Alla inlägg den 7 december 2009

Av Mats Nilsson - 7 december 2009 21:21

Satt ikväll och tittade på Vetenskapens Värd som alltid förgyller min tillvaro. Denna måndagen handlade det om årets Nobellpris i fysik och kemi. När jag själv gick i skolan var kemi det mest urbota tråkiga ämne näst mattematik som jag visste. Nu är det mer intressant då det går lite hand i hand med alla annan forskning som både fysik och biologi. Det fattade man inte på den tiden.

 

Hur som helst så går årets pris i fysik till Charles K. Kao,
Standard Telecommunication Laboratories, Harlow, Storbritannien och Chinese University of Hong Kong

"för banbrytande insatser angående ljustransmission i fibrer för optisk kommunikation". och till  Willard S. Boyle och George E. Smith Bell Laboratories, Murray Hill, NJ, USA

"för uppfinningen av en avbildande halvledarkrets – CCD-detektorn".

 

Nobelpriset 2009 i kemi går till Ada Yonath, Thomas Steitz och Venkatraman Ramakrishnan. Ada Yonath har tagit fram 3D-strukturer av ribosomen vars uppgift är att bygga ihop aminosyror till protein. På det stora hela kan man utav det tillverka antibiotika som bryter ner den delen av ribosomen som gör att bakterier blir resistenta mot typ penecelin mm som är ett allt större hot när det gäller att bota olika sjukdommar idag.


Jobbardags

För att gå till mer jordnära ting så var jag idag på sjukhuset för att testa mina färdigheter efter skadan i mitt knä då båda ledbanden fick sig en rejäl sträckning vilket skapade en smärta jag skulle kunna likna vid att föda barn utan bedövning....nu är mina erfarenheter av att föda barn ganska så minimala av naturliga skäl, men likhetstanken fanns dock där.

Nu visade det dock sig att jag var rätt så stark i benet och fick ett nytt rehab-program att jobba med. JAg beslutase mig därför att avbryta min sjukskrivning och återgå till jobbet från i mporgon tisdag. Det medför i sin tur att jag anser mig nödgad att krypa till kojs några timmar tidigare än vad jag blivit van med...därför säger jag godnatt...hörs...

UFO

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5 6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Skapa flashcards