Alla inlägg den 13 juni 2010

Av Mats Nilsson - 13 juni 2010 20:17

Det har varit en mycket aktiv juni hitills. Först studentfest i Tierp, Ålandsresa, Bröllop på Skansen. Och så en 60-årsuppvaktning. Som jag skrev i förra bloggen så fyller Håkan E. 60 år.

Då Clas Svahn åkt på semester och Irre Bredin jobbar så föll det på Gunnar Karlsson och min lott att representera UFO-Sverige, även oss själva också.

 

Håkan firade först i Hallstahammar och sen i hemmet i Västerås. Där fanns två av Håkans barn med flera. Det blev god smörgåstårta, kaffe och kakor...mycket gott. Det alltid trevligt att komma till Håkan. 

Ni kan se honom här med presenterna från UFO-Sverige

   

Håkan Ekstrand med presenter bestående av blommor

och en liter whisky

 

Efter ett tag for alla iväg och Gunnar, Håkan och jag var själva. Vi pratade om lite av varje och visst kom vi in på UFO-Sverige också så klart.

 

  

En nöjd Håkan tar ett bloss på balkongen innan vi åker mot Sala

Av Mats Nilsson - 13 juni 2010 10:42

  

I dag är det 60 år sedan Håkan E. föddes.

Han växte upp och gick sina år i skolan i Heby. Det var där jag lärde känna Håkan. Tack vare en vurpa han gjorde med sin moped. Jag gick fram och frågade hur det gick och fick till svar att det gick bra. Dagen efter träffade jag honom och hörde hur det var. Det var början till många år tillsammans med honom, första tiden satt vi och lyssnade på musik, samtalade om olika grupper och countryartister.

Jag minns första gången Håkan var hem till mig i Heby. Min mamma var av den gamla stammen och eftersom Håkan spelade i ett litet band hade han axellångt hår. Då Håkan gått kom min mamma till mig och förklarade att jag inte fick umgås med "sådana där". Jag blev förnärmad och sa att hur man är inom sig sitter inte i håret...så glöm det. Efter att ha berättat vad min mamma tyckte så gick Håkan resolut till min mamma och pratade med henne. Där satt jag och väntade nog en timme. Då dom kom ut gav min mamma Håkan en stor kram och efteråt bad hon mig om ursäkt. "Det var ju en jättebra kille trevlig och hövlig".

Efter den dagen fick Håklan ofta en kram av mamma när han kom till mig.

 

UFO-intresset börjar

Håkan hade en släkting som jobbade på biblioteket i Heby, en mycket världsvan och inteligent äldre man. Vi samtalade ofta om rymden, som var mitt stora intresse då redan. Han rekomendrade mig ett par spännande böcker. "Flygande Tefat har landat" av George Adamski samt "Ombord på rymdskepp" av samma författare. Jag läste med stort intresse och berättade sedan för Håkan om böckerna. Håkan verkade föga intresserad, men har berättat efteråt. "Jag tog och läste böckerna för att inte göra Mats ledsen". Det fick Håkan att börja läsa mer och han funderade på varför USA lade ner miljoner på att försöka bortförklara vad människor sett och varit med om.

Då vi sen skulle starta Sala Amatörförening för Tvärvetenskap, var Håkan en givande medlem. Sen har det bara rullat på och idag är Håkan en hängiven redaktör och ansvarig utgivare för UFO-Aktuellt. Det har han varit sedan 1980. Ett tidskrävande arbete där Håkan är mycket skicklig i att utföra.

  

Här visar en stolt Håkan det första numret av UFO-Aktuellt/UFO, de norska tidningen som vi från och med nummer 1 samdistribuerar

 

Det är svårt att tänka sig ett styrelsemöte, en kurs eller en riksstämma utan Håkan. Med stor skicklighet kan han få igång hur gamla datorer som helst då vi behöver datorer att visa deltagarna rapportdatabaser och annat.

  

Håkan i arbete inför stämman i Kalmar maj 2010

 

Jag skulle inte kunna tänka mig ett UFO-Sverige, eller ett privat liv utan Håkan E. Han har varit en stöttepelare de gånger jag behövt någon att prata med. Jag kan heller inte tänka mig en mer beläst kille än Håkan, han har alltid 3-4 böcker på gång samtidigt. Han är en litteraturens allätare. Håkan är också mycket allmänbildad, vad jag än kommer med för författare eller en boktitel så berättar han alltid något om författaren eller handlingen.

Jag har även svårt att tänka mig en mer varmhjärtad person än min kompis Håkan.

Vi har hållt ihop i vått och torrt under mer än 45 år. Och idag önskar jag honom en fin födelsedag.

GRATTIS Håkan.

 

Av Mats Nilsson - 13 juni 2010 00:30

I dag lördag var det ingen sovmorgon. Upp kl.6 in i duschen, sen på med kaffe och ett par mackor. Fram med kostymen och slips. Sen hämta upp Syrran, Anders och Gunnar. Lina hade tagit tåget i torsdags för att hjälpa Sandra med klänning och håret. Hon hade verkligen lyckats, Sandra var en mycket fin brud. Micke med mörk kostym. 

 

Vigsel mellan Sandra Van der Haagen och Michael Hoffman

Vi kom till Skansen i god tid före innan allt skulle ske. Det var många par som skulle gifta sig. Vi visste inte hur länge vi skulle få vänta. Allt varade mellan klockan 11.00-16.00 Kanske skulle vi få vänta i timmar med kalla vindar som tog i rejält ibland. Då vi var samlade löste vi inträde och gick upp till "Bollnästorget" och där fick vi snart veta att Vårt par var nummer tre i ordningen. Jag tänkte på parkeringen där jag betalt 150:- för ett par timmar. Det skulle inte räcka och jag ville inte betala böter. Nu gick det alltså bra.

  

Ett vackert brudpar att vara stolt över

 

Därefter bar det av mot Alby där paret skulle ta emot klockan 15.00 Vi riktade in oss på E4-an söder ut och vägen över Essingeleden gick smärtfritt, sen väl uppe på avfarten mot Södertälje var det ett jättearbete på vägarna så trafiken var omlagd. Då körde jag naturligtvis fel.....hamnade nere vid Globen. Men bättre brödlös än rådlös, vi riktade in oss på vägen över Älta där man kunde ta sig tillbaka mot E4´an och satte kosan mot Huddinge. Så klev vi in hus brudgummens mamma bara 5-10 minuter eftger utsatt tid. Och vi var inte sist. 

 

Där blev det mat i massor god mat,  chili/chicken drumsticks och timjanmarinerad kotlettrad samt lax och mycket annat. Sen kaffe och tårta... fantastiska bröllopstårtor.

 

 

Tårtorna var inte bara fina at titta på, dom var läckra också

   

Återkom till Sala vid 23-tiden glad men trött.

 

  

Till sist Sandra Hoffman (från och med idag) med en stolt mamma

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards