket på muséet åkte vi vidare till Vadstena. Där intog vi medförd matsäck bestånende av mackor och ägg samt dricka, det senare var viktigt då värmen var tryckande och kvav. Vadstena visade upp sin allra bästa sida och det var otroligt pitorekst och vackert med de små affärerna och sedan det pampiga slottet med den gamla bron som man drog upp föra tt fiender inte skulle kunna rida in på borgården under 15-16-hundra talen. Staden som fick stadsprivilegier på 1400-talet ligger intill Vätterns strand. 


   Rickards mamma Katarina och Emma kom bra överens.   Rickard utanför huset där han har sin bostad.  Då var vi framme vid Flygvapenmuséet.                                                                I mitten en SK-60, ett plan som jag själv flugit som passagerare.

  Den vackra DC-3´an som den såg ut innan nerskjutningen norr om Gotland.

   Några av de många vrakdelar som finns samlade i detta stora glasrum, för bevarandet är rummet helt i vacum.


   Gunnar på den gamla klaffbron till slottet i Vadstena                                        På hemvägen gjorde vi så ett stopp på AFU, där det varit översvämning på grund av ett gigantiskt skyfall något dygn tidigare. Vattnet hade på sina ställen stått en och en halv meter. Nu blev det mesta av samlingarna inte så kadade som tur var. Men det ger en tankeställare. 

 Gästade AFU, på bilden: Lina Tellander, Anders Liljegren, Gunnar Karlsson och Håkan Blomqvist. Själv står jag bakom kameran.









Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards