Alla inlägg under oktober 2009

Av Mats Nilsson - 18 oktober 2009 10:36

Allt som oftats när jag sitter och jobbar med UFO-Raden/Rapport-Nytt tänker jag tillbaka på UFO-Sverige, dess medlemmars sätt att arbeta för att nå samma mål. Jag själv började min ufobana redan 1968 då jag kom i kontakt med Sten Lindgren och Bjarne Håkansson, detta till 1970 då jag gav upp alltihop eftersom jag saknade det gemensamma strävandena som finns nu.

Men allt började långt tidigare då jag hittade en bok på biblioteket i Heby där jag bodde vid den tiden och då talar vi på 1959-60. På biblioteket hittade jag en bok med namnet "Flygande tefat har landat", boken var skriven av en man som hette George Adamski. Jag slukade boken samt hans andra bok, "Ombord på rymdskepp". Fantastiska böcker tyckte jag då och spännande att det kom rymdskepp från Venus och att dom landade på vår planet.

  

Boken som var min första kontakt med "UFO"


1970 startade UFO-Sverige sin verksamhet, samma tid som jag beslutade mig för att lägga ner allt vad ufo coh tefat ville säga. Det fanns inget kritisk granskning, inget fältarbete, bara konstaterande att "nu är dom här, och dom är här för att stanna".


  

En av författarna till böckerna, George Adamski 


1975 åkte dåvarande ordföranden i UFO-Sverige runt och höll föredrag och i december kom han så till Sala. Efter viss tvekan beslutade jag mig för att gå och lyssna på den där "tefatskillen". Det var Thorvald (Bevan) Berthelsen och hela kvällen blev en vändning för mig. Året därefter startasde jag tillsammans med 20-talet andra en lokalförening i Sala. 1978 blev Sala "Centralgrupp" för hela organisationen. Det visade sig att UFO-Sverige var en seriös organisation som verkligen försökte ta reda på vad folk verkligen sett och inte bara godta allt som besökare utifrån. Jag hade funnit min plats i tillvaron.

I dag är vi en slagkraftig organisation med både en fungerande rapportcentral, fältundersökare och tillgång till världens största ufoarkiv. Nu kan man inte sätta sig ner och tycka att vi är bäst...nej det är nu arbetet fortsätter i allt snabbare och högre takt. Det är inte så svårt att nå upp till en respektabel plats, det svåra är att hålla sig kvar.

UFO
Av Mats Nilsson - 17 oktober 2009 22:41

Det har varit en fin och trevlig lördagskväll. Jag lagade maten. Potatis, köttfärsbiff, gräddsås lingon och sallad.

Biffarna bestod av blandfärs, rödlök, en hel vitlök, salt, peppar, rosmarin och tre ägg. Det blir fantastiskt gott. Till det hembakt bröd från Lina och lite gurka, tomat, purjolök och paprika. 

Det blir en enkel men supergod middag. Till det ett gott rödvin, i vårt fall blev det en flaska Domaine Lalande på merlotdruvor. Alla vi sex matgästerna var nöjda.

 

Nu när alla har åkt hem ska jag avsluta kvällen med att skriva på en artikel till UFO-Raden nummer 5. 

I min ensamhet kan man klä sig lite mer bekvämt som ni ser. Hej på ett tag...

  

Av Mats Nilsson - 17 oktober 2009 09:30

Så var det lördag igen. Sitter här och väntar på att åka ner och träffa Gunnar och fika, sen handla lite och kanske en sväng in på systemet för att kolla om dom fått några nyheter på ölfronten.

Var hos Lina och Anders och åt kyckling och Onkel Ben`s sås. Toppengott. I morgon ska jag dit och sätta tapeter, ska bli roligt.

 

Ufojobb

Satt igårkväll och sorterade papper igen. Fått en hel pärm full med bara mail nu. Det är viktigt att spara för framtiden och allt kommer så småningom att hamna på världens största arkiv, AFU.

Det närmar sig också årets kurs och det värkar bli storslam när det gäller både fortsätare och nyutbildning. Det ska bli roligt. Med den insyn man har som dels sekreterare i UFO-Sverige och redaktör för UFO-Raden/Rapport-Nytt så vet jag vilket gigantiskt arbete det ligger bakom en sådan här kurs. Clas Svahn och Håkan Ekstrand drar det tyngsta lasset vad gäller att sy ihop det hela efter att man slutat förra årets kurs är det dags att börja planeringen för den nya. En del inblandae personer är tungt lastade med uppdrag och måste kontaktas i mycket god tid. Det är där en planering börjar. Vi får se efter helgen med facit i hand hur det blev, både vad det gäller deltagare, de som ska ordna grupparbeten mm, maten och lokaliteterna. Nu ska jag åka ner på centrum. Vi hörs...

Av Mats Nilsson - 15 oktober 2009 23:37

Håkan Ekstrand ringde och berättade att det var många som anmält sig till kursen i år.

Den har under fler år varit förlagd till Barken fritid, men efter vissa prisjusteringar från deras sida har en idéell organisation råd att hålla kurserna där. Istället kommer vi att hålla årets kurs på Hålsta Konferens utanför Eskilstuna.

Håkan berättade att det var många ett trettiotal deltagare och ett tiotal nya deltagare. Det är mycket roligt att höra.

 

UFO-Sverige har hållit fältundersökarkurser sedan 1977 och jag har deltagig varje år, utom det året jag fyllde 60 år 2005. Då var vi upp till Barken och åt fredagskvällens middag med alla deltagare. Sen åkte vi hem fram på natten.

Här nedan kan ni se ett par bilder från årets konferenscenter tagna av Clas Svahn.

    

Ultraljud

Fick också ett samtal från Lina, min dotter som frågade om jag vill följa med henne till Västerås och sjukhuset där hon ska genomgå ultraljud för att kolla att barnet ligger rätt i magen. Det är knappt man kan tro det. Därefter tar vi nog en sväng på stan och äter thaimat. Måste ju äta lunch och då får man ta det bästa som bjuds. Får återkomma till det sen...nu väntar sängen....

Av Mats Nilsson - 14 oktober 2009 21:28

Cyklade som vanligt till jobbet i morse utan att tänka på att genomfartsvägen genom stan är blockerad. Då nya vägen utanför stan blev klara ska man förhindra genomströmning av trafiken i centrum. I och för sig ett bra beslut då genomfarten kallats "Salaproppen" speciellt vid storhelger som midsommar och jultider. Nu hade jag glömt att om man åker den vanliga vägen får man ta en liten omväg och är man sen så är det lite irriterande. Men man vänjer sig säkert. Blir nog fint till sommaren med en liten park där genomfarten varit.

  

Här var en gång en korsning med rondell mot Dalarna och åt vänster

hem till mig

 

Ufojobb

Jag har fått en del tidskriftssamlare av en jobbarkompis som jag monterat ihop. Har mycket tidskrifter både från Sverige och framför allt Norge. Nu ska dom bara märkas upp lite snyggt och ges plats någonstans, får väl använda skohorn. Det finns ungefär 70-talet pärmar och tidskrifssamlare som upptar alla hyllor och plats för fler hyllor finns inte. Ja, det får vi ta en annan dag. Nu är det dags snart att sova. Jag återkommer... 

Av Mats Nilsson - 13 oktober 2009 21:47

Har slappat lite ikväll till förmån för matprogram på TV där jag naturligtvis somnade en stund. Sen var det dags för lite mat, det blev enkelt mos och korv och en hård tunnbrödmacka.

Måste sortera lite pärmar och tidskriftsamlare jag fått av en jobbarkompis. Kan vara bra att ha när det blir mycket papper. Också bra när man fraktar papper som ska sparas på AFU. Det börjar snart bli dags att ta en tur dit nu, har nog cirka 70-80 pärmar i hyllorna fulla med papper, brev, protokollsorginal mm.

Måste också börja titta över vad vi ska ha för material i UFO-Raden nummer 5. Finns hur mycket uppslag som helst på internet. Ibland kommer Lina med en interligent fråga om rymden eller ufo och då får jag ett uppslag...kanske skulle skriva en artikel om det, tänker jag...så blir det en liten sak i tidningen. Tiden går med en rasande fart och snart är det nytt år ...igen och n ya nummer som ska ut. Hoppas man får vara frisk så jag kommer mer i fas än under det här året. 

Ja ja nu måste jag fortsätta...vi hörs

 

Av Mats Nilsson - 12 oktober 2009 22:12

Har varit en bra dag förutom vädermässigtVar iväg till Sjukhuset i Västerås med en boende och kom hem en och en halv timme efter det jag skulle slutat, bra med komptimmar. Därefter träffa Lina och Anders som bjöd på pizza på Torino, sen i regnig blåst hem till dom och fikade och tog ett parti Yatsi. Åkte sen hem i rask takt och satte mig vid datorn, svarade på lite mail, skrev några mail. Därefter en liten fight med pappershögen på skrivbordet som skulle sorteras i mer än en hög, det blev elva högar, den tofte åkte i papperskorgen.  Blev lite förvånad när jag såg att det fanns en skrivbordsskiva där under.

tänkte jag skulle hinna skriva lite om den emenenta kräftskivan samt någon artikel till. Gunnar och jag ska också titta på de fyra DVD-skivorna om Apollo 11 så snart vi hinner.

 

Det är nu bara tio månader kvar tills min pension träder ikraft, sen kanske man ska hinna lite mer av ufoarbetet. Vill gärna ägna lite mer tid åt UFO-Raden/Rapport-Nytt.  Samt att läsa mer än jag hinner och orkar med nu. Somnar så fort jag når kudden. På tal om somna....god natt så ses vi.

UFO
Av Mats Nilsson - 11 oktober 2009 23:12

Söndagen skulle bli en lugn dag, i och för sig blev det också det. Var iväg och handlade och skulle stoppa in ett paket kött i frysen, då fick jag se att det var inte lite is vilket gjorde att jag ansåg det vara hög tid att frosta av densamma. Bar alltså ut lådorna med maten på balkongen för att försena viss tining av fisk och kött, sen var det bara att sätta igång och skrapa is. Jag satte in en kastrull med hett vatten för att skynda på processen, under tiden tog jag en tallrik blåbärssoppa med skorpor. Förstår dom som åker Vasaloppet, det är enbart för blåbärsoppan, för inte skulle man annars betala flera hundra kronor för att trötta ut sig när man kan göra det gratis hemma. Nåväl, därefter var det bara att börja torka upp och hämta matkorgarna, som klarat sig förvånansvärt bra, från balkongen.

En annan sak, ni som gillar pamig musik och då menar jag pampig, ni ska gå in på You tube och skriva in, André Rieu/Waltzing Mathilda, ni kommer aldrig att glömma det. Helt fantastiskt.  

Nu är det dags att gå och sova....natti...hörs

Presentation


Välkommen till min blogg.

Gästbok

Fråga mig

19 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15
16
17 18
19 20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards